Hej
Skall sätta ny panel på huset och har fått hem ett parti ytterpanel som är fingerskarvat och är rejält fundersam på hur jag skall hantera det.
Virket är 22x170 och 3000 långt, så det borde inte finnas någon direkt anledning till att fingerskarva, mer än att sågverket vill använda sånt virke som de annars fått kassera.

Många brädor består av två delar där den ena delen har märgen ut, så det syns rejält att brädan är skarvad, även när den är målad två gånger (har provmålat 3 st). Ett flertal andra brädor består av tre delar, dvs de har två fingerskarvar på sig.

Hur bra kommer fingerskarvarna att hålla över tid och finns det risk för röta med dessa ändträsskarvar överallt på fasaden?

Om jag förstått det hela rätt så brukar man fingerskarva när man vill ha långt virke, typ 7 m och längre, men detta är 3 m längder som skall monteras stående.

Någon annan som fått/sett något liknande?
 
Det låter onekligen lite märkligt.

Var har du köpt brädorna?

Och välkommen till forumet TaTrä
(Vi har nästan samma användarnamn :) )
 
Vanligt med fingerskarvad 45x 70 eller 45 x95 men 22x 170 har jag alldrig sett . Har du möjligtvis en bild
 
Tackar KnockOnWood, kul med nästan en namne :)

Firman som levererat virket är kända för att sköta sig och kedjan de är med i är en av de stora väletablerade.
Vet ej vad det är för sågverk som levererat till dem, men skall ta reda på det.

En kompis som också skall bygga om sitt hus kom förbi och han ringde upp i går efter att han pratat med sin snickare och hans snickare hade bara svarat honom att han inte skulle få fingerskarvat panel virke, då han valt grundmålat virke.
-Undrar varför???

Har också bara sett det på konstruktionsvirke och hyvlade och målade lister innan.

Skall ut och fixa några bilder.
 
På ex reglar till mellanväggar i hus är det en fördel att ha fingerskarvat eftersom reglarna inte kan vrida sig.
Kan det vara en liknande orsak till att fingerskarva panelbrädor?
 
Kan inte se att detta virket vare sig är rakare, mindre vridet, eller för den del krokigare än virke som inte är skarvat, så tror inte att det kan vara orsaken till att sågverket skarvat.

Så här ser skarvarna ut:

P6282545 - Kopia.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Säkerligen är det skarvat för att fylla upp en längd där inte råvaran stämmer längdmässigt.
Timret som sågas stämmer inte alltid med behovet och då kan man skarva för att få en "oändlig" längd att kapa rätt längd ifrån.
Jag tror helt klart att det använts ett lim som klarar utemiljö och därför inte skapar någon risk för röta eller dyl.
 
De där brädorna med skarvar kommer att se konstiga ut när de målats med lasyr, täcklasyr, slamfärg eller järnvitriol.
Det är ju helt olika struktur på ömse sidor om skarven, och träets årsringar och kvistighet lyser ju alltid igenom.

Så där gör man väl för att det skall bli billigt, med lite spill.
Var priset lägre än normalt?
 
Jag trodde att det brukade framgå i prislistor om en produkt är fingerskarvad.
Borde ju finnas möjligheten att avgöra om det är lämpligt för vad man ska använda det till eller ej.

Har du frågat säljaren om de anser det normalt att få sådant utan att veta om det innan?
Eller tas något för givet av att du beställt en exakt längd på brädorna?
 
Jag har samma paneltyp på mitt hus, köpte 3600 om jag inte minns helt fel och där fanns inte en enda fingerskarvad bräda. Ser ju minst sagt märkligt ut? Jag kunde köpa upp till 5000-nånting utan skarv, efter det blev det skarvat.
 
Den panel du fått, är avsedd för att monteras liggande. Dessa fingerskarvarvas för att få täta skarvar, samt kunna levereras i långa längder om så önskas.
 
  • Gilla
Fredrik K
  • Laddar…
Jag har sett att en husfabrik använt fingerskarvad ytterpanel för 30 år sen, så det är inget nytt.
Då var den också stående.
Dock hade de fingrarna frästa åt andra hållet (fräsning synlig på kantsidan). Det ger bara en diffus linje på ytan där skarven ligger.
 
AG A skrev:
Den panel du fått, är avsedd för att monteras liggande. Dessa fingerskarvarvas för att få täta skarvar, samt kunna levereras i långa längder om så önskas.
Sån panel kan man inte ha liggande. Helt omöjligt att få tätt
 
Såklart kan man ha sån panel både liggande och stående. Skarven är fylld med lim och den tätar helt om det gör rätt.. Förutsatt att man använder rätt lim, men det gissar jag att man inte fuskar med.
Sen ska målning eller annan ytbehandling skydda träet som vanligt.
 
hantverkare1 skrev:
Sån panel kan man inte ha liggande. Helt omöjligt att få tätt
Menar du att fingerskarvarna läcker???
Kanske menar du du liggande panel brukar vara spåntad?
Den här panelen läggs efter samma princip som ett tak. Dvs övre brädas nederkant spika över undre liggandes överkant.

Men som Byggis är inne på, finns det inget som hindrar från att använda den stående..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.