Blir tokig snart. Måste inom kort bestämma mig för TV-val till nybygget, velar fram å tillbaka mellan Boxer/antenn kösning eller Viasat/Parabol. Kan inte någon bara säg vad sjutton jag skall välja, helst det som blir smidigast för elektrikern att förbereda för också. Tänkte ha stjärn-nät från tvättstugan till två datorer å två TV-apparater, vill bara att internet och digital-tv skall bli praktiskt, ekonomiskt och simpelt
 
Jag gjorde ett stjärnnät i mitt fritidshus med en kombiner på vinden då kan jag välja vad jag vill, antingen boxer eller/och parabol
 
Kombiner? är det någon slags dosa som tar emot och skickar vidare både antennsignal och parabol? Har en sådan antennförstärkare?
 
Pedda_P skrev:
Kombiner? är det någon slags dosa som tar emot och skickar vidare både antennsignal och parabol? Har en sådan antennförstärkare?
Normalt en rent passiv burk, dvs ingen förstärkning. Dosan gör att man kan skicka flera signaler över samma kabel. I andra ändan har man sedan en splitter som delar upp signalen igen eller ett speciellt uttag.

Kolla in artikel 32-1042 på www.clasohlson.se
 
Kom att tänka på ytterligare en sak. Om du ska ha satellit-box på fler än ett ställe krävs individuella ledningar mellan dessa och parabolen där det sitter speciella mikrovågshuvuden med flera anslutningar (twin eller quad lnb). Den "combiner" vi tidigare diskuterat i tråden kombinerar EN satelitsignal med tv/radio-signaler.

Marksänd digital-tv (Boxer) har inte detta krav utan där kan man ha en kabel från antennen till samtliga boxar (ev splittad/kombinerad) på samma sätt som gammal hederlig analog tv.

För att vara riktigt framtidssäker skulle jag dra ett riktigt fett tomrör mellan taket och tvättstugan (din kopplingscentral) för att vid behov kunna dra flera koaxkablar. ;)

En annan fundering du kan ställa dig är vilka krav på kanaler du har i respektive rum. Då kanske det räcker med satelit-tv och därmed många kanaler i ett rum och digital-tv med bara fria kanaler (inget Boxer-abonnemang) i de andra rummen. Eller så kör du bara marksänd digital-tv överallt och Boxer-abonnemang där du vill se många kanaler.

Sen finns det ju en variant där du bara har en box och återutsänder den analoga signalen ut från boxen till de andra rummen. Alla får ju se samma kanal då. I detta fall behöver du ev dubbla koax till detta rum.
 
http://www.kjell.com/ Combiner med förstärkare. Kolla under Tv-antenn parabol, uttag och tillbehör
 
Jag är jättenöjd med boxer iaf.. Vill inte ha en ful parabol på taket...
 
Vi valde Boxer av den enkla anledningen att vi vill ha både TV3 och Kanal 5, som det inte går att få med Viasat eller Canal Digital.
 
Jag installerar nu ett stjärnnät med multibox (och Boxer). Kan se både 3 och 5 samt skicka TV-signalen (alla betal respektive alla fria) för 2 kanaler till olika TV....sålunda aldrig tvist om vem som kan se vad på vilken TV.

Problem bara om någon vill se 3:an och någon 5:an samtidigt!

Antennen ser lite smäckrare ut på taket dessutom om den sätts i anslutning till typ skorsten!
 
Hej,
Är det någon som har någon smart lösning om man vill köra HTPC med dubbla receivers (För att kunna banda dubbla kanaler samtidigt), samt antingen Boxer eller parabol ? Problemet är ju att man vill kunna byta kanal automatiskt för att få datorn att plocka det den kanal som man vill ha vid EPG. Idag kör jag byggt en lösning via Weltontay
( http://www.welltonway.com/swedish/ ) men Viasat/Canal Digital är inte så pigga på att ge ut Cmoduler för att kunna köra deras kort i en dator... Någon som har förslag på en smart lösning ? Då trafiken idag plockas analogt så är det inga som helst problem men det kommer att bli det när allt blir digitalt eftersom man bara kan ta emot en kanal itaget på mottagarna.
 
Hej,
Är det någon som har testkört att plocka digitaltv via ex.vis Bredbandbolaget och deras IP Tv system ? Fungerar det bra ? Problem etc ?Alla tips är välkomna.
 
ÅlCom kör det här på Åland. Pratade med en som testat och säger att det fungerar. Huruvuda det även gör det vid full belastning återstår att se ;)
 
Generellt så kan man säga BB:s kabeltv funkar bra för de som sitter på deras fasta nät. Kunder på ADSL har haft mer strul. Det var lite barnsjukdommar med taskig bild om man tankade hårt men det ska vara fixat nu. När BB bara erbjöd 10 mbit så kunde det bli prestandaproblem då TV:n snodde 5 av dessa.

Deras säljare hävdade att det var fixat förra sommaren men enligt en mycket insatt källa på BB så var det inte fixat under förra sommaren. Om det är fixat nu vet jag inte
 
Har också stått i valet mellen parabol eller typ Boxer men till slut föll valet på Boxer och det av flera anledningar;
- Fanns redan en digitalantenn på taket
- Vill slippa parabolen, dels passar den inte på huset, dels ev problem med inriktningen i framtiden.
- Fler kanaler vi vill se (bla 5:an och Discovery)
- Billigare per månad
- Enklare kabeldragning för flera TV

Bara att koppla in sladdarna och svara på några enkla frågor på skärmen så var man igång. Har hittills varit nöjd och inte haft några problem.



Tyvärr hittar man ändå inget att se bland de 22 kanaler som ingår i grundutbudet.
Är dock inte Boxers fel...  :-?
 
Lånar tråden med ett tips på boxerlösning. Kör Windows Mediacenter 2005 i min HTPC och använder mig av digitaltv mottagare ifrån digitaleverywhere FireDtv (http://www.digital-everywhere.com/cms/en/index.php)
Det mesta fungerar bra, dock har Mediacenter en del begränsningar som påverkar tex programtablåer och lita annat. Det finns en rad andra frontends att använda till denna produkt som tex mediaportal (http://www.team-mediaportal.com/) FireDTV och FloppyDTV har bara en inbyggd tuner med alla de begränsningar som det ger. Dock finns det lyckade exempel på försök med dubbla uppsättningar av produkten. Måste dock varna för att WAF faktorn kan påverkas negativt då det kräver en del meckande för att få allt att fungera som det skall och eventuella krasher inte ses med blida ögon i familjen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.