Nu får det vara slutmeecat. Har en gammal Meec trimmer som jag tröttnat på. Känns som jag micklar mer med trådmatningen än jag trimmar. Huvudsakligen trimmar jag mot kullerstensmurar, så tråden slits väldigt fort, och då blir det ju tråkigt att varannan gång som ny tråd behövs stå och pilla för att få ut den.
Alltså behöver jag en trimmer som är bra att Mata ut tråd, samt kan köra ganska kraftig tråd som är lätt att lägga på ny. Inte som meccen som egentligen skall köpas ny kassett varje gång.
 
Jag kör en Ryobi 4-takt (http://www.bauhaus.se/ryobi-rlt430ces-trimmer-4-takt.html).

Köpte den för det smidiga trådsystemet. Man bara matar in tråden genom ett hål och drar ut den på andra sidan. Ser till att båda ändarna är lika långa och sedan skruvar man runt "tråddosan" (för att rulla ihop den). Gjort på ca. 1 minut.

När man sedan kör trimmern kan man dutta till den i marken ibland. Då trycks en knapp (i tråddosan) ner som automatiskt matar ut ny tråd.

Detta system finns säkert på alla ryobi-trimmers, men jag älskar det!

Gillar även att det är 4-taktare eftersom jag hatar 2-taktslukt och inte riktigt känner för att springa och ladda batterier hela tiden.
 
Stihl brukar hamna i topp när det gäller maskiner, tyvärr även prismässigt.
Men det är ett toppmärke kvalitetsmässigt.
Sedan saknas info om du söker batteri, el eller bensindriven trimmer.
Jag kör bara Stihlmaskiner och de har trevliga 4-mix motorer till små trimmer, är 4-takt som körs på 2-taktsbränsle så de blir betydligt lättare.
 
Redigerat:
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Ja, i dagsläget har jag en med sladd och det fungerar rätt bra. Luktar inte illa, och batteriet tar ju inte slut.
 
Jag kör 71an här på villatomten. Funkar väldigt bra tycker jag, men jag är allt lite trött på sladden. På landet passar FS130 bättre....
 
Nja, även om man kör med akylatsoppa så borde det ju komma ut avgaser som även om de inte luktar kanske inte är så hälsosamma. Men jag får nog ta en titt på Stihltrimmrarna, har ju en Stihlsåg och den fungerar ju otroligt bra. Tycker ni att trådmatningen fungerar bra. Har sett en video hur man fyller på och det var ju bra mycket enklare än Meec kassetterna om man säger så. Men det är iofs inte så konstigt eftersom man egentligen inte skall fylla på dem :).

Tack för svaren som jag fått föresten.
 
På 71an sitter det ett Autocut 5-2, jag tycker det funkar som det är tänkt, varken mer eller mindre. Man virar upp tråd på traditionellt vis och trycker den i marken för att mata fram mer tråd.

Går även att köra med plastvingar istället för tråd om man gillar det men jag tycker inte det är något vidare, andra gillar dom....
 
Eftersom jag går mot stenmurar hela tiden när jag trimmar känns ju tråd bättre än propeller. Kollar in 71:an i veckan helt enkelt.
 
Någon som har tips på var man kan fynda trimmers? Tyskland, UK?
 
Nu är en 71:a inhandlad och strax skall den ut och motioneras för första gången. :)
 
MathiasS skrev:
På 71an sitter det ett Autocut 5-2, jag tycker det funkar som det är tänkt, varken mer eller mindre. Man virar upp tråd på traditionellt vis och trycker den i marken för att mata fram mer tråd.

Går även att köra med plastvingar istället för tråd om man gillar det men jag tycker inte det är något vidare, andra gillar dom....
Ser att jag skrev fel här. Man snurrar inte alls upp tråden på traditionellt vis på detta huvud. Man sticker in tråden i hålen och sedan snurrar man på huvudet utan att ta isär något. På såvis rullar man upp tråden.
 
dsub skrev:
Nu är en 71:a inhandlad och strax skall den ut och motioneras för första gången. :)
Bra val, jag har haft en 81:a 1kW ett par år nu och är väldigt nöjd, jag köpte en HQ 122c bensintrimmer till svärfar, en väldigt trevlig maskin men den är bara på 0.6kW och känns som förväntat betydligt klenare.
 
Nu har jag iallafall testköra den, fungerade ypperligt, fast jag hade lite problem med trådmatningen fick ta bort den ett par ggr innan den hamnade i perfekt läge så nu matar den fint. Man får tacka inblandade för ett bra köptips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.