Ja detta är definitivt framtiden. Tänk vad skönt att slippa betala skatt på skatt plus nätavgift och moms. Friheten att känna sig oberoende av utomstående elleverans med alla extra kostnader det medför. Det är nu det blir intressant med egen solel!

Sen är det bara att komplettera med en Tesla elbil så är cirkeln sluten.
 
Hur många "batterier" tror ni man behöver för att klara sig själv?
 
elmont skrev:
Hur många "batterier" tror ni man behöver för att klara sig själv?
Om du menar offgrid och bara sol så krävs väldigt många, jag har kört stallet på solceller och batteri i 5år och det är svårt att få det att fungera mulna perioder i nov-dec.
Så för att klara en villa med solceller skulle jag tippa på ett 100-tal 😀
Om man därimot kan kombinera det med vind och en anpassad livsstil så kanske det räcker med 10 st.
 
Ja i Sverige är det nog ett tag kvar innan man kan leva off-grid på vinterhalvåret. Men tekniken går framåt och priserna neråt. För kalla och mörka norden så lär man inte komma ifrån ett elabbonemang men precis som många kompletterar med solfångare och ackumulatortank för varmvatten så kan man ju ha detta för el, och kanske öppnar det för möjlighet i grannskapet att investera i ett mindre vindkraftverk?
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Krullert skrev:
Tänk vad skönt att slippa betala skatt på skatt plus nätavgift och moms.
Tyvärr vill staten ha in sina pengar. Så om detta skulle bli stort så lär det nog dyka upp solcellsskatter eller batteriskatter. Pengarna ska in, så är det bara.
 
  • Gilla
Nikorasu
  • Laddar…
Det beror på vilken regering man röstar på, det du säger stämmer bra överens med dagens... Självklart kan någon form av batteriskatt införas men som vanligt är det nog bilisterna som får ta inkomstbortfallen till en början. Som sagt, beror mycket på vilka man röstar på.
 
  • Gilla
Thomas_2
  • Laddar…
Oavsett färg verkar de lika glada att beskatta energi. Har det hänt att en ny regering sänkt t.ex. el eller bensinskatten. De är alldeles för förtjusta i sådana här skatter. När de till och med kan lägga skatt på skatten och komma undan med det så lär de inte missa chansen.
 
  • Gilla
intrestin
  • Laddar…
Att komplettera en solcellsanläggning på en normal villa känns helt självklart om man tittar på hur "normala" familjer fungerar. På dagen då solen skiner som mest är det också minst förbrukning, elbilen står på jobbet, tvättmaskin, ugn, belysning etc används inte. De förbrukar som finns är väl frömst nån värmepump och lite småförbrukare, och kanske en värmepump till poolen och kanske ac-anläggning för de som har det? När man kommer hem vid 18-tiden ska det duschas, lagas mat, elbilen ska laddas, tv, xbox osv osv. Att kunna spara "dagens skörd" för att kunna nyttja på kvällen känns helt självklart, för att balansera och inte behöva köpa el så fort solen går i moln. Antar att det enbart är priserna på batterier som gör att det inte redan är en del av de solcellsanläggning som t.ex. vattenfall och eon saluför.

En självklarhet...

När det gäller regeringar så spelar det ingen som helst roll vem man röstar på verkar det som. Solcellsbidraget är nu sänkt från 35% till 20% och pengarna som pytsas ut verkar inte heller de räcka på långa vägar. Supermiljöbilspremien verkar också den vara höljd i dimma. Så mycket för en röd-grön regering...

/S
 
Redigerat:
lbgu skrev:
Tyvärr vill staten ha in sina pengar. Så om detta skulle bli stort så lär det nog dyka upp solcellsskatter eller batteriskatter. Pengarna ska in, så är det bara.
Det är fri rörlighet för varor inom EU så det kommer bli tämligen lätta att kringgå ev. punktskatter. Det är nog risk för att fastighetsskatten/taxeringsvärdet som blir staten skattevapen i frågan!

Personligen så har jag halva taket i söderläge och kommer investera i en sådan anläggning så fort den är kommersiell och till bra vettigt pris!

//Calle
 
Någon som sett en 3-fas inverter som stöder Power Wall?
 
Den där ska man väl 'buffra' med när man köper el efter spotpris :) ? Kanske ger mer än att investera i solcellerna? Nån som orkar räkna...
 
Redigerat:
lt1cobra skrev:
Den där ska man väl 'buffra' med när man köper el efter spotpris :) ? Kanske ger mer än att investera i solcellerna? Nån som orkar räkna...
Helt rätt tänk tycker jag!

Kan man få till runt 20-30 öre (skillnaden mellan tarifferna) året runt på all el man köper blir det 5-7000kr/år för ett normalt hushåll. Kostar den under 50 000 att köpa in har man sparat in den innan det är dags att byta celler.
 
Också inne på det här spåret. Speciellt nu när elpriset går som en jojo. Har du investerat i något ex batteri eller liknande?
R Robert-san01 skrev:
Helt rätt tänk tycker jag!

Kan man få till runt 20-30 öre (skillnaden mellan tarifferna) året runt på all el man köper blir det 5-7000kr/år för ett normalt hushåll. Kostar den under 50 000 att köpa in har man sparat in den innan det är dags att byta celler.
 
K KarinC skrev:
Också inne på det här spåret. Speciellt nu när elpriset går som en jojo. Har du investerat i något ex batteri eller liknande?
Nej. Trots att jag skulle kunna köpa allt till väldigt låga priser då jag jobbar med det har jag varken solceller eller batterilager. Satsade på ett energisnålt hus.
 
  • Gilla
KarinC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.