Troberg skrev:
Den TVn är väldigt gammal, och har rätt så kass upplösning. Jag tror att du får en betydligt bättre ny TV för en ganska liten summa, och slipper då en massa onödigt krångel.

Några exempel: [länk]

Som du ser så börjar priserna på kring 3500, och alla är bättre än den du har.
Man får ingen riktig plasma för de pengarna.
Och plasma är överlägset. Dessutom är det bättre att använda det man har och inte köpa nytt hela tiden.
 
Tradera är din vän. Priserna på begagnade digitalboxar är väldigt låga. Jag köpte nyligen en begagnad comhem-box (HD med inspelning) till svärföräldrarna för kanske 10%-15% av nypriset.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Nya boxar för dvb-t2 (utan kort) är inte jättedyra :
http://www.kjell.com/sortiment/ljud...tv-box/roxcore-hd-digital-tv-mottagare-p30588

Dock gissar jag att man helt enkelt kommer att trycka ut Boxers sändningar i kabeln dvs de kanaler du kan se utan kort är inte så många:
http://www6.boxer.se/vart-utbud/alla-kanaler/frikanaler/

Edit: Alla fria kanaler sänds idag i den gamla DVB-T standarden som du har inbyggd mottagare för.
Tycker du skall prova med din TV om det funkar och om det inte gör det köper du en lämplig DVB-T2 box.
 
Redigerat:
Lips74 skrev:
Det är så att jag inte ville investera i en ny tv och tänkte om jag kan använda min gamla tv. För det andra så räcker upplösningen gott och väl. Inga svenska program sänds väl i 1080p.
Du har en HD-ready TV. Det var en bra TV när den såldes, har haft en själv i drift till härom året i sovrummet. Jämfört med en bara lite modernare HD-tv står den sig slätt tyvärr. SVT sänder i 720p vilket betyder 1280x720. Det klarar din TV inte av att - bilden skalas ner till skärmens upplösning.

Jag föredrar också plasma-skärmar, men den du har får på fingrarna av vilken modern lågbudget-TV som helst (nästan) med full HD upplösning.

...men, är du nöjd ska du förstås ha TVn kvar.
 
karlmb skrev:
Man får ingen riktig plasma för de pengarna.
Och plasma är överlägset. Dessutom är det bättre att använda det man har och inte köpa nytt hela tiden.
Ja plasma är trevligt, men en gammal plasma är inte bättre än allt nytt.
 
Åtminstone vissa plasmaskärmar åldras väldigt dåligt. Grannens Panasonic från 2008 såg helt bedrövlig ut när han bytte den för nåt år sen. Kontrasten hade sjunkit extremt, det var som tjock dimma över bilden.
 
harry73
Det kan finnas fler anledningar än upplösning och storlek att skaffa en ny tv.
- En tv har begränsad livslängd, med en ny tv får ni ny livslängd + ny garanti
- strömförbrukning är lägre
- Med inbyggd box slipper man extrrn box + fjärkontroll
- man får fler anslutningsmöjligheter. T ex usb för att spela in program eller wifi
- tv är tunnare med smalare ram
Jag säger inte att man ska byta TV om man har en gammal 42 tums plasma , men om du i alla fall behöver skaffa en digitalbox, kan det vara bra att också titta på digitalboxar med inbyggd 42 tums tv
 
thomas33 skrev:
Du får ingen nytillverkad plasma, hur mycket pengar du än betalar!
LG var de sista som tillverkade Plasma TV och lade ned tillverkningen i november 2014.
[länk]

Desto större anledning att behålla en om man har en då!
 
f91jsw skrev:
Åtminstone vissa plasmaskärmar åldras väldigt dåligt. Grannens Panasonic från 2008 såg helt bedrövlig ut när han bytte den för nåt år sen. Kontrasten hade sjunkit extremt, det var som tjock dimma över bilden.
Visst, men nu är ju TS nöjd med TVn..
 
MathiasS skrev:
Ja plasma är trevligt, men en gammal plasma är inte bättre än allt nytt.
Nej, men en LED/LCD är också fortfarande sämre på vissa egenskaper.
 
karlmb skrev:
TS skriver ju att de ska uppgradera till DVB-T2. Och det är ju inte DVB-C idag. Då måste de ju ha DVB-T idag.
Finns inga "måsten" när någon ställer kortfattade frågor på byggahus inom områden där de inte har expertisen själv.

Det går dessutom inte att veta vad "föreningen" har för planer med uppgraderingen. Det kanske är så att man lägger ner hela central-antenn-anläggningstänket och går över till kabel-TV. Det är ju extremt mycket lättare att ansluta sig till ett kabel-TV nät idag iom den omfattande fiberutbyggnad som skett.

Så, fråga, fråga, och fråga igen. (Gäller både TS och dem som försöker hjälpa TS eller andra i samma eller annorlunda situation. ;))
 
Lips74 skrev:
Det är så att jag inte ville investera i en ny tv och tänkte om jag kan använda min gamla tv. För det andra så räcker upplösningen gott och väl. Inga svenska program sänds väl i 1080p.
Nu har jag inte TV längre (internet är bättre), men nog sänds det en hel del i HD på svensk TV? Vill du dessutom koppla in tex en mediaspelare eller spelkonsol, då gör det skillnad. Med tex en Android-sticka så får du en komplett web-terminal med spel och media och allt för ett par hundralappar.

Man får ingen riktig plasma för de pengarna.
Och plasma är överlägset. Dessutom är det bättre att använda det man har och inte köpa nytt hela tiden.
En gammal plasma slår inte en modern TV av annan modell.

Varför ska man inte köpa nytt om det är bättre?

Visst kan det svida att slänga ut elektronik man betalat dyrt för, men elektronik är inte en ekonomiskt långsiktig investering.
 
Gillar du slit o släng så är det upp till dig.
 
  • Gilla
H
  • Laddar…
Troberg skrev:
men nog sänds det en hel del i HD på svensk TV?
Om en hel del är ca 50% så kanske det stämmer. När vi testade Viasats HD paket var knappt hälften av sändningarna i HD kanalerna HD, resten var SD. Möjligt att SVT har större del HD sändningar.

Vi har en Panasonic från 2008 som fortfarande används och jag tycker att den har bättre dynamiskt omfång än vår ca 2 år gamla Philips. Trots lägre upplösning är den trevligare att titta på. Tvivlar inte en sekund på att det finns bättre skärmar i dag, men om de bara skall visa vanliga sändningar får de sällan glänsa med vad de kan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.