Detta är min högst personliga hypotes:
Jag tror inte att det på sikt kommer att bli dyrare att värma med pellets än med el, även om man använder den billigare metoden genom att driva en värmepump.

Jag baserar denna hypotes på några skäl:

För det första kommer elen aldrig att vara så billig som den är nu. 130 öre/kWh är högsta nivån någonsin, men i takt med att vi blir mer och mer ekonomiskt knutna till Europa så kommer vi i allt högre grad att exportera vår billiga vattenkraft till kontinenten under sommaren och tvingas importera och delvis producera den dyrare toppeffekten under vintertid eftersom vattenmagasinen allltid inte är tillräckligt fyllda.

Det andra skälet är just toppeffekten. Precis när alla andra i norra Europa behöver aom mest el för uppvärmning så klarar inte värmepumpen att producera den värme som behövs och elpatronen går in. På några års sikt kommer vi alla ha en elmätare som mäter energin i realtid, dvs vi kommer att få betala i varje stund exakt vad priset på marknaden är.

Jag har faktiskt ett tredje skäl också, men det är nog längre bort i framtiden. Allt vi gräver upp ur marken kommer till slut att ta slut. Och innan det är helt slut så kommer de sista dropparna eller uranbitarna att vara svåra (och dyra) att plocka fram. Det spelar ingen roll om det är kol, olja eller uran; det vi grävt upp har vi förbrukat.
Lägger man där till att världens befolkning allt mer kommer att konsumera det som finns i jorden, t ex rullar det 1000 fler bilar i Peking varje dag, så kommer det inom inte allt för många år att bli energibrist (=svindyrt).

Till sist så tror jag att världssamfundet kommer att inse att vår konsumtion av energi måste regleras för att vi inte ska gå under av miljöskäl. Det borde innebära en mycket högre beskattning av ändliga energislag, alltså sånt som vi gräver/pumpar upp ur jorden och som spyr ut koldioxid eller innebär förvaring av uttjänt kärnbränsle.

Min slutsats är att el- och oljepriset kommer att bestämma prisutvecklingen av t ex pelletsenergin, men det kommer alltid att vara billigare än de ändliga energislagen. Detta givet att våra politiker inte får ett tokspel och skattar bort biobränslena.

Ps. Egen ved kommer att vara guld värt... ;)
 
Politikerna märker väl att deras skattepengar börjar minska när folk slutar värma sina hus med el eller olja.. då lägger dom säkerligen över energiskatterna på pellets och andra former av biobränsle.. dom lär ju inte klara sig utan pengarna...

Hur man än vänder och vrider på det så måste ju skattepengarna in, och den "gröna skatteväxlingen" funkar ju bara så länge det finns tillräckligt med förbrukning av olja/el..


/Daniel
 
Ps. Egen ved kommer att vara guld värt...   ;)
Håller med till fullo. Jag har aldrig förstått resonemangen om pellets fördelar, bortsett från att det är bekvämt förstås ...

De enda "fungerande värdsmarknaderna" för energi är kol och olja (global konkurrens på en öppen marknad fungerar ju som "världssamfundet"). All annan energi kommer att prissättas efter denna energinorm.  Pellets kommer aldrig att bli någon konkurrensutsatt marknad (om inte någon uppfinner och lyckas sälja en massproducerad "gör-dina-egna-pellets-själv" utrustning direkt från ved). Så oLja, kol, el och pellets kommer alla att följa varandra prismässigt uppåt kommande decennier (bortsett inverkan av statliga extraskatter eller subventioner). Däremot finns ved alltid att tillgå hos massor av producenter i Sverige, på en fri (svart) marknad, gynnad av hård beskattning på olja, el och pellets.

De som har olja, el eller pellets kan man bara påverka sina kostnader genom energibesparing, medan de som eldar med icke statskontrollerad (=momsredovisad) vedenergi sitter i vinnarbåset  :)
 
Jag personligen tror mycket på bland annat hampapellets o havre/korn..

Spannmålseldning går att få istort sätt lika bekväm som pellets (mycket bekvämare än ved iaf) förutsatt att man köper riktiga grejer som är anpassade för den rikliga askmängden med automatisk uraskning rörligt roster i brännaren o eltändning..
Har spannmålsbrännaren eltändning så går det att köra året runt utan problem (vilka uppstår med underhållsglöd) o dom som går elda spannmål i funkar lika bra med träpellets o kommande pellets.. Spannmålsbrännaren är något dyrare än en pelletsbrännare tyvär men det skulle jag nog sattsat på idag om det inte blivit en spilloljebrännare förstås.. :-[

Spannmål av sekunda kvalite ligger på ca 30-50 öre/kg o innehåller ca 4,1 kWh/kg mot träpellets o hampa ca 4800 kWh/kg ..

 
Jag kör med pellets men därmed inte sagt att jag är tvungen att göra det i all framtid.
Jag tror också att man i framtiden kommer att framställa pellets i öst vilket kommer att tvinga fram lägre priser.
I vårat villaområde är vi 4 grannar som kört pellets ett tag nu, vi har aldrig besök av reparatörer medans det ständigt cirkulerar värmepumsreparatörer i vårat område (liten överdrift).
Vad jag vill ha sagt är att priset på pellets kanske kommar att öka något men inte i närheten av el eller olja.
Lycksökare som tillfälligt vill tjäna pengar på pellets, jo det finns väl men hur många lycksökare finns det inte i värmepumpsbranschen.
 
Jag var själv under några år ägare till en mindre skogsfastighet, och kunde då konstatera att det mest lönsamma jag kunde göra med virket var att "elda upp det". Vårt skattesystem gör det otroligt attraktivt för skogsägare att "elda upp skogen" via försäljning av ved, medan alla andra alternativ i allla fall då (på 90-talet) innebar bara att man gödde staten via massiva skatter. Skogen fick stå kvar i väntan på bättre tider, och de tycks nu komma för skogsägarna.  :)

Pellets framställs via beskattade kanaler och hela prisbilden, såväl i öst som i väst, kommer att styras av mest lönsamma användning av vedråvaran, vilket sannolikt blir omvandling till energi i stora anläggningar. Flera pilotprojekt för skog -> biogas, dvs det som ska ersätta bensin, projekteras just i dessa dagar i Sverige och lär vara i drift om några år. Deras behov av råvara lär trissa upp priserna rejält.

Därför tror jag pellets är ett övergående fenomen, eftersom förädling till biogas blir lönsammare för skogsindustrin. Men de som kör på pellets kan ju ändå bygga om sina anläggningar för ved, när pelletspriserna styrs av bensinprisets utveckling,
 
Importen av pellets måste ju komma igång på allvar.. frågan är dock om dom vill sänka priset? i början kommer dom nog att göra det när/om det kommer igång..
Pelletsen är ju dyr i sverige..

Jag har "hört" att pelletsen är billigare i finnland, ryssland, baltikum, polen. Dessutom har jag "hört" att pelletsen i Kanada är snuskigt billig.. några hundralappar för ett Ton.

Så jag hoppas på att importen kommer igång nån gång.. !
 
Per-Erik skrev:
Jag har "hört" att pelletsen är billigare i finnland, ryssland, baltikum, polen.  Dessutom har jag "hört" att pelletsen i Kanada är snuskigt billig.. några hundralappar för ett Ton.

Så jag hoppas på att importen kommer igång nån gång.. !
lägger man på transportkostnad och litet till som mellanhänder ska ha så blir det inte så billigt längre :(
gaia
 
gaia skrev:
lägger man på transportkostnad och litet till som mellanhänder ska ha så blir det inte så billigt längre  :(
gaia
Ställ pannan i Kanada och kulvertera!  :cool:
 
I gårdagens Dagens Industri förespås en halvering av oljepriset inom några år...
 
Matss skrev:
I gårdagens Dagens Industri förespås en halvering av oljepriset inom några år...
Vad baserades det på?
sjunkande efterfrågan?

/Daniel
 
Priset styrs idag av för låg raffinaderikapacitet, vilket man helt plötsligt börjat bygga bort och snart blir det istället överkapacitet...

Men samtidigt fördubblar!! Kina oljeförbrukningen var 18:e månad! Så fan trot att oljan skulle bli billigare.

Men president Bush gör allt för att hålla ned oljepriset i USA, så, det är många saker på gång.
 
Varför inte göra pelletsen själv ??? se http://www.minipell.com/
De tillverkar små portabla pelletspressar och spån kvarnar.
Om man går samman några husägare och köper en sån anläggning och sedan köper skräp skog av bönder och kommuner så har man troligtvis den billigaste uppvärmning som går att hitta. Fundera och räkna, själv har jag egen ved :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.