Hej alla,


Jag funderar lite på om man skulle köpa sig en liten droid att ansvaret för klippandet där hemma. Skulle gissa utan att ha mätt att jag har ca 200 kvm gräs. Den största ytan har jag på baksidan av huset och sedan en mindre yta på framsidan av huset. Det jag fundear på just nu är hur jag skall få till en lösning där jag inte behöver manuellt flytta roboten mellan de två ytorna. Efter lite läsning så inbillar jag mig att man på något vis borde få till det så att roboten kan gå på plattor runt huset och in på gräsmattan på framsidan och klippa den och ibland klippa på baksidan.

Några tankar och tips från de som kan detta?

tomt.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut som att ytorna är precis intill varann, är det någon slags nivåskillnad där?

Om den måste gå runt huset så går det, men då måste det vara jämnt så att inte knivarna går emot plattorna, för den kommer inte att veta vad som är gräs och vad som är plattor utan klippa alltihop.
 
nikasp
Sambons mamma har en sån som jag justerat och fixat med en del. Det går att ställa in hur ofta den ska följa en tråd ut på, i hennes fall, framsidan så den inte bara nöter på baksidan. Man kan välja om den ska köra ut och börja klippa där 0, 25, 50 eller 75% av gångerna om jag kommer ihåg rätt. Kanske tom 100%, dvs. varenda gång. Då kör den iväg utan att klippa och börjar vid slutet av tråden.

Vad menar du med plattor? Kan den inte köra runt huset på gräsmattan?
 
Om du inte har någon nivåskillnad som gör att roboten/slingan inte kan dras runt hela gräsytan, så ser det exakt ut som mina förhållanden, förutom att jag har en liten tarm även till höger om huset.

Jag har 250 kvadrat gräs, samma klippare som du funderar på.

Kommer funka fint.
 
Hei
Hvis det er nivå skille, så kan du lage en bakke opp til neste nivå og trekke guidelinjen dit. Det har jeg gjort, og det fungerer fint. Husk max helling. Jeg har en AM 305 og bakken er 15 grader.
Se her http://youtu.be/cHJln-22bRY
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.