Har köpt en Bosch elgrästrimmer med tråd. Definitivt ett felköp.

Behöver tips på märke/typ med skär dvs inte med tråd. Det är ok om den inte är eldriven. Kostnad - under 2.000 kr. Får inte vara alltför svag. Hjälp mej!
 
Vad är det du ska klippa för nått?
 
I ögonblicket 80 cm sly (grästyp) runt tomten och som inte röjts på ett år. Därefter underhåll längs lång, gammal stenmur, längs staket/gångväg i tomtgräns, hålla snyggt runt trädäcken o husgrund, finlir runt buxbomshäckar ... tja, allt som inte gräsklipparen tar ...
 
Hyr en redig maskin! För det är en engångsgrej, sen har du du fina elmojäng
 
Ok - men vilken mojäng ska jag välja för finliret - utan tråd?
 
Du hade väll köpt en batteridriven? Den måste ju duga till att trimma lite gräs kring altan, hus och dylikt?

Men till att grovröja så hade jag hyrt en större bensindriven från närmaste uthyrare, gärna en där man kan byta mellan klinga och tråd.
 
Om du med skär menar en slykniv så behöver du en bensindriven maskin, om du inte vill punga ut med +7000:- för ett batteridrivet monster. Varför vill du inte ha tråd? För att klara av halvmeterhögt sly räcker dock inte 2000:- på långa vägar. Du behöver leta efter en 36 V-maskin. En Makita kostar +5000:-, vet inte hur Ruyobi är.
 
Bensindriven med kniv/ - finner man inget vettigt under 2.000?

Jag har sedan tidigare en Flymo Samuraj 1000 som bara har krånglat. Den nya Bosch verkar lika hopplös. Batteridriven vill jag inte ha och tänker väl att en bensindriven utan krånglande tråd borde vara bättre. Suck suck!
 
Ja, tyvärr är det nog så att det kostar.

Har inget krångel med tråden i någon av mina två trimmers, men då handlar det om +5000:-. Min 1000-kronors Bosch med plastknivar krånglar inte heller, men den orkar bara högt gräs om det är max fyra strån...
 
MultiMan
Jag har en Tanaka för 5000kr+ (näst största modellen de hade runt 2007) och den får jobba för fullt för att beta av metershög äng, så har svårt att tro något för under 2000kr skulle orka.

Kör ett BRAIN-huvud på den som matar ut dubbla trådar automatiskt, har aldrig krånglat oavsett belastning, så tråd fungerar bra om det är kvalitet. Dock är ju slykniven utmärkt vid tyngre saker. Även använt den med klinga för grövre stammar.
 
... har idag handlukat 10% av trädgården ... krypit runt på alla fyra ... mörbultad . .

är inte nöjd med de svar jag fått:mad:
 
C
Tror inte man hittar någon maskin som är bra på både röjning av sly och finputsning av gräsmattan.
Till gräsmattan vill du ha en lätt och smidig maskin.
Slyn skulle jag ta med lie, särskilt om kostnaden är en viktig faktor. Då får du gratis motion på köpet också.
 
Det låter som att det du vill göra liknar läget på vårat landställe. Där gör en fs130 ett grymt bra jobb. Men, finliret du pratar om, dessutom utan tråd, det måste vara en annan maskin......
 
Kan du tänka dig sladd så är faktisk black&decker inom budget och duger till det du beskiver.
 
MultiMan
sblixten skrev:
Kan du tänka dig sladd så är faktisk black&decker inom budget och duger till det du beskiver.
Vilken B&D slår nära meterhög äng utan problem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.