Min far var en pionjär inom KRAV-odlat och han gjorde precis så. Borde ju funka även på gräs, men timingen är viktig :)
 
Jag väntar några veckor till så jorden blir lagomt stabilt för o orka en gräsklippare,
Sen strolla på lite, ytan e inte så stor så det går att experimentera lite :)
 
mr_kenzo skrev:
jag reagera också på all småsten,,, men jag kan ju nada om sånthär så jag lät det va,,

Vad är det värsta som kan hända med all småsten??
Frånsett att kniven på gräsklipparen inte mår bra av det så är väl personskador, trasig kåpa på gräsklipparen, bucklor på bilen och en pangad ruta saker som kan uppträda om man har otur när man kör över en sten.

Jag lånade ut min åkgräsklippare till en som körde på en sten modell större. det slog sönder hela klippdäcket inklusive spindlarna som driver knivarna, slog av ena kniven som drog ut ur sidan på klippagget och for in i skogen för att aldrig mer bli hittat, vill inte veta vad som hänt om där stått någon unge på fel ställe.
 
Såhär gjorde jag, tog gräsklipparn och körde försiktigt över svinmållan och strösådde litegranna,
 
Hur stort är området? Ett alternativ skulle vara att krypa runt och rycka upp ogräset. När ogräset är ungt lyfter man enkelt upp hela plantan inkl rot utan besvär. Du borde kunna rensa ut 10 kvm på en timme.
 
Nu har jag troligtvist hittat en bidragande faktor till all svinmålla,

Läste lite lätt på frökartongen och där stog det får inte säljas efter 2012-xx-xx , nåt slags bäst före datum för fröna,,
det hade jag missat totalt,
 
En bidragande orsak är säkert ditt val av matjord. Hade du valt jord som blivit behandlad för vara fri från rotogräs så är den också fri från fröogräs. Lite dyrare men trevligare att anlägga gräsmatta på. Vanlig matjord funkar fint när man rullar ut gräsmatta. Ett ställe som tillverkar rotogräsfri jord är Renova i Göteborg. Jag har inte riktigt koll på hur det funkar men de lagrar jord i stora genomskinliga säckar som liknar gigantiska korvar. Antar att det har med värme att göra. Jag gjorde stora perennrabatter åt min mor och det var mycket skönt att slippa rensa ogräs det första året! :)
 
Hur ser det ut nu då, efter ytterligare två veckor?
 
Jag klippte en andra gång igår och måste säga att gräset börjar ta sig sakta men säkert
 
Låter lovande. Gräs är ju ofta lite långsamt i starten men när det väl etablerat sig efter 1-2 år är problemet närmast att stoppa det från att invadera rabatterna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.