Hej!

Vi bor i ett radhus (2-plan och källare) från -74 med egen central frånluft som suger ut från tvättstuta i källren samt toaletter på bottenplan och övervåning. Luften i sovrummena på övervåningen är så dålig och även varmt så vi sover med balkongdörr öppen i princip året runt. Funderar på att sätta in frånluft på sovrummen också vilket enkelt löses från vindan. Fläkten är en JDBA från Svenska Fläkt och den skulle man ju naturligtvis även vilja byta ut till ngn med högre kapacitet. Kan sägas att vi i vår bytt fönster och då tog med ventilslits i överkant, men dessa gör varken till eller från på luftkvalitet/temperatur. Vi är inte brydda av ökat ljud från ventilationen utan vill endast veta om lösningen är bra samt eventuell ersättare till den centralfläkt vi har idag. Tack på förhand! //Per
 
Köp väggventiler och borra upp i sovrummen, gärna nära fönster i överkant på fönsterkarm om möjligt, se till att luften kan passera sovrumsdörrar och wc/badrum/tvättstugans dörrar, oftast en fräsning i övre dörrkarm som släpper förbi luften när dörrar är stängda. Ni måste ha mer friskluft IN, inte mer luft UT.
 
Tack för ditt svar Jonatan. Jo, jag förstår att vi behöver mer tilluft, men som det är idag upplever jag att minsta motståndets lag gör att luften från hall får "förtur". Att Ta ut luft i våtutrymmen är helt korrekt ur den aspekten men är det fel att utöka frånluften (samtidigt som tilluft ökas naturligtvis) ? Känns som att min teori bevisas då en glepa på 10 centimeter på balkongdörr knappt märks för genomdraget.
 
cecar33 skrev:
Detta kan vara lösningen för dig [länk]

Bäst pris hittar du på Ljungby Fuktkontroll & Sanering AB, jag köpte en för en dryg månad sedan den är kanon och jag betalade 4 990 inkl frakt
http://www.lfs-web.se/ventilationsaggregat-vl-100.htm
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Hade också samma problem och löste det också med FTX.
 
Ni borde isf göra en mätning( av flödet, typ luftflödesmätning) med nuvarande system, kanske behöver det bytas eller uppdateras mot tex ftx-system.
 
Att få tilluft till rum på övervåning är nära nog omöjligt med enbart ett frånluftsystem , särskilt inte om uteluftsventilen placeras ovan fönster, Termiken i huset omvandlar ventilen till att släppa ut luft istället för in och gör att du iallafall får in luften från trapphuset. Det är tom svårt att få uteluftsventiler på ovanvåningar som sitter. där de borde sitta, under fönstren att fungera även om husen är rejält täta. Att sätta en frånluftsventil från det mekaniska systemet i sovrummet gör det inte bättre utan risken är istället att det minskar suget på övriga frånluftsventiler. Ett ftx blåser in luft dit du vill ha den vilket gör en rejäl skillnad. Myggnät o öppet fönster gör åxå rejäl skillnad
 
Jag tackar för alla svar. Skall beställa en mätning i steg 1.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.