Håller på att fixa ett vindsbjälklag i ett gammalt torp. I en kammare med lågt i tak och usel isolering i vindbjälklaget har jag plockat ned golvet på vinden, rensat ur isoleringen (i huvudsak löv och havre samt musbajs - isoleringen gjord hösten 1890) och sedan plockat ned takbrädorna i kammaren (handsågade brädor, cirka 30-25 cm breda, troligen 200+ år gamla, gistna men helt okey för 100 år till).

Randvillkor: rummet är 270 cm x 470 cm. Två längsgående takreglar, cirka cc 90. Både taket i kammaren och golvet på vinden är lite svajiga. Reglingen är underdimensionerad. Se bild (taget från kammaren och upp mot vinden, med innertak och vindsgolvbrädor borttagna):

tak-golv-reglar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tänkte passa på att göra två tre förbättringar:

1. Öka isoleringshöjden. De befintliga reglarna är 5 tum höga och sitter cirka cc 90 cm. Tänkte lägga på 2 tum, så att det blir 170 mm. Istället för havre, löv och musbajs tänkte jag isolera med linisolering.

2. Höja ståhöjden i kammaren med ett par centimeter, till drygt 180 cm.

3. Öka stabiliteten på vindgolvet.


Detta tänkte jag göra genom att helt enkelt skruva (och eventuellt limma) nya reglar parallellt med de gamla. Det är ett mycket gammalt hus; kammaren är antagligen från tidigt 1700-tal (och ursprungligen troligen ett sädesförråd/skafferi, innan det blev en kammare på 1800-talet) och jag vill därför inte förändra rummets karaktär eller byta ut något mer än nödvändigt. Därför behålla den låga takhöjden och de gamla reglarna; annars hade det ju enklaste, snabbaste och konstruktionsmässigt bästa varit att bara ersätta reglarna med tre nya reglar och höja dem ett par deicimeter.

Har tänkt att med domkraft lyfta befintliga reglar på mitten med 2-4 cm (vad som nu går) och skruva fast de nya reglarna och då få en förspänd konstruktion, där de gamla balkarna lyfts av de nya, ditskruvade. Det finns nu två alternativ:

1) 2x7 reglar skruvas i sidan av respektive befintlig 5-tums regel, så att de nya reglarna sticker upp 2 tum ovanför befintlig regel. Då ökas isoleringsutrymmet med 2 tum. Golvbrädorna på vinden får då en mindre anläggningsyta. Denna lösning förespråkas av de timmermän/snickare som jag anlitat för andra jobb med huset.

2) En 2x7 läggs ovanpå respektive befintlig regel på platten och skruvas ovanifrån. Blir lite mer jox att få dit och kanske lite knepigare med isoleringen. Men större anläggningsyta för takbrädorna. Denna lösning förespråkas av landstingets byggnadsvårdsexpert som jag konsulterat


Frågor:

1) Vilken av ovanstående lösningar ger störst stabilitet?

2) Vilken av lösningarna kan hålla förspändheten och höjningen av takhöjden bäst?

3) Det blir ju någon form av vridmoment på befintliga balkar med lösning 1 ovan. Ju högre belastning på vindsgolvet, desto högre vridmoment. Men är momentet alls särskilt stort? Vindsgolvbrädorna vilar och är fästa i respektive ände.

4) Finns någon annan, bättre lösning på det jag vill åstadkomma (utan att ta bort befintliga reglar).

Tack på förhand!
 
T
Jag har svårt att se att du skulle uppnå någon förspänning alls med alternativ 2, men det är länge sedan jag gick i skolan :)

Kan du inte sätta en regel på var sida av de befintliga sparrarna så får du bättre anliggning och blir av med momentet?

Då lär ju styrkan bli OK och svikten/nedböjningen bli minimal.
 
Skruva på Platten ovanpå ger inte så mycket. Spännvidden är alltså 4,70? Egentligen duger inte ens 2x9" med så lång spännvidd. Men kan du leva med lite skallrigt golv så kör på alternativ 1. Stoppa dit en extra 2x7" mellan de befintliga också. På så vis får du bara 45cm spännvidd på golvbrädorna på vinden!
 
Om vinden inte ska användas så borde en rejäl bjälke, typ 6x8", kunna läggas på tvären mitt över de befintliga bjälkarna och skruvas ihop. Tvärbjälken vilar/fästs i långväggarna.

Så är det i min egen och grannens skånelänga/torp, där vindarna fungerade som sädesmagasin. (Vilket skulle kunna förklara varför "isoleringen" utgjordes av havre.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.