Just nu funderar vi på hur stort hus vi ska bygga och vilka tillval vi ska göra.
Allt beror på hur stort lån vi vill ha och hur mycket vi får för vårt nuvarande
hus...

Hur mycket har Ni i lån?

För mig känns det som om där är en spärr på 2,5 miljon. Mer än så vill
jag inte ha i lån. Är det fler som har lånespärrar???
Ekonomisk klarar vi ett lån på 2,5 miljon och kanske några hundratusen
till, men ett lån på över 2,5 miljon känns inte bra. :-[

Vi bor i Malmö-Lund området så priserna är där efter.

Tacksam för alla kommentarer!

/Anette
 
H
Vad var frågan?
 
Ni borde väl få ganska bra för Ert nuvarande hus om ni bor i Malmötrakten.

2,5miljoner kan ju räcka väldigt långt om ni har 1-1,5 miljoner med från förra huset, eller?

Vi bygger nytt och vårt lånetak ser ungefär ut som du beskriver Ert "känslomässiga"
lånetak. Allt beror ju på hur stor del av lönerna som man är beredd att lägga på boendet. Vi lägger lite drygt en tredjedel av vår nettolön.
 
Jag skulle säga att dagens skattesubvention och dagens ränta sätter en brytpunkt vid cirka 2,7 Mkr.

Varför? Jo! Ränteunderskott över 100 Kkr kompenserars med 21 istället för 30 procent skatteåterbäring. Och med gällande ränta kan man för 100 Kkr låna just 2,7 Mkr. Låntagaren som ligger alldeles intill brytpunkten drabbas dubbelt upp av minsta räntehöjning. Han får betala inte bara högre ränta, utan får också mindre skatteåterbäring.

Även om man själv inte behöver låna några pengar kommer villor i dyrare prislägen att drabbas av detta, ifall räntorna nu ökar. Av samma skäl beror sannolikt en del av de historiska prisökningarna på samma kombination av sjunkande räntor, som till på köpet blivit statligt skattesubventionerade.
 
billy_baver skrev:
Ränteunderskott över 100 Kkr kompenserars med 21 istället för 30 procent skatteåterbäring. Och med gällande ränta kan man för 100 Kkr låna just 2,7 Mkr.
Så vitt jag kan förstå gäller detta per person, och som jag tolkar pajj så är de minst två som skall låna pengar. Då borde de väl kunna låna ungefär 5,4 Mkr utan att riskera minskat ränteavdrag? Sedan finns det säkert många andra anledningar att låna mindre än 5,4 Mkr, men det är en annan historia.
 
Helt korrekt!  För hushåll med två A-skattande personer är brytpunkten tillsammans dubbelt så hög (förutsatt att båda har tillräckligt hög beskattningsbar inkomst för att dela räntebördan lika).

Instämmer också i att det finns många goda skäl att undvika skulder.
 
Vi kommer att låna 2 550 000 kr. Det känns inte roligt, men vi har hittills bott i hyresrätt så vi har inga tidigare vinster med oss utan allt är surt ihopsparat... Med den ekonomi vi har idag så är det inga problem om det blir räntehöjningar, men det är ändå lite svårt att sova nu under byggtiden! Men jag hoppas att jag vänjer mig vid beloppet med tiden...
 
Om 20 år skrattar ni åt huslån på 2,5miljoner. Idag känns det som att lämna livet på pantbank.

Ska själv bygga nytt precis, och visst känns det. Vårt lånebehov ligger precis som Ert på ca 2,5milj, men vill man vinna måste man satsa.
Vår vinst från det gamla huset är svår att uppskatta iförväg men vi räknar lågt och allt utöver får gå till trädgård och marksten mm. :cool:
 
Tror jag börjar vänja mig vid tanken på ett bolån på ca. 2,5 miljon.
Det känns skönt att läsa om andras tankar kring "stora" bolån.

Just nu i huskalkylen finns det 4 sovrum och ev. skulle vi, eller
framför allt jag, vilja ha ett rum till, men då ökar också vår
kalkyl med 100.000 kr. Vet inte riktigt om jag skulle vilja det...

Det finns annat i livet också, trädgård mm mm

Tror jag bara ska bestämma mig vid att det blir bra och sedan stå fast
vid den tanken.

Detta blev kanske lite lösryckt, men jag behövde bara skriva av mig lite.

Lev väl och ta vara på varandra!

/Anette
 
Har också en psykoligisk gräns vid 2,5 miljoner. Då är huset värderat till runt 3,5  färdigt (övervåningen är inte klar än). Känns som en betryggande marginal ifall man tvingas sälja av något skäl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.