DÅ jag precis fått bukt på mossan och den klena växten i gräsmattan så gör en klätterväxt entre´.
Växten är sjukt invasiv och snart har den tagit över hela gräsmattan. Hur gör jag för att bekämpa denna vidriga växt?

blomma.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har försökt allt jag känner till.
1. vertikalskurit, hittills en gång
2. Stödsått, Med blandade sorter från Granngården.
3. gödslat, NPK.
4. toppdressat, bitvis. Jag har 1800kvm gräsmatta.

Kan någon hjälpa mig att identifiera växten och har någon tips på hur man blir av med den?
 
Kan det vara humle? Den är hemsk att försöka bli av med, men den brukar inte överleva ute i gräsmattan om man klipper regelbundet.
 
Nu är jag ingen expert alls men det där påminner om smultron? Finns det några vita blommor?
Vi har det i en rabatt hemma och den sprider sig längst marken i gräsmattan som du beskriver (dock inte "sjukt invasiv"), men hur man blir av med den vet jag tyvärr inte, förutom riva o slita.

Från nätet:
Smultron är en flerårig ört som kan bli upp till två decimeter hög och som bildar långa ovanjordiska utlöpare eller revor. Bladen är trefingrade och småbladen är ovala med sågad kant. Smultron blommar från maj till juli. Blommorna är vita och tvåkönade.

Edit:
Ser nu på din bild att bladen har fem fingrar och inte tre.
 
Nej jag har inte sett några blommor.

Sjukt invasiv: Den tar över stora områden av gräsmattan och tar omedelbart över glesa områden i gräsmattan. Väl på plats så kväver den befintlig gräsmatta då den växer mycket tätt.

Humle tror jag inte att det är. Inga blommor och denna är mindre i bladen.
Dessutom klättrar den inte utan sprider sig enbart horisontellt.
 
Redigerat:
Kan det vara revsmörblomma?

Trivs i fuktig och näringsrik jord.
Gula blommor.

Är det den så är det handrensning som gäller.

Vi har massor av den överallt. Den är starkt invasiv.
 
Claes Sörmland
Har du ett facebook-konto kan jag rekommendera att försöka hitta någon som är med i den slutna gruppen trädgårdsliv. Många ruskigt kompetenta med snabba svar har jag förstått. Är inte själv med så jag kan hjälpa till med den biten.
Ogräs med revor brukar gilla verktyg som klipper sönder, varje liten bit blir en ny liten planta. Rycka är nog att rekommendera...
 
Har också sånt i gräsmattan.
Undrar vad det är.
 
hsd
Rondup den nya som man stryker på bladen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.