Hej,
Grannen har breddat sin hästhage så nu löper den över vägen vi tar till vår fastighet. Vi har alltså två elstängsel vi ska ta oss igenom och hästar som är i vägen för oss. Grannen äger marken och vi har servitut att nyttja väg till fastigheten. Servitutet anger var och med vilken bredd vi har rätt till.

Grannen hävdar att dom har rätt att sätta upp hästhage där och vi inte. Kommer inte längre med grannen...och vägen är nästan ingen väg längre pga hästarna trampar där..

Hur går vi tillväga för att hävda vår rätt och att kunna ta oss till fastigheten utan stängsel och hästar på vägen? Vilka möjligheter finns och vem ska vi vända oss till?

Hälsningar
Johan
 
Att sätta stängsel rakt över vägen kan inte vara annat än fel. Om servitutet inte uttryckligen föreskriver att tjänande fastighet tillåts bruka vägytan som hästhage (vilket jag betvivlar) bör ni kunna få hjälp med handräckning via kronofogde.

Men börja med att resonera motparten sakligt. Be hästägaren fråga sitt försäkringsbolag vad som händer ifall något av djuren blir påkört på en väg där bilisten kör med stöd av servitut.
 
Finns det en öppning/grind/färist etc i stängslen?
 
Hej, Det finns öppning där vi får hänga av elstängslet via tre elband, och på två ställen för att ta oss till tomten, och då självklart mota bort ev hästar i vägen. Återkoppla gärna hur du resonerar ?
 
"Mota bort hästar"! En hästägare utgör en fara för sina egna djur om hon låter dem beta mitt på en trafikerad väg! Förutom att detta handlar om försäkringar skulle jag påstå att grannen är mogen för djurskyddsinspektion.
 
wallen_berg skrev:
Återkoppla gärna hur du resonerar ?
När jag läste billy_bavers svar så insåg jag att det var otydligt huruvida det gick fanns en möjlighet att öppna elstängslet eller om han helt sonika dragit ett stängsel (utan grind eller motsvarande) tvärs över vägen. Det senare är definitivt inte tillåtet med servitut.
 
billy_baver skrev:
"Mota bort hästar"! En hästägare utgör en fara för sina egna djur om hon låter dem beta mitt på en trafikerad väg! Förutom att detta handlar om försäkringar skulle jag påstå att grannen är mogen för djurskyddsinspektion.
Hur tänker du där? På småvägar är det där inte onormalt alls.

Till TS: Den här lösningen kan kanske vara en kompromiss?
 
  • 060.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 061.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
haavard skrev:
Hur tänker du där? På småvägar är det där inte onormalt alls.
Också enskilda vägar är trafikerade.
 
Som chaufför ska du vara uppmärksam på att det kan vara hindringar i vägen. Älg, häst, barn osv.
 
haavard skrev:
Som chaufför ska du vara uppmärksam på att det kan vara hindringar i vägen. Älg, häst, barn osv.
Som ägare av servitutsbelagd mark kan du vara förhindrad att starta dagis eller driva hästhållning på upplåten väg.
 
haavard skrev:
Till TS: Den här lösningen kan kanske vara en kompromiss?
Vad är det där? En elstängselsmatta?
 
Uppblåsbar hoppborg för hästar.
 
b_b: Mycket möjligt att det ingår i servitutbestämmelserna.
N: Ja.
 
haavard skrev:
b_b: Mycket möjligt att det ingår i servitutbestämmelserna.
Fullt möjligt, men föga troligt. Det ska isåfall - som sagt - framgå uttryckligen.
 
Jag vill minnas att den sortens stängselpassager där man hakar av eltrådarna m.h.a. plasthandtag & liknande, i princip inte är tillåtet vid korsning med väg som är för allmänheten. Med allmänheten avses här i princip alla andra än personalen som sköter djuren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.