Här kommer nästa projekt. Det stora badrum.
Vi har gjort en modell för att kunna placera badkaret och se hur det kommer att se ut.

Färgerna blir  röd (typ venetiansk marmor) och beige i Romansk stil. Den enda moderna detalj blir bubbelbadet  ;D

badmodell9.jpg

Här är ett exempel av en av detaljerna vi kommer att ha.

En mosaik gjord y båda färgerna.

IMG_409.jpg

Golvet har vi tänkt göra det i stora klinkers, rutigt.

Valvet längs till vänster på bilden är ingången till duschen.

Tror ni att det blir bra och man håller sig till stilen ?
 
Du är en cool galning Sweli ! ;D

Vad får du din energi ifrån??

Hursomhelst, din stil skiljer sig från min mer strikta men det är mycket kul att se vad du gör iallfall, du är ju ett proffs inom ditt stilområde!

Jag tror det kommer bli mycket fint.

Är det hela badrummet i modellen? Vad ska du bygga med för material?
Jag tycker ditt badrum ser ut som en dröm för dom som säljer typ KGC Lux skivor, du borde kontakta dom och få ett specialpris så kan dom använda ditt badrum i katalogen!

Ja ja, fint kommer det bli.

/ PJ
 
Sweli skrev:
Tror ni att det blir bra och man håller sig till stilen ?
:surprised: Helfräckt!! Jätteimpad av ditt modellbygge, väntar med spänning på fullskalemodellen.
Nu har du satt myror i huvudet på en annan också. ::) Vad har du för mått på badrummet?
 
Mina griller springer också runt!

Supernice Sweli! :)
 
Tack så mycket för kommentarerna, här finns energi i överflöd  ;D ;D

Modellexperten är sambon. Första modell gjorde han av hela huset, med plockbart tak och övervåning, där jag kunde placera möblerna och se hur jag skulle inreda. Lilla bilden under "Sweli" är en bild på modellen ;D ;D

Efter köket, är detta vår dyraste projekt och ville vara säkra på att vi hade ritat och tänkt rätt. Det är svårt att se i 2D så han byggde modellen.
Snart konstaterade vi att badkarsavdelningen var fel.
Det skulle vara för trångt med den tänkta lösningen.

Vi gjorde badkaret med papper, i skala och började att placera det på olika sätt, tills vi kom fram till denna lösningen.
Det är lätt att göra och verkligen att rekommendera när man gör såna dyra projekt.

Man kan börja med hela rummet, bara väggarna, fönster, dörr och den utrustning man tänker ha. Badkar, WC, handfat, etc. gör man i lösa bitar.
Sen är det bara att placera de på olika sätt.
Med samma princip kan man göra köket och andra rum.

Vi hittade i Märsta ett företag som har allt för badrumsbygge!

www.byggtillbehor.se

värt att kolla  ::)

De säljer Tebo byggelement som är billigare än KGC-skivan. Vi ska använda den till att göra alla väggar och runt handfatet.
Det blir billigare om man räknar "arbetskostnader" än att bygga allt i trä och gips.
Alla valv mot tak och en del väggar ska målas. Det är bara badavd. som ska kaklas upp till tak.

Duschen fick inte plats i modellen så vi gjorde bara väggen med "valvöppningen". Det är den smala svarta öppning man ser till vänster av bilden.

Jag konkaktade KGC,  när jag hade tankar att bygga badkaret i deras material, men de verkade inte jätte intresserade så det rann ut i sanden.

Badrummet är 15 m2.

Just nu är de nästan klara med duschen  :D
Badrumsmöbler är ingenting vi föredrar, så vi köpte köksdelar för att göra badrummet. Samma princip vi använde till det lilla toaletten.
Två lådhurtsar på varje sida av handfatet, som är import från Argentina tillsammans med handfat- och badkars-blandarpaket (följde med i resväskan) ;D

En 80 väggskåp som ska placeras på vänstersidan (väggen mot badkaret) och en liten 15 skåp mellan toallet och bidé som vi ska kapa på djupet.

Kan berätta att projektet med all materiall och arbete uppskattas kosta drygt 100.000:-
Jag blev  :surprised: :surprised: :surprised:  själv när vi började att räkna allt  :-/

Bilder av bygget kommer  ;D ;D
 
r.borgmaster skrev:
Hur gör ni modellerna?
Vi köper skivorna på Esselte-Svanströms. Skivorna kostar c:a 100:-/st. För denna modell gick de åt 2,5 skivor. Jag vet inte vad den heter (brukar användas till plakat), det är som en sandwich av vit kartonnage på båda sidor och i mitten plast.

Det är väldigt lätt att skära med hobbykniv.
Sen klistrar man med vanligt kontorslim.

Plattan man lägger i basen har lätt att böja sig när man målar eller klistrar väggarna på, så vill du ha det helt rak är det bra om man fäster basen på typ 6mm gipsskiva eller liknande.

 
Sweli skrev:
Skivorna kostar c:a 100:-/st. För denna modell gick de åt 2,5 skivor.
::)Hur stora är skivorna? I vilken skala bygger ni modellen? ???
 
Skivorna är 70x100 cm.
Badrummet är byggt i skala 1:7. Det är så många detaljer att vi vill göra det så stor som möjligt.

Modellern av hela huset gjorde vi i 1:20. Där gick åt många fler skivor  ;D

Så det varjerar vilken skala man använder beroende på vad man vill göra.

Det kostar några hundra lappar och tid, men det är har varit garanterat värt för oss.

T ex husmodellen tog vi till husfabrikanten så att han kunde se vad han skulle leverera.
Han trodde att vi hade "beställt" modellen och betalat enorma pengar för den  ;D ;D ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.