Har köpt ugnen från ikea och den levereras med kabel utan stickpropp. Är det ok att ansluta med en stickpropp till uttag eller ska den fastanslutas? Vu med 16a avsäkrat finns på plats.
 
tommib
Det säkraste är att ansluta fast i en dosa avsedd för detta. Vanlig stickpropp är godkänt men jag vet att många här på forumet förespråkar t.ex blått CEE-don eller en sk. Norwescokontakt då dessa är bättre för den höga och potentiellt långvariga last en ugn innebär.
 
Det får bli stickpropp iaf. Men ska köpa en icke biltema/Jula kvalité.
 
Vanlig stickkontakt är godkänd för 16A men det innebär en viss risk för överhettning. Idag hade vanlig stickkontakt (schuko) sannolikt inte godkänts för 16A, godkännandet är historiskt. Om du ändå väljer den lösningen skulle jag rekommendera att inspektera uttaget med jämna mellanrum och se att det inte är påverkat av hög värme.
 
Problemet är att uttag för ugn och micro sitter bredvid varandra i en 2-facksram. Så jag vet inte hur det skulle lösas på ett snyggt sätt.
 
Om det är synligt så är risken mindre. Det är värre om det är inne i ett skåp bakom ugnen som är svårt att komma åt.
 
tommib
Det finns centrumplattor till åtminstone Eljo med dragavlastning och nippel för fast anslutning. Kan du byta bara den ena? Vilken apparatserie har du? Sitter det ens synligt?
 
Jag har exxactserien. Hittade ingen sådan centrumplatta till den. Sitter i samma inbyggnadskåp som ugnen fast ovanför.

Hur stort är Norwesco uttaget?
 
Syns uttagen? Om inte kan du ju välja en annan apparatserie till dessa två.
 
Det kan jag absolut göra. Förslag på serie?
 
Jag gömmer mig bakom skämskudden :surprised: Men föresten, är det inte bra att att ha en stickpropp så man enkelt kan bryta strömmen från ugnen om det skulle behövas?
 
Kikade lite på norwescouttaget när jag var på solar. Tyckte det verkade rappligt, gillade inte alls kvalitén och dessutom rejält klumpigt. Det kommer att bli antingen fastansluten ugn eller med stickpropp.
 
Jag lånar denna tråd med en fråga.
Köpte en spis ((billigaste matsui) på elgiganten 230v som kom med en sån där stickpropp till norwesco.
Tänkte ha spisen i stugan och där spisen ska stå är det ett vanligt uttag som är säkrat 10A.
Bör jag be en elektriker dra nytt uttag tex med 3 faser och byta till 3fas stickpropp eller tror ni man kan byta till ett norwesco uttag direkt och köra på? Tänker att säkringen inte pallar ugn och plattor samtidigt och med 3 faser så blir det mindre belastning.
Spisen går att koppla om på insidan till 3 fas + noll eller bara 3 fas.
Vill helst ha nån form av stickpropp iaf för att kunna flytta spisen ut lätt eftersom den ska stå i ett hörn typ så blir sladden ganska utdragen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.