Hej! Jag skall bygga en maskinhall med måtten 27x15 meter och vill slippa stödvägg eller eller annat stöd för takstolarna som inkräktar på utrymmet i hallen.
Hur konstruerar man dessa takstolar med den långa spännvidden som krävs. Bygget sker i norrbotten så det skall tåla en del snö. Taklutningen/utseendet spelar ingen större roll.
Har eget virke så jag vill gärna bygga dem själv. Misstänker att om jag skulle beställa de färdiga så skulle de kosta en förmögenhet.

Tack på förhand!
 
Du ska använda en takstolskonstruktion som kallas "fackverkstakstol"

15m är rätt långt!
Jag har tillverkat takstolar själv som är 8m breda och det går alldeles utmärkt med köpta plåtar och ankarskruv/spik, men jag skulle nog inte vågat mig på att bygga 15m breda själv. Plåtarna som fabriken pressar på plats är bättre och en fabrikstillverkad takstol har perfekt passning samt är typgodkända och tillverkade under tillverkningskontroll från statens provningsanstalt.
/CC
 
  • fackverkstakstol_s2.gif
Hej! Tack för svaren!
 
Jag skulle rekommendera en stålstomme. Enklare att sätta upp. Ibland hittar man begagnade stommar på annons som kan vara prisvärda. Dessutom vet jag en som har en stålstomme liggande, blir ca 18x25m. Fina fackverksbalkar utan dragband (öppet upp i nock invändigt). Men det kostar ju...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.