Hej! Vi håller på att göra en mindre renovering i köket. Då vi har en takhöjd på 3+ m vill jag gärna lägga till väggskåp med höjd 40 cm över de befintliga väggskåpen.

Problemet är att köket är Ikeas gamla, Faktum. Dessa överskåp är 35 cm djupa medan de nya Ikea-skåpen är 37 cm djupa. Det finns inte budget att byta ut alla stommar och i Ikeas kompletteringssortiment finns inga väggskåp med höjd 40 cm.

Så jag undrar därför, har ni tips på hur man kan lösa detta på ett bra sätt? Det är gipsskiva bakom skåpen. Tack på förhand :)
 
Riv ner de gamla skåpen. Banka upp lite reglar i lagom tjocklek. Upp med de gamla igen.

?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Är du helt hundra på djupen? För Faktum var väl 37cm (inkl lucka).
 
13th Marine skrev:
Är du helt hundra på djupen? För Faktum var väl 37cm (inkl lucka).
Ja, jag har både mätt själv och kontaktat Ikeas kundtjänst. Faktums stomme är 35 (men 37 ink lucka som du säger) och Metods stomme är 37 (så ca 39 med lucka). Känns rätt onödigt av Ikea att göra en sån liten ändring, kan jag tycka :x
 
Mikael_L
Som Strip skriver, ta ner befintliga skåp, sala ut 2 cm med något lämpligt material, läkt eller regel nerklyvd till 2 cm, eller varför inte dubbla lager OSB-skiva bakom skåpen.
(Fast då kan man fundera på om OSB-skivor är så mycket billigare än några nya Metod-stommar ;))
 
Klyv dom nya stomsidorna innan montering?
 
  • Gilla
Gnagare i Bajenhöjden
  • Laddar…
smiler skrev:
Klyv dom nya stomsidorna innan montering?
Dock så sitter den bakre skivan i ett spår i bakkant på stommarna, och gångjärnen till luckorna i framkant, så dom går inte att korta åt något håll
 
SandmanNet skrev:
Dock så sitter den bakre skivan i ett spår i bakkant på stommarna, och gångjärnen till luckorna i framkant, så dom går inte att korta åt något håll
Et utmärkt tillfälle att försöka få in en riktigt bra fräs i hushållsbudgeten!
 
Jag tycker också det verkar enklare att kapa de nya skåpen i bakkant än att riva ner det som sitter och bygga om bakom. Nu har jag inte stenkol på hur det ser ut metod, men om det ser ut som det brukar på Ikeas möbler och det bara är spåret för den där masonitskivan så borde det gå att lösa med samma cirkelsåg som man kapar skåpen med.
 
Man kan såga en fals och spika fast masoniten, har gjorts på miljoners skåp.

Kapa de nya skåpen, klart enklast när de dessutom är omonterade.

Protte
 
S
antigen flytta ut skåpen och kanske montera täcksida.
eller såga i skåpen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.