Intressant bygge! Några frågor: Varför har ni valt att sänka ner stugan så lågt, är det för att kunna bygga dubbla våningar invändigt?
Snedstöttorna mot marken runt omkring ska ni ha kvar dom eller ersätta med något annat, typ mur senare?
Är svårt att få in 2 våningar med 4m nockhöjd, detta blir ju som källare med torpargrund som jag ser det och borde fungera bra, dessutom slipper man ev radon.
 
Läs mitt första inlägg i tråden så får du svaret på dina frågor om varför.....;)

Stöttorna och stödväggen ska stå kvar.
 
90cm sovloft på 4m nockhöjd, då har du väldigt hög undervåning?
räknar man bort 20cm golvbjälklag, mellanbjälklag och tak, grovt räknat har man kvar 3,40, det blir två våningar på 1,70 eller en på 1,90 o loft på 1,50?
Skulle nog själv stå ut med att ha en något lägre "övervåning" och kanske 2-2,10 nere. Själv är jag 1,83 lång, men min bror är närmre 2 meter.
 
  • Gilla
Mackzz och 1 till
  • Laddar…
210 i hall och wc. 140 cm på loftets högsta punkt. Exl alla bjälklag. Detta pga att plintarna står 45 cm under mark nivån.
 
  • Gilla
Sokaz62
  • Laddar…
Ok låter som bra mått! Eluttag ska vara 2m över golv i badrum om jag minns rätt, läste om det i elsäkerhetsverket nyligen, vad fort man glömmer :S
Vet ej om det även gäller taklampa o liknande. Hur stort är badrumet?
Hur stor yta täcker loftet o hur kmr man upp dit, blir det fast monterad trappa?
 
S
Menar du att vägguttagen ska va 2 meter över golv? Det faller lite på sin egen orimlighet :p

Jag kan inte zonindelningarna i huvudet men reglerna är inte jättehårda i badrum ändå .
 
Ja om de är inom dusch zon ska de vara det. Beror ju självklart på hur liten dusch man har.
En klasskompis hyrde en lght med dusch i en garderob i köket. Den var nog inte ens en kvm..
 
Här är mer detaljerad info om det:
SVENSK STANDARD S SS 4S3 64 3406 0 400
701.30.3 Beskrivning av område 1
Område 1 begränsas av:
a) Golvnivån och den högsta punkten av endera ett horisontellt plan vid den högsta punkt där
ett duschhuvud eller en tappkran är placerad eller ett horisontellt plan som ligger 225 cm över
golvet.
Område 1 är antingen ytterkanten runt ett badkar, eller 120cm rakt ut eller i radie (horisontellt) från en duschblandare.
225cm från golv funkar i båda fall, även om munstycket sitter över huvudhöjd som jag tolkar det.
Området kan göras mindre med hjälp av mellanväggar/skärmväggar osv.

Edit: För badkar finns en zon2 den sträcker sig 60cm utanför badkarets yttermått, där får man ej heller sätta eluttag, det är zon1 som är badkaretsyttermått och 225cm högt.
Zon2 finns inte när det gäller dusch utan är då utökad zon1 till 120cm som jag skrev ovan.
Med andra ord, vill man ha armatur o vägguttag ska de sitta 120cm från duschblandare eller minst 225cm från golvet.
Det ska dessutom för fast monterad elmateriel vara:
– IPX7 i område 0
– IPX4 i område 1
– IPX4 i område 2
Undantag för rakapparatsuttag med lämplig placering.
Kanske möjligt att placera IPX7 materiel i område 0 då? Låter märkligt!
Område 0 är i ett badkar eller 10cm från golvet i en dusch.
I farsans nyomgjorda badrum satte de vägguttag över badrumsskåpet, har inte mätt höjden men kan vara över 225cm, är ändå troligen längre bort än 120cm från blandaren.

Edit2: Har nog missuppfattat reglerna lite, ska ju funka med IP44 i zon1, så har man bara en IP44 klassad takarmatur bör man kunna ha lägre takhöjd än 225cm.
Detsamma gäller vägguttag IP44.
Tycker som du skrev SueCia att det är lite väl generösa skyddsregler. Skulle själv inte vilja ha uttag i någon zon, men i ett Attefallshus blir det svårt att undgå.
Min toalett jag haft i 4år nu är ca 1,2x1,2m med toalett handfat mot varandra, dusch i ena inre hörnet och plats för tvättmaskin i andra inre hörnet, är mycket nöjd med den planlösningen, skulle även få plats en mindre duschkabin om man vill.
Det har aldrig känts trångt, men är på gränsen att man slår skallen i handfatet när man sätter sig på toan :D
 
Redigerat:
Vill inte låta grinig men var vänliga och försök håll tråden ren från annat än frågor/synpunkter på mitt hus projekt. Ställ gärna frågor om mina lösningar osv. Ser ni något som verkar tokigt i bygget så säg gärna till. El och våtrums regler osv finns det andra trådar här i forumet där sånt kan avhandlas. ;)
 
  • Gilla
sy97jgu och 5 till
  • Laddar…
Hah jag vill inte verka grinig men du svarar ju inte på frågor!
Intresset dog plötsligt..
 
patriklarsson skrev:
Hah jag vill inte verka grinig men du svarar ju inte på frågor!
Intresset dog plötsligt..
Du ställer ju frågor som du kan läsa dig till i tidigare inlägg. Sen har väl inte jag tid att diskutera centimetrar hit och dit och var el uttaget i badrummet ska sitta. Ha tålamod så ser du hur bygget framskrider istället.
 
  • Gilla
sy97jgu och 15 till
  • Laddar…
20150701_194820.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Entré trappan klar
 
  • Gilla
sy97jgu och 3 till
  • Laddar…
20150701_194844.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trall däcket längs ena långsidan klar
 
  • Gilla
stenolof
  • Laddar…
20150701_194831.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jotsat och 2 till
  • Laddar…
Här ska det också bli ett trä däck utanför den andra gaveln. La ner en liten dränering för säkerhets skull.
20150701_194908.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150701_195210.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.