O
Min lilla lilla erfarenhet av fönsterkitt är att när det är dags att ta bort det så lossnar det i bitar, vilket innebär att eventuellt asbest damm blir nästan obefintlig.
Men det är ett bra sätt att skrämma upp folk ännu mer...
 
Det är de som arbetar med fönster professionellt och kanske gör iordning några 100 fönster/år som har anledning att vara oroliga. Om man som privatperson målar och kittar om 10-20 fönster en gång var 10 år så finns det ingen anledning till oro.
 
S
så mycket skit ämnen i färgen ändå. så på med bra andningsskydd och bra ventilation
 
S
Förenkla är lösningen ?nä kom igen lite fönsterkitt gör inget ?sen lägger man om taket på logen sen drar man nya rör i pannrummet (bredvid dotterns rum ) när ska det sluta för privatpersoner.
 
I
Problemet med asbest, ( as-best, för det är ett fantastiskt material, men farligt ), problemet är att har man fått i sig såna fiber så är det oåterkalleligt, det försvinner inte från lungorna för att det var länge sedan man exponerades.
Så länge fibern är bunden är det inga problem. Jag blev förvånad då jag läste att man kan måla eternit bara man borstade och tvättade den först, med andra ord frigöra asbestfiber, inte så bra.
Skulle jag välja att vara rädd för fönsterkitt eller gullfiber hade jag dock valt det senare.
En länk kan vara på sin plats här.
http://www.prevent.se/kemiguiden/up...-slaggull-eldfast-mineralull-samt-glasfibrer/
 
Redigerat av moderator:
Varnar för fönsterkitt kan ge lungcancer.
Passar på att varna för cigaretter också, betydligt farligare än gammal fönsterkitt
 
Omöjligt att fönsterkitt skulle släppa enstaka fibrer
sluta skrämmas...
 
S
Jehu skrev:
Omöjligt att fönsterkitt skulle släppa enstaka fibrer
sluta skrämmas...
när man kittar om. så kan det damma
 
För de som minns - - - gamla isolerare kunde stå i skyar av asbestdamm hela dagarna.En del fick också asbestos, i form av plaques på lunghinnorna, några fick senare cancer. Men de flesta fick ingendera.
Kombinationen med rökning mångdubblar riskerna.
En del fick cancer och dog av asbest, typ Steve McQueen, utan att någonsin ha varit exponerade (annat än möjligen den korta period han var sjöman. Eller kanske när han jobbade med bromsbelägg).
EN enda fiber dödar. Men risken är liten.
Att risken skulle vara statistiskt påvisbar vid fönsterkittning är ytterst osannolikt.
Men skrämmas går ju. Vad sägs om att kitta om utomhus? Och inte djupandas in eventuellt damm?
 
S
Jehu skrev:
För de som minns - - - gamla isolerare kunde stå i skyar av asbestdamm hela dagarna.En del fick också asbestos, i form av plaques på lunghinnorna, några fick senare cancer. Men de flesta fick ingendera.
Kombinationen med rökning mångdubblar riskerna.
En del fick cancer och dog av asbest, typ Steve McQueen, utan att någonsin ha varit exponerade (annat än möjligen den korta period han var sjöman. Eller kanske när han jobbade med bromsbelägg).
EN enda fiber dödar. Men risken är liten.
Att risken skulle vara statistiskt påvisbar vid fönsterkittning är ytterst osannolikt.
Men skrämmas går ju. Vad sägs om att kitta om utomhus? Och inte djupandas in eventuellt damm?
handlar inte bara om renovering hemma. stora fönster renovering. så fräser man gärna kittet. vilket ger mycket mera partiklar.inte bara asbest.
något som är farligare än asbest är egentligen när man hanterar all sorts matrial som människan tillverkar/hanterar som skapar damm.
 
S
själv har jag asbest i lungorna. men life goes on.
 
Jo hade jag en fönsterrenoveringsfirma skulle jag notera problemet.
Men för villaägaren???
Jag vill minnas att efter en snabb uppgörelse fick alla med pleuraplaques synliga vid lungröntgen 10000 i engångsersättning på 80-talet. Detta trots att sambandet med cancer inte var utrett, och många inte hade symtom.
http://arvet.hamn4an.se/sites/default/files/documents/25-09//1984-00-00.pdf
 
S
Jehu skrev:
Jo hade jag en fönsterrenoveringsfirma skulle jag notera problemet.
Men för villaägaren???
Jag vill minnas att efter en snabb uppgörelse fick alla med pleuraplaques synliga vid lungröntgen 10000 i engångsersättning på 80-talet. Detta trots att sambandet med cancer inte var utrett, och många inte hade symtom.
[länk]
all asbest skall deponeras(y)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.