Jag ska göra iordning ett vindsrum och funderar på hur jag ska göra med golven. Jag har rivit ut ett massivt furugolv och nu har jag 22 mm golvspån kvar som är spikat och limmat i bjälkarna. Klart är att jag kommer att ta upp en mindre del av golvet som har blivit vattenskadat, jag kommer även att ta upp för att kunna lägga en ventilationskanal i bjälklaget tvärs över golvet för tilluft till ett kommande FTX-system.

Vindsrum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är sen att lägga vattenburen golvvärme i detta rum. Nedervåningen är redan konverterad från direktverkande el till vattenburen golvvärme. Men sen är det så att bjälklaget är klent dimensionerat, man kan också se i nedervåningen att taket hänger i mitten av rummen. Bjälklaget består av takstolarna 50x215 med c/c 120 och mellan varje takstol sitter en 50x100 som bara hänger i golvspånet så den gör väl marginell nytta. Resultatet är ett ganska ojämnt och sviktande golv. Det är inte vansinnigt ojämnt men jag testade lite snabbt med ett tvåmeterspass och det var 5 mmm mellanrum mellan passet och golvet på några ställen.

Så nu är frågan om jag ska riva upp hela golvspånet och åtgärda bjälklaget och i så fall hur? Det känns som att om man ska installera golvvärme så vill man ha ett bra underlag. Tanken är sen att lägga heltäckningsmatta i rummet. Budgetalternativet är att strunta i golvvärmen och installera radiatorer istället och bara lägga mattan direkt på spånet och leva med lite svikt, det knarrar inte så det skulle jag nog kunna leva med.

Men om man ska åtgärda, går det att stämpa upp bjälklaget för att få raka tak i undervåningen samtidigt? Sen skruvlimma extra reglar på var sida om den befintliga. Det finns innerväggar under det här rummet men jag vet inte om de var tänkta att vara bärande. I en annan del av huset finns inget bärande mellan ytterväggarna. Det är förresten 70-tal och lösvirkeshus.

Annars är en variant att riva bort golvspånet och 50x100-reglarna, skruvlimma lämpliga brädor på sidorna av takstolarna för att komma i våg. Sen lägga in 45x220 reglar mellan för att få c/c 60 och fästa änden av denna regel i kortlingar mellan takstolsbjälkarna. Sen spårade golvspånskivor, plåtar och slang. Sen 12 mm renoveringsgolvspån, alternativ ett lager golvgips och ovanpå det heltäckningsmatta. Är det en bra idé? Låg bygghöjd är ju också ett plus i det här rummet.

Spannet mellan takstolarnas stödben är 340 cm och spannet mellan rummets väggar är 455 cm.
 
Nån som vet hur bra det går att ta bort det befintliga golvspånet i och med att det är limmat, det kanske är ett slitgöra?

Om jag lägger matta direkt på golvspånet som det är så får jag sämre bärighet än det var innan kom jag på, kanske måste måste limma på ett till lager golvspån innan isf? Eller limma spårade golvspånskivor ovanpå och installera golvvärme, men då måste jag ha ytterligare ett flytande underlag ovanpå och om det då är ojämnt så är frågan hur lyckat det är?

Flytspackling kanske är ett alternativ men i och med att det befintliga golvet sviktar så känns det tveksamt.
 
Hur stor är den totala spännvidden ?

Jag hade valt att ta bort golvspånet , sala rätt befintliga reglar och byta 50x100 mot 45x220.
 
Totalt är det 720 cm. Om jag lägger in nya reglar emellan så blir de begränsade av hur långa jag kan få in i rummet, ca 4 meter kanske. Ja det är väl lika bra att göra rätt från början när man ändå är i farten, eller så rätt det går under omständigheterna.
 
Kan du såga upp hål i väggarna och lyfta in 7-metersbalkar den vägen?

Överlag tycker jag det låter som lång spännvidd. Finns det någon möjlighet att förstärka med en stålbalk eller liknande i andra ledden så att du minskar spännvidden? Kanske i någon innervägg eller så? Då slipper du dessutom riva upp golvspånet.

I och med att det främst handlar om att minska svajet så kanske det funkar med en ganska låg balk.
 
Jag köpte en billig rotationslaser idag, en Bosch PLL 360. Den har ju redan betalt sig, så grymt smidigt. Jag mätte på nedervåningen och kunde konstatera att ingen takstol hänger mer än en centimeter, i det ena sovrummet är totala differensen större men inte i takstolsriktningen. Det finns två innerväggar under alla utom en takstol så om de är bärande så är inget spann större än 340 cm.

Om jag lägger in 4-meter långa reglar mellan takstolarna så kan de vila på båda väggar under om jag vill och då bör det inte vara något problem med svikt/bärighet. Väggarna är byggda av 45x95-reglar. I andra delen av huset där inga mellanväggar finns är det sämre, där hänger bjälklaget över 5 cm som sämst.

Det är nog mellan takstolarna som svikten uppstår nu, eftersom där bara finns en klen bjälke som dessutom inte verkar vila på något.

Regel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På bilden som är tagen från kattvinden ser man att regeln mellan takstolarna som är 50x100 börjar där golvet till vindsrummet börjar, och att den hänger i luften.
 
  • Gilla
yopshi
  • Laddar…
En statusuppdatering: Jag rev ut det befintliga golvspånet och bestämde mig för att anlita en snickare som får åtgärda bjälklaget och sen lägga spårade golvspånskivor, och sen även göra färdigt resten av rummet. Jag ska in med ett stort fönsterparti i gaveln och lite annat och jag insåg att jag själv inte har tid att få det färdigt i rimlig tid. Snickaren hade dock inte tid förrän nu, så det har stått stilla i några månader.

Snickaren kom i måndags och vi gick igenom vad som skulle göras och jag förklarade att bjälklaget måste förstärkas så att det funkar som underlag för golvspånskivorna. Jag sa också att golvet är ojämnt så han måste bedömma om man först behöver sala på takstolarna eller om man kan använda dom som de är.

När jag kom hem från jobbet i tisdags så hade han lagt in 195 mm bjälkar mellan takstolarna från vägg till vägg i rummet, sen kortlat mellan de nya bjälkarna och takstolarna med 90-regel längs väggarna och sen fyllt bjälklaget med isolering.

När han kom på onsdag morgon frågade jag om han var färdig med bjälklaget, och det sa han att han var, sen frågade jag vad bjälkarna han har satt in vilar på och efter lite diskussion kom vi överens om att de i stort sett bara vilar på innertaket för våningen under, som består av panel, som alltså är spikad i takstolarna underifrån. Förutom det finns det på vissa ställen en innervägg i våningen under, men som nog inte är byggd för att vara bärande.

Snickaren menade att både innertaket och golvspånskivorna har bra bärighet så det är inget problem, han förklarade också att under förutsättningarna så går det inte att göra ett jättebra golv. Jag förklarade att jag inte är nöjd med den här lösningen och vi bestämde att vi avbryter arbetet här så får vi se sen hur vi gör.

Så där är vi nu. Det lutar väl åt att jag gör det här själv ändå som jag hade tänkt från början. Jag har mätt med ett tvåmeterspass för att se om bjälkarna som de ligger nu är i våg och det är de inte utan det skiljer mellan 5-10 mm mellan högsta och lägsta bjälken på de flesta ställen och det är nog oundviklig för de nya bjälkarna är raka och takstolarna är inte det. Jag påpekade det för snickaren och han menade att han tänkt lägga masonit emellan för att kompensera. Jag tycker det låter krångligt och svårt att få det någorlunda bra så jag tror jag river ut allt, börjar med att sadla på takbjälkarna och sen använder de som referens för att lägga in de nya bjälkarna för att få ett plant golv.

Sen återstår ju frågan hur jag får bärighet i de nya bjälkarna men jag tror jag börjar med att kortla mellan takstolarna med 195-reglar, sen lägger in de nya bjälkarna med balkskor däremellan plus att jag passar på att kila upp under reglarna där innerväggarna är.
 
Bygget har legat nere sen i april men på sistone har jag haft lite tid över. Jag började med att riva ut det snickaren gjorde i somras. Snickaren hävdar fortfarande att det inte är något fel på det han har gjort, jag har bestridit hans faktura och förklarat varför, sen har jag inte hört något mer. Jag fotade det han hade gjort innan jag rev ut det. Tex nedan ser man en av reglarna han satte in. Där det är urtaget är det 11 cm kvar av regeln som har en spännvidd på 4,5 meter. Han hade lagt några plastkilar under på ett ställe, men de vilar på takpanelen, som jag bara med tummen kan trycka ner några millimeter, inget stöd alls med andra ord. I övrigt satt den bara fast med en 5 mm träskruv ovanifrån skruvad i kanten på resterna av det gamla golvspånet, som i sin tur knappt sitter fast i syllen som vilar på den. Jag är nästan förvånad att det inte brakade sönder när jag ställde mig på den. Det var som om reglarna monterades bara för syns skull.

innan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
skruvat.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter utrivningen bestämde jag mig för att sala på 220-reglar på takstolarnas underramar för att få allt i nivå och samtidigt förstärka ramarna. Underramarna var skarvade med laskar på var sida så jag fick först bygga på med lite 28 mm virke jag drog sen ihop allt med några gängade M12-stänger lite här och var och lite 6x110 mm skruv, limmade även med PU-lim. Jag mätte upp högsta punkten i det befintliga bjälklaget och utgick från den nivån, nivån varierade 2-3 cm. Jag rev väggen mot kattvinden längs ena sidan av rummet och lade en 220-regel över alla underramarna, och gjorde sen likadant bakom väggen mot kattvinden på andra sidan rummet. I kattvinden kommer jag sen dra tilluftskanaler till framtida FTX-system samt isolera taket hela vägen ut till ytterväggen. Den påväxt som är på råsponten misstänker jag beror på att det saknas ångspärr i bjälklaget så varm luft från nedervåningen har stigit upp i den kalla kattvinden och kondenserat.

efter-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
efter-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kortlade sen med 195-regel mellan takstolarna och fäste 195 eller 170-reglar beroende på vad som fick plats mellan varje takstol, från kortlingen och ut till den tvärsgående regeln. Varje underram och varje mellanbjälke är sedan fäst med två takåsbeslag på baksidan av denna tvärsgående regel. Det blev även en del eljobb, drog fram skyddsrör till golvvärmeslangarna, passade på att sätta in downlights i hallen under så efter mycket pyssel och nästan 1000 ankarskruv är det nu klart, men nu känns det stabilt i alla fall. Jag lade in 50 mm markskivor i botten av bjälklaget och fyllde sen upp med vanlig isolering, tanken var att få bra ljudisolering, jag har ingen aning om det gör någon större skillnad dock.

Nu ska jag in med spårade golvspånskivor, slang och plåtar. Sen ska det bli heltäckningsmatta så jag behöver ytterligare något däremellan, väljer mellan att endera lägga in ett billigt klickgolv, eller 12 mm renoveringsgolvspån, eller golvgips. Golvgips är kanske bäst ljudmässigt men då måste jag lägga två lager om jag ska ha en flytande konstruktion vad jag kan förstå, så det blir lite mer pengar och arbete, och lite mer bygghöjd så det talar ju emot.
 
  • Gilla
vafaan och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.