Provkör innan köp!
 
SCGB skrev:
Jag har läst några grejer som skulle kunna spela in på valet men jag vet inget om sanningshalten. Kanske någon här vet?

Tunnare stång på FS130 = mindre vridstyv?
Styret på FS130 kan röra sig i infästningen
Fyrtaktare varvar upp och ner långsammare
Fyrtaktare är svårare att köra "lugnt", t.ex. om man vill trimma med lite kontroll i trädgården. Tvåtaktare skulle vara lättare att variera hastigheten på.
Tvåtaktare är lättare att serva
Några noteringar ytterligare:
"Fyrtaktare varvar upp och ner långsammare" med trimmer eller gräs/slyklinga där man kör med längre gaspådrag har det absolut ingen betydelse. Däremot när man röjer i skog och med sågklinga vill man ha en maskin som snabbt går upp i varv och dessutom är starkare i motor.
Att reglera hastighet skulle vara svårare förstår jag nog inte, en fyrtaktare kännetecken är just detta att vara starkare i vridmoment vid jämn gas.
Den service jag behövt göra på vår såg efter 8-9 år var att i år justera gasvajer då den blev svårstartad pga av att chokeläget inte aktiverades, inget för övrigt att den körs enbart på Aspen alkylat.
Kör den även med sågklinga och då kan den vara lite klen, men ser man till att slipa klingan och inte köra med stenstötta klingor så fungerar det "hyfsat". Har två olika gräs/slyklingor, 300mm som följde med sågen använder jag till enbart långt gräs och 250mm som jag köpt till när det även finns sly där jag slår.
 
Ett viktigt råd: Inte Biltemas röjsåg.

Jag köpte den i höstas, för att jag behövde en kvickt och billigt. I går, med kanske 4 timmars körtid totalt, så brast den lilla kupade brickan som håller slyklingan på plats. Jag gick där i godan ro och röjde och helt plötsligt var klingan borta. Jag har ingen aning om var den flög, jag kan inte hitta den. Jag är dock glad över att den inte klippte mina ben. Muttern sitter kvar, och en liten ring av brickan, medan resten av brickan låg på marken.

Ärligt talat, Biltema, det här är ett sådant fel som inte får hända, no matter what. Det hade kunnat döda eller invalidisera någon. Ofta kör någon annan i familjen omkring med åkräsklipparen en bit bort, eller så har vi hunden på lina en bit bort. Hur illa kunde det gått? Det här är "Product recall"-läge, inte bara ett garantiärende, vilket Biltema inte tycks förstå. Vi får se, de skulle titta på den idag, men jag var tydlig med att jag inte längre har förtroende för verktyget ifråga.

Mitt mål är att få pengarna tillbaka och köpa en Jonsered. Nu är jag trött på dåliga grejor.
 
  • Gilla
Charley1968
  • Laddar…
Jonsered är i princip en Husqvarna då de ingår i koncernen sedan 20-30 år tillbaka och gemensam utveckling, men begreppet är ett varumärke inom koncernen med mörkröd färg. ;)
 
Att jonsered är riktigt duktiga på skogsmaskiner är nog klart, men har dom någon speciellt framskjuten position när det gäller mindre röjsågar eller röjsågar öht? Tror faktiskt att jag aldrig sett någon yrkesman använda något annat än Stihl till detta.

Iofs tvivlar jag på att det är någon större skillnad på röjsågar inom samma storleks och prissegment.
 
Egentligen så är märket mindre viktigt, jag vill bara ha en proffsmaskin, inte något Biltemaskit som kan ta livet av mig.
 
MathiasS skrev:
Att jonsered är riktigt duktiga på skogsmaskiner är nog klart, men har dom någon speciellt framskjuten position när det gäller mindre röjsågar eller röjsågar öht? Tror faktiskt att jag aldrig sett någon yrkesman använda något annat än Stihl till detta.

Iofs tvivlar jag på att det är någon större skillnad på röjsågar inom samma storleks och prissegment.
Tre starka märken i Sverige är Stihl, Husqvarna och Jonsered.
När det gäller Jonsered/Husqvarna så är alla via gemensam utveckling där Husqvarna är deras nummer ett som också får nyheterna tidigare än Jonsered, men med det slipper Jonsered också vissa barnsjukdomar.
Det finns även japanska maskiner som är bra för privatsegmentet men oftast färre serviceverkstäder och lite krångligare med reservdelar, men fortfarande bra maskiner och ofta 4-takt.

Sedan har samtliga olika typer av maskiner där t.ex. Stihl ibland delar i dem i tre olika kategorier som motorsågar privat, kraftigare privat/jordbruk och proffs. Men det skiljer beroende av produktsort.
Motsvarande finns även hos Husqvarna.
 
D09
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Case closed ;)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Jag har en Jonsered GR50, ett jädra drag i denna...tar det mesta! Vet att vägverket.mm använder bla denna röjsåg i Göteborg iaf...
 
Marre666 skrev:
Jag har en Jonsered GR50, ett jädra drag i denna...tar det mesta! Vet att vägverket.mm använder bla denna röjsåg i Göteborg iaf...
Säkerligen en bra såg, däremot så hamnar väl "Vägverket" inom ramen för offentlig upphandling om det rör sig om större volymer vilket innebär att man inte kan välja fabrikat valfritt.
 
M
AndersS skrev:
Säkerligen en bra såg, däremot så hamnar väl "Vägverket" inom ramen för offentlig upphandling om det rör sig om större volymer vilket innebär att man inte kan välja fabrikat valfritt.
Stämmer, men om de endast gått på pris så skulle de väl köra meec, timbertech eller något annat tusenkronorsrappel?
 
Tror en Jonsered GR50 låg på närmare 8000-10000:- ny, lång rigg...passar bäst för folk över 1.70. Vrålstark och slitstark! Kör med röjklinga / sågklinga ibland för mindre träd på 10-15 cm samt lina, köpte min begagnad för 6 år sen och ångrar verkligen inte mitt val...den håller lätt 10 år till! Passar för stora tomter / gårdar.

PS. Sök på skogsforum om Jonsered GR50 😎 eller deras motsvarande Husqvarna!
 
MaxPax skrev:
Stämmer, men om de endast gått på pris så skulle de väl köra meec, timbertech eller något annat tusenkronorsrappel?
Nja, nu misstolkar du nog mig där jag avsåg en offentlig upphandling som kanske inte enbart avser t.ex. röjsågar utan omfattar även inköp av andra maskiner inom ett område inkl. support, service, tillbehör, etc, utifrån var man har verksamhetsorter. Så en sådan skulle t.ex. kunna innebära att man inte valfritt kan välja Stihl, Husqvarna eller Jonsered utifrån att produkterna skulle kunna anses vara likvärdiga utifrån kriterier och då blir det priset som avgör.
Det är ganska enkelt att skriva ett upphandlingsunderlag som utesluter diverse konsumentprodukter ;)
 
Trafikverket har idag i stort sett ingen kapacitet att göra något själv, sedan man sålde ut Vägverket Produktion, utan sådant upphandlas. Trafikverket använder ofta funktionsupphandling, dvs att man kräver att en viss nivå ska hållas, och kontrollerar att den hålls, men det är upp till entreprenören att se till hur det görs.

Detta innebär att Trafikverket med största anledning skiter blankt i vilka röjsågar som används, utan bara upphandlar tjänsten "Röjning av vägkant" eller liknande. Entreprenören, däremot, vill ju ha grejor som funkar så att de kan göra sitt jobb, och därmed få betalt, och de är inte bundna av lagen om offentlig upphandling när de köper sin utrustning.
 
  • Gilla
Marre666
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.