Planerar att installera en strömbrytare för att styra belysning på altan. Ingen el är ännu framdragen till altanen. Men planerar enligt bifogad bild att sätta strömbrytaren mellan dosan (uppe vid tak) och eluttaget med hjälp av en rotdosa. Men då är frågan hur man rent praktiskt beter sig när man sågar upp gipset för att inte såga i VP-rör som finns bakom väggen. Jag vill ju av estetiska skäl i första hand att den nya strömbrytaren skall gå i linje med befintligt eluttag.

IMAG0206.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade kört med hålsåg i rätt dimension för rotdosan, om du har otur så skadar du någon av
kablarna, isåfall är det ju enkelt att byta ut.
 
Peter2400 skrev:
Jag hade kört med hålsåg i rätt dimension för rotdosan, om du har otur så skadar du någon av
kablarna, isåfall är det ju enkelt att byta ut.
Fast är du försiktig ska det nog mycket till innan du fräser igenom VP-röret så det borde fungera utmärkt att göra som Peter2400 föreslår.
 
Om jag hamnar så VP-röret ligger "mitt i" det nya hålet skall jag då skära upp det befintliga VP-röret och fästa det i den i rotdosan?
 
Ja, du ska ju både kapa röret och byta ut trådarna, så... Det finns sannolikt inga andra rör just där.
 
Mikael_L
Kör försiktigt med dosfräsen, så du stoppar direkt när du går genom skivan. Dundra inte bara på.

Då är det nästan 0 % risk att du skadar VP-röret.

Nästa delikata problem blir att kapa röret och få in ändarna i dosan.

(Glöm inte att stänga av säkringen till gruppen innan du börjar)
 
Mikael_L skrev:
Nästa delikata problem blir att kapa röret och få in ändarna i dosan.
Eller så fuskar man lite och borrar hål i VP-röret och dosbotten och "strappar" fast röret kloss mot dosbotten med ett par buntband. Kanske inte helt enligt skolboken men jag har svårt att se något farligt med metoden. Man kan ju försöka grada borrhålen lite så man inte får vassa kanter som skaver mot FKn.
 
Mikael_L skrev:
(Glöm inte att stänga av säkringen till gruppen innan du börjar)
Hur ska man då få ström till borrmaskinen... :eek::surprised::):rolleyes:
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
...

(Glöm inte att stänga av säkringen till gruppen innan du börjar)
Om man har en nyare installation med jordfelsbrytare räcker det inte att slå av gruppsäkringen.
Hela rubbet måste göras strömlöst har jag fått lära mig den hårda vägen.
 
KnockOnWood skrev:
Om man har en nyare installation med jordfelsbrytare räcker det inte att slå av gruppsäkringen.
Hela rubbet måste göras strömlöst har jag fått lära mig den hårda vägen.
Varför då? Att man sen lätt trippar JFBn när man för femtielfte gången klipper skyddsjord och nolla samtidigt är ju en annan sak. :mad: Att man aldrig lär sig. :surprised:
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L
Alfredo skrev:
Eller så fuskar man lite och borrar hål i VP-röret och dosbotten och "strappar" fast röret kloss mot dosbotten med ett par buntband. Kanske inte helt enligt skolboken men jag har svårt att se något farligt med metoden. Man kan ju försöka grada borrhålen lite så man inte får vassa kanter som skaver mot FKn.
Gav mig iden att man kan skära upp lite på ena sidan av VP-röret så man får ut ledarna, ungefär som du tänker.
Sen tar man nästan valfri ROT-dosa, denna tycker jag såg fin ut för ändamålet:
http://www.clasohlson.com/se/Multidosa-ABB/36-124
9182447271966.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och tar upp mitthålet både upp- och nedtill och sågar sen bort en lagom bred skåra i botten så VP-röret går att "snäppa" fast i dosan, och hålls sen kvar på plats då skåran är lite smalare än röret.
 
Det kan ju faktiskt vara så att det är flexslang och inte VP-rör. Då borde operationen bli betydligt enklare, och så blir den enligt regelboken också!
 
Det här är inget jag testat men hade varit kul om det funkar :)

När hålet är gjort, försök kapa en stump av vp-röret så du får ett instick i dosan upp- och nerifrån. Sen sticker du in en bit najtråd i båda ändar av vp-röret. Stoppa in rotdosa med vp-rörens hål på vardera sida om dosan och najtråden trädd genom varsitt hål. Lirka och lirka samtidigt som du vrider rotdosan. Säkert svårt att fatta, säkert ännu svårare att göra
 
Mikael_L
vectrex skrev:
Det kan ju faktiskt vara så att det är flexslang och inte VP-rör. Då borde operationen bli betydligt enklare, och så blir den enligt regelboken också!
Skulle det vara slang bakom så blir det mycket riktigt plättlätt.

Kapa slangen precis mitt i doshålet.
Ta en sådan här ROT-dosa:
https://www.jula.se/catalog/el-och-...ationsmateriel/apparatdosor/multidosa-402501/

Trä in slangarna ett eller två hack i anslutningarna
Montera dosan.
Dra in slangarn lagom hårt med näbbtången, och kapa överflödig slang inne i dosan.

(Jag tycker åtminstone att dosan ser ut som den variant jag tänker på, med klickande fasthållning av slangen, i refflorna, som går att dra in, men typ ej backa.)
 
tommib
Alfredo skrev:
Varför då? Att man sen lätt trippar JFBn när man för femtielfte gången klipper skyddsjord och nolla samtidigt är ju en annan sak. :mad: Att man aldrig lär sig. :surprised:
Äh.... det är så jag sköter min kvartalsvisa testning av JFB :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.