Vi vill bygga bastu i ett enkelt förråd med bara ytterpanel. Enligt av som verkar vara "best practice" så ska det finnas en luftspalt mellan ytterpanel och vindpappen/isoleringen. Räcker 20 - 25 mm luftspalt?

Vi haft minst 45 mm reglar som panelen sitter fast på. För att inte offra för mycket och ha 45 mm luftspalt, vad kan man göra? Kan man ha kvar reglarna men göra så att det är 20 - 25 mm luftspalt innan vindpapp/isoleringen ligger? För att bibehålla 45 mm isolering så skulle man då behöva bygga ut reglarna 20-25 mm, se nedan förenklad "bild":

Ytterpanel - Regel 45 - Regel 25
Ytterpanel - Luftspalt 25 - Isolering 45
Ytterpanel - Regel 45 - Regel 25
 
Hur ska du få in en fungerande vindpapp/vindväv mellan 45-reglarna hade du tänkt? Jag är inte helt med på hur konstruktionen ser ut, en bild hade underlättat.
 
Det är det som jag inte vet hur man borde göra. Kanske sätta upp 25 reglar på ytterpanelen som man sedan fäster vindpappen på? Hur skulle du göra? Ha 45 mm luftspalt? Finns några nackdelar med det?
 
  • Gilla
mejner
  • Laddar…
Tylö har skrivit följande i sin guide:

Bastuvägg mot yttervägg bör ha luftspalt - bastuvägg mot innervägg behöver ingen luftspalt.
För att få luftspalt mellan ytterväggen och isoleringen, fäster man ståltråd i “kryss” i bakre kanten av varje regelruta. Därefter pressar man in isoleringen mellan reglarna mot ståltråden. Avståndet mellan yttervägg och isolering ventilerar effektivt bort eventuell kondens.
 
Mikael Jacob Edström skrev:
Det är det som jag inte vet hur man borde göra. Kanske sätta upp 25 reglar på ytterpanelen som man sedan fäster vindpappen på? Hur skulle du göra? Ha 45 mm luftspalt? Finns några nackdelar med det?
Enda nackdelen med 45mm luttspalt är väl att du förlorar lite utrymme på insidan. Alternativt att du får lite mindre isolering. I övrigt finns ingen nackdel. Jag skulle gjort så. Vindväven måste vara obruten för att kunna fungera effektivt.


Mikael Jacob Edström skrev:
Tylö har skrivit följande i sin guide:
Blanda inte ihop luftspalt bakom panel i en yttervägg, med luftspalten "mot yttervägg", när man bygger bastu i ett befintligt hus. Jag gissar att det är två helt olika saker som Tylö och du pratar om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.