Hallå alla!

Jag är nästan klar med min husritning som jag gjort med programmet "home designer". Det är min första ritning på ett ett hus.

Detta är dock allt jag har och inget annat. Jag har ingen tomt, inga kontakter eller något i huvud taget förutom pengar.

Vad är mitt nästa steg? Försöker jag först hitta en tomt? Anlitar jag någon arkitekt för att gå igenom min design och föreställa den så någon byggfirma kan ta över?

Hur går jag vidare för att förverkliga drömmen?

Planen är att bo enskild, helst inga närliggande grannar, en bit ifrån staden, typ ta en random plats i skogen ute i ingenstans (helst vid en sjö), japp där ska huset stå.
 
Redigerat:
Börja med att leta tomt
 
Leta tomt, för det blir ofta så att man justerar huset till tomten och dess förutsättningar. Gäller allt från rumsplaceringar och fönster till exteriör arkitektur. Tomten kan i vissa fall vara belagd med restriktioner för hur du får bygga, även i skogen vid en sjö...
 
När jag hittar ett ställe som verkar fint. Vad är det då jag ska ta reda på och vart kollar jag upp detta? T.ex. olika restriktioner m.m. Huset är ett rätt stort hus och uppifrån är den som en vinkelhake med lite bulor här och där. Till ytan 22*26m (inkl. garage m.m). Misstänker att det kan finnas en del saker som kan hindra en då, vad i såna fall etc.?

All typ av hjälp jag kan få även vart jag kan läsa mer om detta uppskattas stort.

Hur hittar jag tomter? (runt trackten till Örnsköldsvik)
 
Hej Kenny! Enklast tror jag är att hitta en redan bebyggd tomt, och begära tillstånd för rivning och nybyggnad. Eller att det finns nya avstyckade tomter som är till försäljning och som omfattas av detaljplan . Kolla med byggnadskontoret i kommunen. Eller att du hittar en bortglömd ödetomt . I princip får man aldrig bygga bostäder som inte godkänts av kommunen först. ( se plan- och bygglagen).Tror det har att göra med samhällsplaneringen och går tillbaka sedan laga skiftet på 1800- talet. Rörelsebyggnader och jordbruksfastigheter funkar lite annorlunda, men vet inte hur. Med vänlig hälsning, PerOF
 
Över 570m2 byggyta inkl garage? Vad har du för budget? Du måste köpa en tomt utanför planlagt område för att få bygga så stort om det inte är en jordbruksfastighet gissar jag.
 
Att bygga så stort i skogen utanför Ö-vik är att slänga pengarna i sjön, du kommer aldrig kunna få tillbaka dina investerade kronor.
 
Jonatan79 skrev:
Över 570m2 byggyta inkl garage? .
Formen på huset skall bli som en vinkelhake, så måtten är säkert yttermått på två väggar. Därmed försvinner en massa m2.
L.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gnagare i Bajenhöjden
  • Laddar…
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Att bygga så stort i skogen utanför Ö-vik är att slänga pengarna i sjön, du kommer aldrig kunna få tillbaka dina investerade kronor.
Nu är det väl mest i storstadsområden man bygger för att tjäna pengar, vi som bor på bystan resonerar lite annorlunda.
 
Norrhyttan skrev:
Nu är det väl mest i storstadsområden man bygger för att tjäna pengar, vi som bor på bystan resonerar lite annorlunda.
Självklart, men om man ska lägga in 10 miljoner i ett hus på landsbygden bör man vara medveten om att det är pengar man aldrig får tillbaka. När jag skrev min post hade jag dock missat vinkelhakeformen så de 570 kvadraten som nämndes stämde ju inte :)
 
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Självklart, men om man ska lägga in 10 miljoner i ett hus på landsbygden bör man vara medveten om att det är pengar man aldrig får tillbaka.
Jag är övertygad om att de flesta är medvetna om prisbilden på landsbygden. Har man inte pengarna kommer om inte annat banken att informera en om det. Och har man pengarna, då gör man väl som man vill?
Däremot kanske inte alla har koll på hur mycket det kostar att bygga.
 
Jag bygger inte för att tjäna pengar, planen är att bo där tills jag och sambon dör. Jag har ett brinnande intresse för fordon och driver företaget hemifrån vilket gör att ett dubbelgarage och ett större rum för lager gör huset större än vanligt.

Sambon jobbar som överläkare och jag driver ett företag med bra inkomst och vår dröm är just detta hus så det är något vi prioriterar. Skulle inte köpa ett program för 4000kr för att bara skissa när våra drömmar, utan har för all avsikt att använda det programmet för att kraftigt reducera arkitektkostnader.

Kolla med byggnadskontoret i kommunen
har de koll på alla tomter till salu?

Eller att du hittar en bortglömd ödetomt
exakt hur hittar man en tomt som är bortglömd?
 
Kenny Lundbäck skrev:
Jag bygger inte för att tjäna pengar, planen är att bo där tills jag och sambon dör. Jag har ett brinnande intresse för fordon och driver företaget hemifrån vilket gör att ett dubbelgarage och ett större rum för lager gör huset större än vanligt.

Sambon jobbar som överläkare och jag driver ett företag med bra inkomst och vår dröm är just detta hus så det är något vi prioriterar.
Bra inställning!
Jag har lite svårt för tänket att man ska tjäna pengar på varje spik man slår i. Fasen, fler borde förverkliga sina drömmar utan att vara ängsliga över om de får tillbaka 100, 200 eller 300 procent på investeringen. Boendet måste inte alltid vara en inkomstkälla.

Hoppas vi får se en projekttråd från dig!
 
Hej igen Kenny! Byggnadskontoret gör kartor och detaljplaner för nyplanerade tomtområden . I materialet framgår ofta största byggnadsyta och vem som är markägare. Bortglömda tomter finns i befintliga områden. Det kan vara allmänningar eller tomter som ägs av dödsbo eller arvingar och som aldrig bebyggts. De har också en största byggnadsyta. Dom tomterna kommer ut till försäljning i bland. I ditt fall är det kanske enklast att skaffa villatomt i anslutning till industritomt! Men då blir det två byggnader . Hur man bygger utanför detaljplanerat område vet
jag inte. Med vänlig hälsning, PerOF
 
Du kan kolla tomter på hemnet. Där lägger även kommunen nya områden.

Jag tror med att det är lättast att köpa en bebyggd tomt och riva det för att bygga ditt drömhus.

Tänk på att det måste vara en brandvägg mellan garaget och boytan.

Kolla även på smarta energilösningar.
Bergvärme, FTX, Solvärme, vattenmantlad kamin m.m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.