Har ett par äldre (30-40 tal) och ganska misshandlade bord och skåp som jag skulle vilja fixa till.
De har alla från början haft en absolut blank yta, som glas. Att sickla bort den gamla lacken klarar jag, men jag är osäker på att lägga på ny.
Min erfarenhet med lack är att det aldrig blir helt blankt, hur många lager jag än lägger blir det alltid penselspår och/eller struktur, så hur gör man för att få en helt glasblank yta?
 

Bästa svaret

Ofta är den lack som är slät som glas en cellulosalack.

När man lackar med cellulsalack lägger man på många lager och sicklar mellan varje, när man byggt upp lacken så att sicklingen tar över allt poleras bordet med hopdragningsvätska det är då den plana ytan uppstår.

Hopdragningsvätskan stryks på lackytan med linnetrasa fylld med ylle, som dras snabbt i "åtttor över ytan utan stopp.
 
  • Gilla
rikard454 och 1 till
  • Laddar…
T
Du kan ju också använda en båtlack som används på träbåtar. Den kan strykas ut med pensel och sedan "slätas" med dyna om man tycker det är svårt att få till det med pensel direkt.

Tänk på att köpa penslar av god kvalitet och gärna använda den till några strykningar på annat innan så eventuella lösa strån inte släpper när du lackar ditt bord.
Bra att tänka på också är att vänta en stund efter att du rört om fernissan/lacken så att luftbubblor får en chans att flyta upp och inte förstör ytan.

För att få en bra yta som skyddar och ger den känsla av djup och "glaslik" finish så kommer det att krävas rätt många lager lack, kanske 6-9 lager.
 
+1 på larsbj, men är du säker på att det är lack och inte fransk polering/polityr? Fransk polityr ger dig en blank yta som glas typ

/woodchuck
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.