Tillbaka för fjärde gången med samma åtgärd (Autocheck =100%) och nu fungerade klipparen bara "en gång". Laddplattan installerades, slingan+guide ansluts, lampa grön. Klipparen placeras i stationen, kontroll av inställningar i panelen, luckan stängs och jag väntar en stund. Kommer tillbaka efter en stund ser att laddningen pågått 59 min och laddströmmen är 1,7A. "AUTO" blinkar svagt jämte laddningsmätaren. Klipparen är totalhängd. Inget reagerar inte ens huvudbrytaren.

Tips innan jag börjar krångla med serviceversktaden? De börjar tröttna på mig nu eftersom de inte får betalt och inte kan hitta några fel på något.

(Batterier, stora + lilla, bytta hösten 2013)
 
Gah!

Lyckades i alla fall generera ett fel som höll i sig till verkstaden. Klipparen larmar om fel PIN-kod och vägrar sedan att reagera på knapptryckningar alt. säger att PIN-koden är fel. Trots direkt byte av knappsats och brytare till fungerande dito för att utesluta dessa (igen). Moderkort trasigt enligt servicemanualen.

Moderkort bytt, men fortfarande samma fel. Nu finns inget kvar att byta. Vad är fel egentligen? Plattan är hel, men har ingenting med detta fel att göra. Strömförsörjning till plattan också OK.
 
Redigerat:
Härligt med såna fel. Är det någon kortis eller liknande i någon av motorena som triggar igång felet? Eller sensorkortet som ställer till det? Har din ÅF varit i dirket kontakt med supporten?
 
peternicklas
Johan Gunverth skrev:
Gah!

Lyckades i alla fall generera ett fel som höll i sig till verkstaden. Klipparen larmar om fel PIN-kod och vägrar sedan att reagera på knapptryckningar alt. säger att PIN-koden är fel. Trots direkt byte av knappsats och brytare till fungerande dito för att utesluta dessa (igen). Moderkort trasigt enligt servicemanualen.

Moderkort bytt, men fortfarande samma fel. Nu finns inget kvar att byta. Vad är fel egentligen? Plattan är hel, men har ingenting med detta fel att göra. Strömförsörjning till plattan också OK.
Är inte din rätt så gammal, kanske EOL?
 
Som sagt; allt OK enligt Autocheck som de gör. Det var inte ens fel på moderkortet enligt testen, men enligt servicemanualen tydde felet på att det ändå var fel på det. Börjar misstänka dotterkortet under tornet. Om startar klipparen utan knappsatskabeln inkopplad verkar allt OK, men så fort denna ansluts (det är en passiv komponent så jag ser inget fel i att göra det "live") hoppar displayen över till serviceskärmen. Den som man får när man håller "0" nertryckt. Knappsatsen är bytt, men frågan är om dotterkortet är bytt. Får kolla detta på måndag.

IMG_6642.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Servicestället provkörde klipparen under ett dygn i sin testbana inomhus och genererade inga fel under den tiden.

Teori: eftersom den verkar fungera efter att ha stått avstängd ett halvdygn eller när den går på kvällen, men stendör när man pillar på den i solsken eller som vid ett tillfälle blev startat direkt efter att den stått solen någon timma, tror jag att någon komponent som inte behöver accessas förrän man öppnar luckan, inte gillar värmen.
 
Redigerat:
peternicklas skrev:
Är inte din rätt så gammal, kanske EOL?
Den är 7 år och går ju fortfarande att köpa ny med full garanti även om modellen är ersatt. Inte särskilt gammal alltså. HVA AM G1 rullar fortfarande och servas som om inget hade hänt. En av vännerna har två och ser ingen anledning att byta något som fungerar till fullo.
 
Diagnosprogram är bra i många fall men går aldrig att lita på till 100%. Det kan ju bli så mycket konstiga fel på elektriska prylar så allt går inte kolla. Din teori om värmen låter ju troligt. Säkert därför den även funkar bra på verkstaden. Dotterkortet känns ju starkt misstänkt då. Man skulle haft någon med en likadan klippare som man kunde skiftat komponenter med för att underlätta felsökningen och så man slipper köpa nya delar som det inte när något fel på.
 
peternicklas
Johan Gunverth skrev:
Den är 7 år och går ju fortfarande att köpa ny med full garanti även om modellen är ersatt. Inte särskilt gammal alltså. HVA AM G1 rullar fortfarande och servas som om inget hade hänt. En av vännerna har två och ser ingen anledning att byta något som fungerar till fullo.
Jo men 7 år är trots allt en rätt lång tid. Mycket som kan skaka i sönder under tiden. Oavsett så är det tråkiga fel när man inte hittar dem. Sedan är det en avvägning mellan att reparera eller köpa nytt och få fulla garantier mm.
Har du kollat alla anslutningar så de har bra kontakt, värmen kan göra att de utvidgar sig och så inte får kontakt.
 
7 år är ju 7 år men är klipparen fungerande och i ett vettigt skick i övrigt så ska det vara lönande att laga tycker jag. Gäller bara att verkstaden ska sköta sitt jobb. Som alltid med sådana här fel så är det ofta billigt att laga när man väl har lokaliserat felet. Men det kan vara ett helvete att hitta om man inte har lite tur. Batterierna var bytta för inte så länge sen vill jag minnas men annars så känns det ju som en sådan grej som oxå kan reagera på värmen.
 
peternicklas skrev:
Jo men 7 år är trots allt en rätt lång tid. Mycket som kan skaka i sönder under tiden. Oavsett så är det tråkiga fel när man inte hittar dem. Sedan är det en avvägning mellan att reparera eller köpa nytt och få fulla garantier mm.
Har du kollat alla anslutningar så de har bra kontakt, värmen kan göra att de utvidgar sig och så inte får kontakt.
Nu är ju jag en stark motståndare till släng-och-släng-mentaliteten och avvägningen i det här fallet var solklart: det är ett "digitalt" fel som inte borde vara dyrt i sammanhanget. Moderkortet kostar 5.000:- och håller det i sju år till är det ändå en bra affär mot att köpa en ny klippare. Inte mycket som kan slitas som inte är lätt utbytbart, t.ex. knivar och ev. framhjul. Batteriet höll i 6 år, vilket verkar vara normalt. Maskinen är som ny i övrigt och täcker 100% av mitt behov. Samtidigt rullar äldre HVA-maskiner på som vanligt.

Inte byter jag ut min bil för att bromsbeläggen är slitna eller att en länkarm gått av, men jag vet många som gör det.
 
peternicklas
Johan Gunverth skrev:
Nu är ju jag en stark motståndare till släng-och-släng-mentaliteten och avvägningen i det här fallet var solklart: det är ett "digitalt" fel som inte borde vara dyrt i sammanhanget. Moderkortet kostar 5.000:- och håller det i sju år till är det ändå en bra affär mot att köpa en ny klippare. Inte mycket som kan slitas som inte är lätt utbytbart, t.ex. knivar och ev. framhjul. Batteriet höll i 6 år, vilket verkar vara normalt. Maskinen är som ny i övrigt och täcker 100% av mitt behov. Samtidigt rullar äldre HVA-maskiner på som vanligt.

Inte byter jag ut min bil för att bromsbeläggen är slitna eller att en länkarm gått av, men jag vet många som gör det.
Jag tycker inte heller om slit o släng men har varit ute för på en äldre bil att det blev väldigt dyrt att bara hålla på att reperera. Sedan är det bra att vissa bytar lite oftare, jag köper t.ex. alltid bil som är runt 3 år. Nu har vi även olika märken på klippare och det kanske gör att vi tänker lite anorlunda. Om ett moderkort till en Worx skulle kosta 5000:- så hade jag köpt en ny klippare för 7000:- om det hade varit trasigt och klipparen hade varit 7 år.
 
För den som undrade hur det gick; det var knappsatsen som var problemet ändå. Den tidigare bytta var en beg. med skal som skulle vara felfri...vilket den inte var. Knappen "0" kortslöts så fort solen låg på. Tog ett par timmar för den att släppa. Därför uteblivet fel hos servicestället eftersom den aldrig blev varm där.
Ny knappsatsfolie för 400:- och problemet ur världen.
 
  • Gilla
Gertake
  • Laddar…
Ett litet helsike att felsöka sånt. Dock är det ju vanligare med fel på tangentbord och kabeln mellan display och moderkort än själva moderkortet, så lite orutinerat av verkstaden att inte testa med nya grejer.

Svårt att testa huvudkort genom att bara byta med, man hårdkodar ju serienumret på det när man byter så sedan är det förbrukat.
 
Det var ju ett fel som bara uppstod när klipparen stod i solljus, så det var som du säger, inte lätt att felsöka. Det hittades aldrig något fel på tangentborden, varken mitt gamla eller det begagnade jag fick i utbyte. Det var först när jag själv skaffade ett sprillans nytt på chans som allt funkade.
 
Hej!
Kan man få tips på vart man köpter tangentbord till bra pris?
Jag har liknade fel som dig...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.