Är sugen på att uppgradera till en Connect, men hårdvaran är alltså fortfarande densamma, inget nytt där? Samma framhjul som har benägenhet att larma för ojämnheter och fortfarande lika ljudliga hjulmotorer som Indego "Classic"?

Har inte varit här på något år eller så då Indegon tuffat på så jag ska säga att jag inte alls hängt med - hur är det med konkurrensen, har där kommit något alternativ ännu till Indegons Logicut? Ni som har Indego vet vad jag menar.
 
Redigerat:
Några andra alternativ med parallellklippning finns mig veterligen inte.

H/W har ändrats något under fjolåret. Med nya främre hjulupphängningar, annan teleskopkonstruktion till klippaggregatet, bättre knappar, eventuellt bättre display, kanske något mer.

Motorerna är dock samma/lika.
 
Är hårdvaruändringarna desamma för alla Indego eller enbart Connect?
 
Samma för alla, vad jag vet. Skillnaden med Connect är en annan styrdator med eSIM.
 
Kartan i appen, visar den den reella inkarterade tomtformen eller är det bara en symbolisk bild? Visar den i så fall vad den har klippt eller bara hur mycket? Position?

Många frågor men jag hittar ingen info... ;)
 
Den visar den riktigt inmappade formen på gräsmattan, visar var den klippt, var den är & i procent hur mycket, samt klipptid, m.m.
 
  • Gilla
M J
  • Laddar…
Det låter ju helt suveränt! 8) Tack förinfon! :)
 
Nu har vår Indego connect 1200 kört i ca två månader efter att vi fått byta ut vår Indego 10 av 2013 års modell.

Måste säga att den går mycket bättre på alla punkter, inte en gång har den stannat pga att den blivit "lyft" på plan mark. Den lindansar inte lika mycket även om den kan förbättras ytterligare på den punkten. Det går snabbare att klippa hela gräsmattan, troligtvis just för att den lindansar mindre.
2ggr har den kört fast utanför slingan, båda gångerna på besvärliga platser. En brant slänt mot grusgång samt från en stenplatta med grus utanför.
Vad gäller connectbiten funkar det bra, några gånger har servern inte gått att kontakta och en gåbg fick jag starta klipparen manuellt då den inte svarade på kommando från telefonen.
Sistmen inte minst, den stör inte grannens Gardena r160. Tidigare så stannade den direkt den kom någon meter från vår slinga men nu kör den på som den ska.

I det stora hela måste jag säga att den nu är mycket nära den produkt den borde vara, fortfarande lite smågrejer som kan förbättras men jag är nöjd iallafall!
 
  • Gilla
rcjofo och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan
Vad har ni Connectägare för signalstyrka på mottagningen på era klippare? (Under Systeminställningar, Info på klipparens display).
Min visar -091 dB och kartan är aldrig aktuell, fryser ibland under mer än 2 timmar.
 
Eriksgatan
På den här tråden var det ingen vidare trafik. Iofs semester men ändå. Är det ingen som funnit några buggar på sin Indego Connect? Jag har funnit en del som vore intressant att få bekräftelse på ifall där är andra som har samma buggar eller om det är fel enbart på min klippare.
Men är det ändå ingen som läser tråden så är det ingen idé att lägga ned tid på att skriva om dem.:|
 
Jodå, skriv på. Min har stått i pausläge ett tag då jag grejat rundor i trädgården så klipparen inte kunnat gå.
 
Eriksgatan
1. Aldrig klar-buggen.

Förutsättningen är att jag inte vill ha en klippare som går 7/24. Under högsäsong räcker det att klippa 3 dagar/vecka och vår och höst 2 dagar/vecka.

När klipparen klippt färdigt klippytan, börjar den om direkt, den går inte ens in till laddstationen emellan. Det får till resultat att klipparen klipper onödigt mycket varje klippdag eftersom man måste försäkra sig om att den åtminstone "kommer runt" ett varv och lägga till tid för detta. Så från att ha gått från en Indego 10 som varje klippdag klipper hela gräsmattan och inget mer och sedan ställer sig på laddning har man fått en Indego Connect som börjar på t ex 40 % av en fullt klippt gräsmatta, går förbi 100 % börjar klippa igen från början på en nyraderad klippomgångskarta och måste gå långt förbi 40% eftersom det är en helt annan ordningsföljd på klippandet den andra omgången. Den måste alltså gå förbi 100% nästa klippdag och ännu längre fram till nästa 100% för att man skall bli säker på att allt blir klippt och måste alltså i detta exempel klippa 160%, dvs. 60% längre tid än med en Indego 10.

Men vad som är värst är att man måste ta höjd för "worst case", dvs. att den gått kanske bara 5 % när förra klippomgången avbröts pga. nattvila. Man måste låta klipparen få möjligheten att gå 195% av en klippomgång för att bli säker på att den kommer att ha klippt allting under en dag. Så från att ha kunnat låta klipparen gå på tidsschema 11.00-20.00 och lita på att den normalt är klar före 18.00 och då ställer sig på laddning måste jag nu åta den gå ut 08.00 och in 23.00 för att bli någorlunda säker på att allting blir klippt under samma dag.

Eftersom klipparen aldrig går in för att bli klar, så missar man hela iden med Logicut. Skall jag behöva ha en klippare som går 08.00-23.00 hade jag lika gärna kunnat köpa en dum slumpklippare som också den hade hunnit göra jobbet på 15 h/dygn.
 
Redigerat:
  • Gilla
M J
  • Laddar…
Eriksgatan
2. Klipper om ytan den klippte alldeles nyss pga. "Aldrig klar-buggen" och att den inte registrerar tidpunkt för när den senast klippte en punkt - enbart i vilken klippomgång.

När klipparen en klippdag enligt exempel ovan går från 40% vid dagens början till 100% börjar den sedan om igen och raderar hela klippomgången. Jag har observerat flera gånger under den månad jag har haft klipparen att den då käckt vänder på delytornas klippningsföljd. Så 5 minuter efter att den har klippt den sista delen av klippytan, börjar den nästa klippomgång med att genast klippa samma klippyta igen! Den väljer alltså den yta där gräset växt under 5 minuter framför den yta som senast klipptes för 3 dagar sedan och tar alltså den äldsta delen sist. Detta är en anledning till att man måste låta klipparen gå nästan 2 varv varje klippdag, se 1 ovan.
 
Jag har ju noterat att min Indego Connect 1200 tar ca 3-4ggr så lång tid på sig att klippa min gräsmatta än den tidigare Indego 10. Men har inte analyserat & sett något mönster i varför. Men det är kanske inte direkt för att det är en Connect, utan ver 6 av mjukvaran.
 
Eriksgatan
3. Laddningsbuggen.

Klipparen laddar ibland endast upp batteriet under ca 15-20 minuter upp till ca 15-20% laddning och klipper sedan i ca 40 minuter innan den måste gå tillbaka pga. att batteriet är tomt. Detta kan pågå under hela klippdagar. På så vis sliter man ut batteriet i förtid eftersom det inte laddas upp för fullt, plus att det blir spår ut och in ur laddstationen och längs kanterna runt den eftersom klipparen måste gå ut 3-4 gånger oftare än vad en frisk Indego behöver göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.