Med tanke på budgeten så ska du nog satsa på en worx annars så hade jag nog rekommenderat en hq310 eller en Gardena r160. Skumma igenom trådarna om både worx och hq 310/315. R160 är ju väldigt beprövad så den är ett väldigt säkert kort. Börjar dock bli lite omodern med tanke på sin ålder.
 
Samtliga modeller på marknaden utom möjligen Honda Miimo (ej testad) eller Bosch Indego (klarar det på pappret men lider av oerhört många andra problem) kommer att få problem med den smala passagen. Det är ren tur och en procentuell chans att lyckas eller inte. Detta då roboten alltid väjer undan på samma sätt och därmed riskerar att angripa problemet på samma felaktiga sätt varje gång.

Slänten klarar en fyrhjulig modell från exempelvis Stiga med lätthet. Samtidigt blir slitaget på gräset vid regn onödigt stort. Bättre att avgränsa och klippa detta manuellt. En manuell klippare behöver du ändå för specialställen och när roboten krånglar och är inne på service.

Husqvarna och Gardena är som sagt samma robotar med olika skal och olika generationer av plattformen. Dessa är mycket mogna produkter idag. Worx är en kines som kommit en bra bit på vägen sedan Landroid version 1 men det är fortfarande en mera 'korkad' produkt är Husqvarnas.

Undvik märken du aldrig hört talas om tidigare och allra speciellt Biltemas robot. Det finns en anledning till att den redan utgått fast den sålde som smör i solsken förra året. Ingen ÅF uppskattar returer på 15% och uppåt.

--Gunnar (som testat de flesta modellerna de senaste 4 åren)
 
1,2m fall på 3m blir en lutning på 40% Det är nog bara HQs fyrhjuliga modeller som klarar det på pappret. Eller tänker jag fel nu? Ni med Worx, hur mycket fixar den efter att ni installerat vikter i hjulen? Utan ska den ju klara 35% enligt hemsidan. Är nu bara höjdskillnaden utdragen på 2 meter så är vi uppe i 60% lutning och då får nog alla typer av robotar problem.
 
Redigerat:
Eriksgatan
Hej hevi!

Det är jag som nu är inne på min 8:e Bosch Indego:) Den första levererades i september 2012 och de har haft en hel del barnsjukdomar ungefär som mycket ny teknik och de skulle inte ha lanserat den så tidigt. På sätt och vis gjorde de inte heller det, utan lät Sverige + Dk + No blev deras testmarknader för de första exemplaren där jag tydligen fick tag på nr 1. Övriga länder kom först 2013.

Jag vet inte hur kundvänliga andra tillverkare är men vill komplettera med att Bosch verkligen gör allt för att inte lämna sina kunder i sticket när det har varit problem. De skickade t o m upp två killar från supporten i Malmö i bil hela vägen till Göteborg för att ta sig en titt på klippare och installation och de hade med sig en ny klippare som de installerade åt mig. Nu har trots mina erfarenheter av Indego och ett återköp i veckan där jag fick kontanter i handen och kunde göra vad jag vill med dem, ändå blivit med en ny Indego 1200 Connect sedan ett par dagar och har garanti in i juni 2018. Det blir sammanlagt nästan 6 år under garantiskydd från Bosch det. Hur f-n tänker han, undrar nog en del.:confused:

Tomtens utforming är avgörande för vår del. Jag skulle vilja se den slumpklippare för under 25 000 kr som klarar att hitta runt på vår tomt med gräs runt husets alla 4 sidor, med passager på halvmetern, smala flikar av gräs, tajt mellan flera bodar, träd och häckar, slänter mm. Det krävs mycket indelning i olika zoner och nedgrävning av guidekabel för att klara det.

Tips: Priset för en Indego är nu 8995:- på Hornbach om du nyttjar deras prisgranti mot billigaste återförsäljaren (som jag tror nu är Bauhaus som tar 9 995:). Då får du dessutom hela 3 års garanti eftersom Hornbach lägger på ett eget extra år. Indego Connect går med samma metod på 11 241:-. Vet inte hur det är på deras övriga varuhus men Hornbachvaruhuset i Göteborg har varit kanonbra att ha att göra med. Otroligt intresserade och engagerade killar på trädgårdsavdelningen där.

Alla Indegovarianter klarar alltså av att klippa hela din trädgård hevi, ifall du kan få till en raksträcka på 3 meter där du önskar ha laddstationen. Den är nämligen inte lika flexibel i placering som slumpklippare eftersom stationen skall stå parallellt med begränsningskabeln och ha minst 1,5 meter raksträcka före och 1 m bakom laddstationen.

Fördelar:
Effektiviteten och kostnadsbesparingarna med klippsystemet Logicut. Du får hela er gräsmatta klippt på ca 5-7 timmar total tid inklusive laddning, sedan är det klart och gräsmattan är ledig för aktiviteter. Detta kan vara värt väldigt mycket för t ex barnfamiljer som vill kunna använda gräsmattan för aktiviteter och ofta en anledning till att man väljer just en Indego. Själv låter jag den klippa våra 950 kvm gräs på en mer komplicerad gräsyta än er 3 ggr i veckan under högsäsong och 2 ggr under april, sep, okt. och ett klippass tar ca 8 timmar inkl. 2 laddningar a 1 h. Jag tror också att en klippare som bara arbetar 18 timmar och laddar batterierna 9 ggr varje vecka kommer att hålla längre än en som behöver gå över 100 timmar och laddar batterierna 60 ggr varje vecka. Energiförbrukningen blir därmed också en faktor som talar till Indegons fördel.
Indegoknivarna är dessutom hållbara och billiga. En ny uppsättning kostar 189 kr och räcker två fulla säsonger om du vänder på dem och slipar själv 2 ggr per säsong med en vanlig fil eller knivslip. Vissa andra robotar behöver en ny uppsättning knivar var 4:e vecka.
Så är ekonomin viktig för dig, räkna på klipparens hela livslängdskostnad, där blir en Indego för 9 000 kr nog svårslagen.

Nackdelar:
No.1: Indegon låter mer än man kanske vill önska från sina hjulmotorer. Worx Landroid är helt tyst jämförelsevis. Sover man med öppet fönster och klipparen går förbi alldeles utanför så kan man bli väckt. Så jag rekommenderar starkt att du lyssnar på en som är i drift på en gräsmatta före köpet för att bedöma om ljudet är något du kan leva med. Har du nära till grannar som sover med öppet fönster så skulle jag inte rekommendera att du låter den gå nattetid.

Kvaliteten på komponenter och konstruktionen är ojämn. Batterier och motorer har hög kvalitet, det är bilindustrikrav på dessa men samtidigt så sitter kretskort ganska oskyddat inuti och exponeras för både fukt och gräsrester vilket kanske får konsekvenser på längre sikt en det år jag som längst har haft samma Indego.

Har du otur med klipparen så vill Bosch alltid ta sig en titt på hela systemet och reparera krånglande klippare själva i Danmark.Vet inte hur det fungerar för alla andra robotar (HQ repareras åtminstone lokalt här) men Bosch tillåter inga reparationer hos någon återförsäljare. Du betalar inte något för frakten men får åka till någon återförsäljare som skickar din klippare till Bosch - när åf:en anser sig ha tid. Så även om Bosch utfäster sig till att genomföra reparationen inom 5 dagar tar det beroende på din åf minst 1 och ibland 2-3 veckor som du kan bli utan klippare om något verkar vara fel.

Kantklippningen kan ställas in på hur ofta du vill ha det gjort men det det lämnas precis som hos flertalet klippare ändå en gräskant utanför på 15-20 cm som måste skötas med trimmer eller gräsklippare. Har man 330 m kanter som vi så är det mycket värt att ha en robotklippare som eliminerar den. Man kan givetvis hårdlägga kanterna så att klipparen går med ett hjul på t ex betongplattor så slipper man problemet, men vi har inte haft som ambition att stensätta 330 m.

Det finns ingen regnsensorfunktionalitet. Klipparen klipper i alla väder. Under ett skyfall kunde jag en gång se hur klipparen körde ut i en 10-15 cm djup sjö som bildats på gräsmattan, började flyta och skovlade sig över med hjälp av bakhjulens mönster och fortsatte att klippa hela tiden.

Knivbladen kan om det varit blött och mycket gräsrester sitter fast undertill vrida sig och fastna i infällt läge så att de därför inte klipper av gräset. Det skall förstås mycket till för att alla tre skall göra det samtidigt, men det är en god idé att kika undertill emellanåt - särskilt efter att det har klippts i regn med mycket blött gräs som lagts sig undertill.

Det har också varit stora kvalitetsproblem med hela batcher av det externa nätaggregatet, spec. 2013 som lett till att klipparen oförklarligt stannar eller vänder ut över tråden osh stoppar med nosen utanför, men nu är det förhoppningsvis löst.

Det största problemet för mig har varit klipphöjdsinställningen som är konstruerad så att där kan bli vibrerande glapp antingen direkt från fabrik eller efter en tid. och då brölar klipparen nästan som ett flygplan Se t ex här. Det är anledningen till att jag har lämnat tillbaka 5 av de 7 Indegosarna. Man kan bota det med tvättsvampsbitar man klämmer emellan men så vill man ju inte ha det och då måste man ta los dem om man vill ändra klipphöjd.

Samtidigt finns det givetvis mängder av sålda klippare som aldrig har fått detta problem så jag måste ha haft exceptionell otur och Bosch bytte ut de brölande klipparna direkt utan diskussion. Bosch har även ändrat en hel del på mjukvaran över tiden och den jag haft det senaste året brölade aldrig. Däremot var den programmerad att default gå i ett lägre varvtal där den kan gå upp i fullt varv och därmed avge ett lite högre brummande ljud ifall den känner att den går in i ett område med tjockare och längre gräs och sänker samtidigt farten. Efter en minut på högvarv varvar den sedan ner igen och själva klippningen och klippmotorn är då inget du hör om du är 5 meter bort medan hjulmotorerna säkert hörs 15-20 meter - dock inte från en sida av huset till en annan eller in i huset så lyssna på det före köp om du har möjlighet.

Följer man man bara bruksanvisningen vid installationen och gör rätt så fungerar klipparen. Installationen är inte komplicerad men man får ta sig 5 minuter och läsa det som står i anvisningen. Det går inte att gissa och testa för då blir det troligen fel. Tidiga problem med svårt att hitta rätt vid dockning som ställde krav på precision vid installationen samt att den vandrade mycket längs med slingan utan att klippa är lösta efter de mjukvaruuppdateringar som har gjorts.

Flera har fått samma problem som jag fick med den senaste där den under sin parallellklippning ibland vände åt fel håll, utåt istället för inåt när den går in i en flack vinkel nästan parallellt mot begränsningskabeln. Klipparen konstaterar då att den var utanför och stoppade av säkerhetsskäl istället för att backa in igen. Så när man kom hem efter jobbet var inte hela gräsmattan klippt och man fick skicka ut den igen. (Som tur är minns klipparen var den redan har klippt så den behöver bara komplettera med den del som är oklippt).

Connect-konceptet är ju rätt kul men alls inte nödvändigt. Klipparen har utöver GPS ett kretskortsmonterat SIM-kort och det är Bosch som står för abonnemanget, inte du själv. Fördelar jag kan se med detta är ifall det blir problem med klipparen medan man är bortrest för då larmar klipparen till din mobil/platta/Win10-PC. Man kan då se i appen var på tomten den är och kontakta någon granne som går ut och ställer den på laddstationen åt dig och därefter fortsätter klippcykeln. Du får också mjukvaruuppdateringarna skickat direkt till klipparen utan att behöva lämna in den och du kan även göra den obrukbar ifall någon skulle stjäla den. Det blir också mer praktiskt med appen att låta den klippa manuellt eftersom du kan skicka in den när det börjar regna eller skicka ut den när det är fint väder oavsett om du är hemma eller ej. Om detta är värt 2 240 kr extra, det kan bara du själv avgöra.

Ja, hoppas att du fått lite mer kött på benen kring Indegon. Jag har följt marknaden i 15 år nu, sett priserna sjunka, själv stått i samma valsituation ett par gånger och tror att den perfekta robotklipparen fortfarande återstår att uppfinna.
Lycka till med köpet!
 
  • Gilla
rcjofo och 4 till
  • Laddar…
Arneby skrev:
Samtliga modeller på marknaden utom möjligen Honda Miimo (ej testad) eller Bosch Indego (klarar det på pappret men lider av oerhört många andra problem) kommer att få problem med den smala passagen. Det är ren tur och en procentuell chans att lyckas eller inte. Detta då roboten alltid väjer undan på samma sätt och därmed riskerar att angripa problemet på samma felaktiga sätt varje gång.
Skulle inte en HQ klara en passage på 1,5 meter menar du? Jag har tre passager som är smalare än så, och ett par av dem är i storleksordningen 10 meter långa. De är alltid välklippta, min 310 har inga problem där. Farsan har en långsmal passage och hans 230 fixar det. En svåger har en 305, den fixar smala passager, en kompis har en 220 och det är inga problem där heller.

Även Worx verkar hantera smala passager efter vad man kunnat läsa sig till på forumet.
 
Arneby skrev:
Samtliga modeller på marknaden utom möjligen Honda Miimo (ej testad) eller Bosch Indego (klarar det på pappret men lider av oerhört många andra problem) kommer att få problem med den smala passagen. Det är ren tur och en procentuell chans att lyckas eller inte. Detta då roboten alltid väjer undan på samma sätt och därmed riskerar att angripa problemet på samma felaktiga sätt varje gång.
Vår worx klarar en ca 80 cm bred passage utan problem och den kommer alltid igenom eftersom den alltid vänder ifrån tråden.
 
Om ni undrar varför jag varit tyst sedan igår kväll så berodde det på att jag installerade och provkörde klipparen igår :). Får börja med att tacka för all konstruktiv input -det var verkligen bra att få höra om alla erfarenheter och betänkligheter om olika märken.

Det blev efter en del velande en WG791E från Worx då dom råkade ha en öppnad på lokala CO som jag lyckades pruta ned till ett bra pris inklusive extra kabel och peggar. Förutom att jag blev halvt ihjälbiten av mygg så gick installationen väldigt smidigt. När jag sedan skulle provköra så insåg jag att roboten inte laddat, trots att den stått i dockan undertiden jag tattade tråd. Fick snällt vänta i ca 1 timme innan den laddat klart och sedan uppdaterade jag till senaste firmwaren och precis när jag klev ut genom dörren med den så kom såklart regnet :mad:.

Ytterligare en timme senare så kunde jag dra igång och testa slingan -något ställe som var både knögligt och på skrå invid häcken som den hade lite problem med (men den lyckades trassla sig loss), men annars tuffade den runt utan problem. Hann med en testklippning också, innan det var dax för mig att vika in hovarna för kvällen. Kl 06:15 imorse så satte jag inställningen på 1000kvm och 100% extra klippning så den skulle gå kontinueligt hela dagen.

Den har klippt och laddat utan problem hela dagen (har satt upp en webkamera). Slänten visade sig inte vara något jätteproblem -den klättrar upp för den utan några problem alls ens i blött gräs, faktiskt (blir lite bananbana om den kör upp snett, men det är inget stort problem). Där den är som brantast så bromsar den till och stannar några gånger på nervägen, antagligen för att den tycker det går för fort, men det blir klippt och den ballar inte ur i alla fall.

Klarar den hela dagen utan anmärkning så kommer den få gå nattetid i fortsättningen. Det smala gattet som leder till framsidan av huset har den hittat in genom två gånger under dagen. Får se om det räcker eller om jag behöver skapa zoner.

Enda egentliga irritationsmomentet är begränsningstrådens placering. Rekommenderat är 35cm från hinder, jag satte den 25cm ifrån, men den kan helt klart sättas mycket närmare än så, så jag kanske justerar det ikväll om jag orkar...

Återkommer kanske om någon månad med mer handfasta erfarenheter...
 
Tänk på att den kommer att köra kantklippning någon dag (lördag?), så om du sätter kabeln för nära så kanske inte det funkar. Jag antar att den kör lite längre ut när den gör det.
 
MartinP666 skrev:
Tänk på att den kommer att köra kantklippning någon dag (lördag?), så om du sätter kabeln för nära så kanske inte det funkar. Jag antar att den kör lite längre ut när den gör det.
Nä, den kör med slingan i mitten. Kan tycka att man kunde få bestämma vilka dagar den ska kantklippa -en gång i veckan är snålt tilltaget och det kan inte vara många rader kod för att ordna ett veckoschema för kantklippningen.

I övrigt är det bara i slänten som den haft lite problem hittills -det finns ett ställe med en liten bula på som gör att det blir extra brant om den prickar bulan "head on" och då protesterar den och tycker att den har vält (!), men då är det närmare 40 graders lutning också, så det är ju klart utanför specad maxlutning. Blir till att platta till bulan senare i sommar om jag orkar...
 
peternicklas
hevi skrev:
Nä, den kör med slingan i mitten. Kan tycka att man kunde få bestämma vilka dagar den ska kantklippa -en gång i veckan är snålt tilltaget och det kan inte vara många rader kod för att ordna ett veckoschema för kantklippningen.

I övrigt är det bara i slänten som den haft lite problem hittills -det finns ett ställe med en liten bula på som gör att det blir extra brant om den prickar bulan "head on" och då protesterar den och tycker att den har vält (!), men då är det närmare 40 graders lutning också, så det är ju klart utanför specad maxlutning. Blir till att platta till bulan senare i sommar om jag orkar...
Kantklippningen är skickat till Worx med önskan om lite mer allternativ när den ska kantklippa.
 
En annan trevlig funktion vore att kunna speca riktning på zonerna. Min ena zon (framsidan) börjar typ 8 meter bakom laddstationen men 170m framför. Då buskagen som avgränsar är lite olyckligt utformade så bildar dom en tratt ut från zonen, men en "vägg med smal ingång in till zonen, så klipparen har väldigt lätt att "trattas' ut från den men svårt att pricka hålet utifrån, s a s så jag måste starta oproportionerligt mycket från den zonen för att få hyggligt jämn fördelning av klipptiden.

Sen borde dom pimpa upp hastighetsregleringen att klara branta utförslöpor bättre, istället för att tvärnita sig ned. Jag förstår varför den beter sig som den gör, men det är inte jättesvårt att designa en återkoppling som klarar av att hantera negativa börvärden så den tar sig ned med stil, och inte som nån jäkla fegis :)
 
peternicklas
hevi skrev:
En annan trevlig funktion vore att kunna speca riktning på zonerna. Min ena zon (framsidan) börjar typ 8 meter bakom laddstationen men 170m framför. Då buskagen som avgränsar är lite olyckligt utformade så bildar dom en tratt ut från zonen, men en "vägg med smal ingång in till zonen, så klipparen har väldigt lätt att "trattas' ut från den men svårt att pricka hålet utifrån, s a s så jag måste starta oproportionerligt mycket från den zonen för att få hyggligt jämn fördelning av klipptiden.

Sen borde dom pimpa upp hastighetsregleringen att klara branta utförslöpor bättre, istället för att tvärnita sig ned. Jag förstår varför den beter sig som den gör, men det är inte jättesvårt att designa en återkoppling som klarar av att hantera negativa börvärden så den tar sig ned med stil, och inte som nån jäkla fegis :)
Om jag förstår dig rätt så borde detta kunna lösas genom att ange med vilken vinkel den ska lämna slingan med. Vi har påtalat att en slumpmässig utgång från slingan hade varit bra.
 
Njae, jag talar om riktning längs guidekabeln. Om du kollar på bilden i första inlägget så har jag en 200kvm yta på framsidan av huset. All stenläggning är off bounds för roboten. Laddstationen står en bit nedanför stenläggningen intill högra gaveln. Som du ser är det ett buskage som (i verkligheten) bildar "en vägg med ett litet hål" för roboten att hitta in igenom om den kommer nerifrån i bild på högra kortsidan vilket gör det statistiskt svårt att hitta in till övre zonen. Om den mot förmodan hittat in till övre zonen så gör det sneda buskaget att roboten väldigt lätt "trattas" ut till den nedre zonen igen.

Kunde den välja att köra påta andra hållet skulle körningen till övre zon vara över efter 10m, nu måste jag låta den tröska runt nästan hela slingan typ 90% av klippningarna för att få tillräckligt med klipptid på övre zonen (då den lille gynnaren smiter ut väldigt snabbt men väldigt sällan hittar tillbaka!)

Jag skulle kunna öppna upp en bred gata över stenläggningen in till entrén, som kommer in från vänster, men då blir huset en gigantisk, rätt komplex "ö" som jag inte är så säker på att roboten kan hantera?!?
 
Redigerat:
peternicklas
hevi skrev:
Njae, jag talar om riktning längs guidekabeln. Om du kollar på bilden i första inlägget så har jag en 200kvm yta på framsidan av huset. All stenläggning är off bounds för roboten. Laddstationen står en bit nedanför stenläggningen intill högra gaveln. Som du ser är det ett buskage som (i verkligheten) bildar "en vägg med ett litet hål" för roboten att hitta in igenom om den kommer nerifrån i bild på högra kortsidan vilket gör det statistiskt svårt att hitta in till övre zonen. Om den mot förmodan hittat in till övre zonen så gör det sneda buskaget att roboten väldigt lätt "trattas" ut till den nedre zonen igen.

Kunde den välja att köra påta andra hållet skulle körningen till övre zon vara över efter 10m, nu måste jag låta den tröska runt nästan hela slingan typ 90% av klippningarna för att få tillräckligt med klipptid på övre zonen (då den lille gynnaren smiter ut väldigt snabbt men väldigt sällan hittar tillbaka!)

Jag skulle kunna öppna upp en bred gata över stenläggningen in till entrén, som kommer in från vänster, men då blir huset en gigantisk, rätt komplex "ö" som jag inte är så säker på att roboten kan hantera?!?
Prova med att lägga slingan i stil med en trappa så får den lite andra vinklar när den träffar "trappstegen" och vänder då tillbaks igen. De behöver inte vara i 90 grader utan det borde räcka med 20 - 30 grader.
 
Jag har testat det nu ikväll, faktiskt. Det blir marginellt bättre, men inte bra nog... Nu har jag blockat gattet med en stor kruka så klipparen i princip bara kan passera in och ut om den spårar längs med avgränsningstråden och då funkar det OK, men jag hade gärna sluppit att stapla upp en hög med skrot precis där man vill gå...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.