Kände bara för att fråga, men har en långsida på 12m, är det sämre att dela upp den på tre block än två?
känns enklare att hantare iaf och man slipper en skarv? har visserligen gjort ett 6m block, nu men är ju en liten skarv i de och känns som kryssmätning felare mer ju större block? risken iaf.

och dåligt att t.ex sätta en extra hammarband så man täcker blockens skarvar?
 
Långsida av vad? ett hus? en mur?. Vilka block?

Svårt att hjälpa till om du inte beskriver vad och hur du bygger...
 
Skarv?
Det får väl vara bra långa plankor om du ska undvika en skarv på nått som är 12 meter långt, limträ?

Man gör ju inga generalskarvar på en husvägg, om det nu är det som vi pratar om, du gör ju väggen som ett pussel, så om du skarvar brädorna på marken eller när du spikar ihop dem stående lär ju spela mindre roll.
 
sorry, bygger ett förråd/garage på 12x7m, och just nu är tänkte att långsidorna blir två block på 6m. tänkte, nån nackdel att köra tre block istället? plus blir ju ingen skarv i blocket. finns inga reglar på 6m typ.

generalskarvar, inte?

nja, mena bara att t.ex har du tre block, så lägger man längre reglar som täcker dem tre skarvarna, visserligen blir ju skarva där då.
 
Redigerat:
Hur kompletta kommer du att göra blocken? Jag hjälpte en kompis att bygga garage och då gjorde vi långsidorna i ett block, 10meter lång och 2,6meter hög. Nu var detta bara reglarna. Om jag miss rätt var vi 4 man för att resa dessa och det gick hur enkelt somhelst.
 
okej, nja blir bara reglarna hade jag tänkt. mitt 12m och 3.3m hög. fast eftersom ett block är klart nu då så 6m. men då lär det och kortsida resas om jag ska ha plats för att spika flera.
Så passa enkelt. hmm =)
 
När jag byggde stora garaget så gjorde jag block som var 10 meter x 3,6 meter med ytterpanelen på. Tog dit en "liten" mobilkran som reste blocken.

Protte
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
jo =) en liten ja =)
 
Spika det baklänges. Dvs det block du skall upp med sist i botten osv. Vi körde långsida, båda gavlarna och sista långsidan. Alt travat på varandra.
 
Klart du kan bygga det i småbitar. Mina väggar reste jag i sektioner om ~3,25, så jag o frugan kunde hantera dem själva. Bara regelstomme med snedsträvor då förstås.
Får man se lite bilder på det där projektet snart elle?
 
  • Img_20130825_174640.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
The_Nyll skrev:
sorry, bygger ett förråd/garage på 12x7m, och just nu är tänkte att långsidorna blir två block på 6m. tänkte, nån nackdel att köra tre block istället? plus blir ju ingen skarv i blocket. finns inga reglar på 6m typ.

generalskarvar, inte?

nja, mena bara att t.ex har du tre block, så lägger man längre reglar som täcker dem tre skarvarna, visserligen blir ju skarva där då.
Du har ju 3 brädor att lira med, syllen i botten, hammarbandet och plankan på toppen, när du skarvar blocken så låter du tex hammarbandet sticka ut 1 meter längre än de övriga 2, som ett finger som går in i nästa block och låser.

Skarvar kommer du ju få hur du än gör om du inte har 12 meters limträbalkar att bygga väggen av.

När jag gjorde garaget så jackade jag ut för hammarbandet men spikade inte dit plankan, det gjorde jag sedan när jag rest sektionerna upp och då låste den ihop konstruktionen.
 
Redigerat:
Pumba skrev:
Du har ju 3 brädor att lira med, syllen i botten, hammarbandet och plankan på toppen, när du skarvar blocken så låter du tex hammarbandet sticka ut 1 meter längre än de övriga 2, som ett finger som går in i nästa block och låser.
Brädan på toppen är väl just hammarbandet, den 'stående' under en bärlina. :)
 
FredrikR skrev:
Brädan på toppen är väl just hammarbandet, den 'stående' under en bärlina. :)
Så var det ja, inte varje dag man håller på med det där.
 
Sen brukar man bygga väggar av reglar eller plank inte brädor 😉
 
Bild? har inte så mkt mer än denna att bjuda på just nu =) IMG_0127.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


aha =)


en annan fråga, hur viktigt är det att tänka över blocken med pressnning iaf det blir regn? och hur länge får den ligga på plattan, drar inte trätt inte fukt eller nåt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.