O
Med risk för att vara petig, men blir det inte lite väl trångt med både barn och partner i ett sovrum?

Annars så har jag själv ingenting emot att bo "trångt" har bott 10 år i en 1:a på 34 kvm med mig och frugan utan några som helst problem. Dock vart det trångt när vi vart 3 ett tag varav den 3:dje var en trasig 16åring....
 
Troberg skrev:
Där ser man, folk är olika. Jag bor på 380 m2 och skulle få ångest av att bo under 100 m2...
Jag skulle få ångest av kostnaderna för att värma upp 380kvm och allt underhåll. Jag är helt på samma linje som trådskaparen, liten yta och genomtänkta lösningar, alltihop i en vacker omgivning.
 
  • Gilla
Värmdöbo
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Med risk för att vara petig, men blir det inte lite väl trångt med både barn och partner i ett sovrum?

Annars så har jag själv ingenting emot att bo "trångt" har bott 10 år i en 1:a på 34 kvm med mig och frugan utan några som helst problem. Dock vart det trångt när vi vart 3 ett tag varav den 3:dje var en trasig 16åring....
Det är därför sovrummet är barnens, vi kommer att sova i en bäddsoffa i allrummet.:)
Vi har bott såhär litet och konstaterat att det fungerar superbra för oss och är det vi vill för att må bra
 
Riktigt avundsjuk på er!
Vilket läge :)

Har man bara smart förvaring och inga onödiga prylar så klarar man sig på väldigt liten yta. Bara man känner sig fri, och det kan jag tänka mig att ni gör med den utsikten.

Lycka till med renoveringen och fortsätt hålla oss uppdaterade.
 
Värmdöbo skrev:
Det blir bäddsoffa deluxe :D
Hittat en med både ribbotten och ordentlig madrass. Dessutom med kuddarna kvar på plats vid uppfällning
Nu vaknade jag! "Med kuddarna kvar" Var hittade ni den? Jag har letat länge efter vettig bäddsoffa!
 
  • Gilla
Värmdöbo
  • Laddar…
hnurre skrev:
Nu vaknade jag! "Med kuddarna kvar" Var hittade ni den? Jag har letat länge efter vettig bäddsoffa!
Stalands i Sickla.
Den kostade runt 10' beroende på färg, men var riktigt skön både att sitta och ligga i :)
 
  • Gilla
hnurre
  • Laddar…
Vilken fantastisk tråd!! Helt i linje med mina tankar, skönt att man inte är ensam. :)

Bor själv i en fd. sommarstuga på 42kvm tillsammans med min sambo. Tilläggsisolerat fasaden, borrat vatten och förnyat diverse ytskick och det funkar kanon att bo där och vi trivs superbra. Ligger ute på landet högt upp på en kulle med utsikt över ängarna som omger fastigheten :) Har ett stort allrum, ett litet sovrum där en dubbelsäng precis går in och ett litet men smart kök med mer bänkyta än dom flesta "normala" köken. Har en vedkamin mitt i stugan som värmer upp hela härligheten under vintern. Toalett, dusch och massor av förvaring har vi i gäststugan brevid. Funderade ett tag på att bygga ut men har bestämt mig för att skita i det, den dagen det blir tillökning så får man börja fundera. Har en total boendekostnad på drygt 3000kr med el, det är det inte många som har idag.



Och ja, vi är också dumförklarade. :D
 
  • Gilla
Värmdöbo
  • Laddar…
O
Värmdöbo skrev:
Det är därför sovrummet är barnens, vi kommer att sova i en bäddsoffa i allrummet.:)
Vi har bott såhär litet och konstaterat att det fungerar superbra för oss och är det vi vill för att må bra
Då hänger jag med!
Jag ifråga sätter inte ditt val! Man behöver inte stort för att må bra!:) Det är inte boendet man blir lycklig av det är familjen...
Förvisso kommer vi flytta till större nu... Vi kommer väl nästan gå vilse... Får väl investera i gps till oss båda så vi hittar varandra!
:p
 
Kalle B skrev:
Jag skulle få ångest av kostnaderna för att värma upp 380kvm och allt underhåll. Jag är helt på samma linje som trådskaparen, liten yta och genomtänkta lösningar, alltihop i en vacker omgivning.
Kostnaden har jag råd med, så där finns det ingen anledning till ångest. Underhållet är lite jobbigare, men tar man en sak i taget och håller en rimlig ambitionsnivå så är det inte så farligt.
 
Jag tycker nya hus och utbyggnader överdrivs ofantligt i dessa dagar. Blir bara större å större å större, fler prylar, större bilar, garage m.m Nu låter jag som en mossig gubbe redan, är bara 35! ! Vi har ju bott i små utrymmen(lg/hus) i flera hundra år tidigare utan större problem. Flyttade själv från lgh 64m2 till ca 125m2 hus med sambo och ett barn och känner mig som miljonär ytmässigt och med fin tomt.
 
  • Gilla
golvlaggaren
  • Laddar…
Jag håller med om att det inte behövs så mycket plats för vardagslivet. Däremot anser jag att man behöver massor med plats för förvaring och funktioner, eftersom det kan användas för att underlätta vardagslivet. Just därför bygger jag och hustrun ut huset med 60 kvadrat.

Då kommer vi att få ett stort hobbyrum/verkstad vilket blir perfekt för att ta hand om skidor, cyklar mm. Vi gillar träning båda två och då kommer det att underlätta för oss att utöva våra hobbies. Sedan kommer vi att bygga en klädkammare i anslutning till tvättstugan, så man ska aldrig behöva bära upp kläder till sovrummen. Det kommer att spara en massa tid i vardagen och göra tvätthanteringen enklare. Och sedan bygger vi ett kontor. Det kommer att göra det enklare och trevligare att jobba hemma, och jobbar jag hemma sparar jag lätt in omkring 45 minuter på en dag.

Så inga 40 kvadrat för mig. Mitt drömhus är snarare på 200 kvadrat boyta plus 200 kvadrat källare med fordonsförvaring, verkstad och förvaring.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Skönt att vi inte är galna då som bor på 35+5kvm med familj och hund =)
Vi har bott så i 3 år. Man upptäcker hur viktig varje cm är och hur centimetrarna kan nyttjas.

Hoppas vi kan få se mer av bygget och bli inspirerade!
 
  • Gilla
Värmdöbo
  • Laddar…
Värmdöbo skrev:
Stalands i Sickla.
Den kostade runt 10' beroende på färg, men var riktigt skön både att sitta och ligga i :)
Vet du vad den hette, har också letat efter detta.
 
dsub skrev:
Vet du vad den hette, har också letat efter detta.
Den heter Björkö
Är osäker om jag får länka här:)
 
Idag har vi spenderar dagen med att förbereda för kommande gjutning i källaren.
Eftersom huset är ett par år, typ 95, så finns en del att åtgärda innan finarbetet kan sätta igång.
Det första och absolut viktigaste just nu är att få ordning på dräneringen.
Så gott som hela huset står på berg, men en hel del vatten letar sig in på baksidan genom sprickor som blivit med tiden.
Steg ett blev att gräva ner till berg och den gamla dräneringen.
Före
20150621_104119.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter
20150704_091409.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den lilla detaljen som ställer till det för oss är att huset ligger ganska svårtillgängligt.
Man parkerar och tar en trappa på 180 steg ner alternativt sjövägen. Så det är handkraft som gäller ☺
Vi har även grävt ur golvet i källaren och sänkt med cirka 25 cm så att vi får ner avlopp, dränering, isolering osv utan att sänka takhöjden.
På framsidan byggde vi vidare för dränering osv
20150704_105940.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150704_110810.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elektrikerna var i veckan och flyttade och uppgraderade elskåpet
20150704_091417.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har även påbörjat lagning av grundmuren på insidan inför gjutningen.
Mycket grovarbete nu, allt det som man är glad att man gjorde med hängslen och livrem sen men som inte syns.
 
Redigerat:
  • Gilla
stefancrs och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.