Gamla spisen gav upp och fick tag i en begagnad direkt.
Den var kopplad enligt alternativ 1 på bild 1.
IMG_20150702_145441.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Problemet jag ser är att jag saknar 0 i uttaget, men vill koppla 3-fas.
Så jag bör väl kunna koppla stift 1, 2, 3 och jord?

Friskt kopplat, hälften brunnet. IMG_20150702_145447.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Utan nolla har du bara tillgång till 400V. Spisen kräver 230V elementspänning så det går inte. Det kommer brinna med andra ord!
 
Det kan du inte göra om du vill ha spisen intakt, den kräver nolla vid alla inkopplingar i normala svenska nät. Du kan ev använda en tråd i nuvarande uttag till nolla och koppla enligt tredje alternativet men det kräver att du vet hur det ska göras. Är det draget i rör kan det även gå att komplettera med en tråd till som nolla.

Eftersom du ställde frågan som du gjorde får jag avråda dig trots allt, du verkar inte ha tillräckliga kunskaper för ovanstående övningar men du vet åtminstone hur man kan lösa det.
 
Då får jag nog köra den på 1-fas då ser det ut som, bättre fråga innan man kopplar.
 
Kan någon förklara för en obegåvad som mig vad alternativ 2 på bilden visar? Jag begriper inte i vilken situation man skulle kunna ha 230 V mellan respektive fas.
 
PatrikJo skrev:
Kan någon förklara för en obegåvad som mig vad alternativ 2 på bilden visar? Jag begriper inte i vilken situation man skulle kunna ha 230 V mellan respektive fas.
Andra länder.
 
Det var inte svårare än så alltså. Tackar.
 
Niclas Olivesten skrev:
Då får jag nog köra den på 1-fas då ser det ut som, bättre fråga innan man kopplar.
Då måste du i alla fall göra en omkoppling i elcentralen så att du får en nolla i spisdosan. Be någon kunnig titta på detta, det kanske enkelt går att ordna.
 
Är inte andra alt en Y koppling. Alltså 3 faser med en gemensam neutral punkt.
Men det blir fortfarande inte 230v mellan faserna.
 
Om du menar andra alternativet uppifrån som är märkt med "230 V~" så är det en D-koppling. Det ser man dels på beteckningen "230 V~" som saknar ett "N", och dels på schemat som visar tre inkopplingspunkter med 230 V mellan samtliga. Det blir en D-koppling. Norge har 230 V mellan faserna.

Det understa alternativet visar en Y-koppling, märkt "400 V 3N~". Tecknet "N" säger att det ska finnas en nolla och att angiven spänning då är huvudspänning (mellan faserna). Man ser också på schemat att det är fyra inkopplingspunkter där den gemensamma N är en av dem.
 
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
Nej. Det är en D-koppling för system med 230 V Huvudspänning. Närmaste stora exempel är Norge
 
Redigerat:
PatrikJo skrev:
Kan någon förklara för en obegåvad som mig vad alternativ 2 på bilden visar? Jag begriper inte i vilken situation man skulle kunna ha 230 V mellan respektive fas.
Tex Norge har 230V huvudspänning i deras "äldre" elnät, dom håller på att bygga upp 400V nät.

Det fanns lokala elnät i Sverige som hade 110/220V fas/huvudspänning en gång i tiden.
I början av 90-talet på min företagsförlagda praktik så var jag på Länssjukhuset i Kalmar, där hade dom en gammal byggnad (hus 2) som hade 110/220V fas/huvudspänning, jag gick på en nit när jag gjorde en enkel felsökning (varför en skurmaskin inte fungerade i uttaget), jag använde testpennan Phasen http://www.elnu.se/index.php?lista=...%E4nningsprovare&n3=Testinstrument+PHASEN&n=4 och då fick jag fram att det var spänning i uttaget, men det skulle varit två faser i uttaget. Under andra halvan av 90-talet så revs den byggnaden.
 
Bo.Siltberg skrev:
Om du menar andra alternativet uppifrån som är märkt med "230 V~" så är det en D-koppling. Det.o
Helt rätt
 
En fråga om man mäter mellan två faser i en Y koppling, är det 400v som D kopplingen ?
Nu lånar jag tråden, hoppas det är ok för spis ägaren.
 
Ja, det är det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.