Innan jag började installera mitt kök var jag inne på kvick och kollade. Där stod det ett kök med 90cm bänkhöjd brevid ett med 95cm bänkhöjd. Jag tycker verkligen att 95cm är en bättre arbetshöjd än 90cm, gillar de där 5 extra cm.

När jag nu installerar mitt ikea-kök så höjer jag det till 95cm. Ngn annan som gjort det? Man få ju vissa problem på köpet, tex måste man göra egna socklar, men jag tycker det är värt det. En annan sak är diskmaskin - den är ju bara 90cm så jag antar att jag får sätta en list i överkant eller höja diskmaskinen, hmm går det?

Synpunkter?
 
Varför skulle det inte gå?! Funkar väl precis lika bra som att vi sänker vårt kök med nga cm. Så lågt som diskmaskinen tillåter vill säga...

I ditt fall skulle jag satsa på att höja diskmaskinen, just för att du ska slippa böja ryggen mer än nödvändigt. Och även för det estetiska: du får ju 2 höjder på sockeln om du inte höjer diskmaskinen.

Ett tips!
Såg i en inredningstidning ett kök med lådor istället för socklar. Smart förvaring som kanske kan passa dig som är sugen på högre socklar.
 
  • Gilla
Linnéa Malgerud
  • Laddar…
Vi ska också köpa ett Ikea kök (som det ser ut nu) och vill ha arbetshöjden 95cm. Hur gör du för att höja, måste man inte ha ben som är högre, eller räcker det med högre socklar som man ställer köket på?
 
Jag satte en 45x70 regel under och använde mig av ikeas 16cm ben. Jag kommer göra egna socklar av täckskivor. På det viset får jag även rätt finnish på socklarna tänkte jag. Vissa sektioner tänkte jag ha synliga ben och där sätter jag en liten smyglist som döljer regeln. Detta även för att få benen att se kortare ut än de egentligen är. På kvick-köket hade de 80cm bänkskåp. Nu hittade jag 20cm ben på k-rauta så det är ju oxå en lösning.
 
Mina päron (än en gång) satte 95cm arbetshöjd (om inte ännu mer) och själv tycker jag det är Kanon!
Min flickvän ogillar det dock då hon själv är blygsamma 163cm.

Men varför bara höja i köket?
Sätt handfatet i badrummet extra högt så man slipper böja sig ner för att tvätta händerna. Köpt handikapptoalettstolar som är extra höga så blir det tusan så mycket bekvämare att göra nummer två.

Sträcka sig upp är okay, men böja sig ner är döden för ryggen direkt.
 
  • Gilla
Olivia81 och 1 till
  • Laddar…
Har oxå höjt mitt ikea-kök till ca 95. Problemet med socklarna löste jag genom att köpa en extra sockel och såga från den biten som fattades och spika fast den uppe på den andra.
 
Jag skulle rata ett kök med 95 centimeters arbetshöjd. Att stå med uppdragna axlar och jobba är måhända inte döden för ryggen, men för axlarna... Svår kombo när man är en kort och en lång matlagare :-?
 
Jag önskar också att jag hade gjort 95 cm när jag renoverade köket, men det blev tyvärr 90 cm. Det känns lite lågt om man står där en längre stund.
Om man är över 175 cm lång (är själv 190 cm) så är det nog behagligare att jobba där.
 
Om man kör med ikeamått och vill höja till 95 cm så får jag det till att sockeln blir 21 cm om man har 4 cm bänkskiva. (21+70+4=95 cm)

Ser inte det konstigt ut med så pass hög sockel?

Någon som skrivit här ovan som har bilder på sina lösningar?
 
Vi har också 95 cm med upphöjd diskmaskin. Vi är båda ganska långa (>175cm) så det blir bra. Här står bänkskåpen på reglar. Vi har 2 sockellådor på den sidan och de blir också större.
 
ginnfilt skrev:
Om man kör med ikeamått och vill höja till 95 cm så får jag det till att sockeln blir 21 cm om man har 4 cm bänkskiva. (21+70+4=95 cm)

Ser inte det konstigt ut med så pass hög sockel?

Någon som skrivit här ovan som har bilder på sina lösningar?
Vi var oxå inne på IKEA-kök och höja till 95 cm men undrade lite hur sockeln skulle se ut när den blev så hög. Istället valde vi KVIK - desgin, dom har 95 cm och då är det skåpet som är högre och sockeln blir lite lägre än normalt - supersnyggt! Bra va?

Jag skulle oxå vilja se bilder på höjda IKEA-kök.
 
Vi har kikat på Kvik och deras lösning är super men tyvärr så har de bara 64 cm höga väggskåp i designserien så de faller på det.
 
ginnfilt skrev:
Vi har kikat på Kvik och deras lösning är super men tyvärr så har de bara 64 cm höga väggskåp i designserien så de faller på det.

De har även 80 cm väggskåp. De står som Ö-skåp i deras program men de är vana vid att folk sätter dem på väggen. Vi gör det bland annat och det var inget konstigt med det.
 
T
Kvik har överskåp som är 92 cm höga, precis som Ikeas. Ligger under mappen "överskåp på sockel" i planeringsverktyget!
 
tank77 skrev:
Kvik har överskåp som är 92 cm höga, precis som Ikeas. Ligger under mappen "överskåp på sockel" i planeringsverktyget!
Själva skåpen och luckorna är 80 cm. Men de blir 92 cm med sockel/ben.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.