Hej! Håller på att kolla upp möjligheter att bygga ett mindre garage/attefallshus och har funderat lite på olika lösningar för väggar.
Eftersom en attefallsstuga får vara 25kvm utvändigt vill jag gärna ha så tunna väggar som möjligt för att kunna utnyttja ytan så mycket som möjligt.

Har lite olika idéer, om jag ska bygga oisolerat, att använda genomskinligt plasttak och i väggarna ha stående reglar med bara lite snedstävor invändigt för bästa stabilitet.
Smidigast vore då att ha liggande panel utvändigt och spika direkt i reglarna.
Det går troligen åt åtminstone 70mm stående reglar då??
Skulle bli ca 20+70=90mm väggar.

Om man ska ha isolerat vill man ju ha vindväv utv, och då liggande spikläkt så man får stående panel.
Om man sedan använder OSB skivor på insidan kan man kanske ha stående 45 reglar då en OSB skiva är ganska stabil i sig själv?
Skulle då bli 20+20+45+10=95mm.

Då känns det ju bäst att ändå isolera, för att ha stående 45 reglar utan OSB inv blir nog vingligt?

Tar gärna emot lite tips på lämplig platta i bägge fall.
Gräva en grund och sedan bygga en ram i trä med reglar som man antingen lägger isolering i om garaget ska vara lite isolerat, eller skippar det helt. Lägger i armeringsmatta med en ram av armeringsjärn längst ut runt om o sedan gjuta.

Hur mycket gör ex 50mm isolering under plattan, har endast tänkt att värma upp garaget när jag är där isåfall, blir för dyrt att ha uppvärmt för jämnan.

Ska jag ha isolerat måste jag lägga plåttak och i taket kan jag ha mycket mer isolering då man får bygga 4m högt.
Men då behöver jag å andra sidan väldigt mycket mer belysning?

Kom gärna med åsikter och tips.
Garaget ska användas för blästring/slipning av fordon o delar. Så ett rum där jag kan skita ner ordentligt med andra ord.
Mvh
 
Ingen åsikt om ex ifall stående 45 reglar + OSB är tillräckligt stabilt för tvärliggande 45x220 reglar som "takstolar" med en spännvidd på runt 3,5m CC120?
Ingen åsikt om hur mkt isolering man bör ha i plattan?
Funderar på att isolera läkta o sen stående 17mm råspont som ytterpanel.
Får då en vägg som är runt 17+23+45+11=96mm eventuellt att jag isf sätter en liggande gipsskiva runt om nertill för att skydda lite mot slip o svetsstänk.
Sedan kan jag ju ha 200 isolering i taket.
Funderar på 100mm isolering i plattan, ger väl iaf en del fuktskydd?
 
Mikael_L
Gör du väggar med 45 eller 70 mm isolering är det frågan om du alls kommer värma upp det någonsin.
Det blir kallt på vintern, och ohyggligt varmt på sommaren.

Sikta på att bygga en carport istället.

Jag har 11,5m2 friggebod med 70mm i väggar, 120mm i golv och tak.
40° inne på sommaren, och 1000W element klarar inte att få mer än typ 10-15° på dessa ynka 11kvm i kalla vintern.


I mitt garage har jag 150mm i plattan, 120mm i väggar, ca 200mm i taket. Jag kör garaget som kallgarage, vill jag värma upp måste jag starta uppvärmningen en dag innan.
 
Bra med lite bollplank!
Fördelen med att ha OSB inne är att det blir lite tätare, och jag kan ha en rad gips nertill som sagt, eftersom jag ska ha garaget till blästring/slipning, någon gång kanske även svetsning.
Eftersom jag helst även har stående panel och då behöver liggande läkt, känns det ju dumt att lämna väggarna tomma när jag bygger igen? Har tänkt använda 50mm träfiberisolering. Är väl egentligen ingen nackdel med stoppa i isolering då.
En fördel med att ha lite isolering i plattan är väl för att det tar bort mkt fukt också? Lutar då åt 50+50mm med förskjutna skarvar.
Har en dieselvärmare 25kW jag kan köra upp värme med och sedan 2kW byggfläkt, blir i så fall att sätta någon enkel ventilation typ datorfläkt.
Sen är det synd att man inte kan ha plasttak, skulle nog ge väldigt mycket mer ljusinsläpp, men några Jula lysarmaturer kostar ju inte så mkt..
Har inte tänkt använda garaget när det är minusgrader, men har gärna iaf 10 grader om jag ska jobba, annars blir det kallt! och då kan man göra jobb från tidig vår till sen höst, om man vill..
 
Spu isolering ger tunnare väggar eftersom det har ca halva lambdavärdet, jag körde med det i takkupan.
 
Mikael_L
Någon slags Sandwich vägg-element kan ju också vara en lösning för att få så tunn vägg som möjligt men ändå lite basic isolering.
 
SPU kräver heller inte ett extra varv reglar vilket också ger tunnare väggar, dock tappar man mobiltäckning pga aluminiumfolie och sedan tappar man tusenlappar pga det höga priset, och brytkostnad som tillkommer om man behöver mindre antal skivor än de kommer i paketet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.