Hej,

kompisen har nybyggt hus.

Garage och hus står bit ifrån varandra. Så blir två enheter.

Igår beställde vi Powermaster G10 till garaget. GSM, 2 IR däckare, avkodningsenhet (kod) och utomhussiren.

Men till huset vill vi fråga, så man får bästa "möjliga" för förutsättningarna.

GSM variant
Kamera ej viktigt
IR däckare 3 st
Trådlöst
Utomhussiren
Brandvarnare
Glaskrosssensor
1 magnetdetektor

Att programmera är inga konstigheter, är personligen ganska insatt och sätter mig gärna in i saker så länge "det är möjligt för en svensson". Har programmerat mycket i mina dagar, och förstår tänket. Jobbar också med teknik så hjälper han gärna med den biten.

Han vill gärna ha möjlighet att ha larmet igång när han sover, då det sker en del inbrott i området.

Går det sektionerna Powermaster 10 larmet?

Går det exempelvis ha så att glaskrossensorn är på även på natten?

Vad ska man titta på närmast? Bra alternativ?

Kan ni tipsa om inköpsställen med bra priser så vore det också tacksamt.

Budget runt 12-13-14 tusen.

Mvh/David
 
Nu vet jag ju inte hur långt ifrån husen ligger, men hade det inte varit bättre att köpa ett system och köra både hus och garage på detta?
Med två system behövs exempelvis två GSM-abb/kontaktkort.

Både Teletec och Siemens har trådlösa lösningar om det är för långt att dra kabel. Om kabel är alternativ kan man sätta en expansionsenhet i garaget och därifrån koppla på allt som behövs i garaget.

Kan inget om Powermaster men har tidigare haft Teletec och det funkade bra. Går att få riktigt billigt i USA, var observant på frekvensen. Annars är Siemens SPC som många på forumet förspråkar. Håller själv på att installera ett sådant.
 
Jag saknar magnetkontakter i garaget och i huset.
Det är bättre att larmet går innan tjuvarna har hunnit komma in än när dom hunnit röra sig lite i huset.

Sätt branddetektorer (rökdetektor) i varje sovrum, vardagsrum, i stort sätt varje rum, i tvättstugan monteras multidetektor (kombinerad värme & rök).

Saknar multidetektor i garaget.

Satsa antingen på kameradetektorer eller separata kameror. Fördelen med kameror är att om någon branddrtekor löser ut så kan man kontrollera via kamerabilden om man ser någon rök och då kan man ringa SOS direkt, annars så måste någon fysiskt ta sig till adressen och kontrollera innan personen ringer.
Om SOS åker ut på ett "automatlarm" som inte är ett "äkta brandlarm" så kostar det flera tusen. När det gäller SOS-kopplade automatlarm så kostar det från ca 5000kr varje oäkta automatlarm, vissa kommuner har stigande taxa.

Trådat larm är egentligen bäst.
 
RilleRock
Demmpa skrev:
Jag saknar magnetkontakter i garaget och i huset.
Det är bättre att larmet går innan tjuvarna har hunnit komma in än när dom hunnit röra sig lite i huset.

Sätt branddetektorer (rökdetektor) i varje sovrum, vardagsrum, i stort sätt varje rum, i tvättstugan monteras multidetektor (kombinerad värme & rök).

Saknar multidetektor i garaget.

Satsa antingen på kameradetektorer eller separata kameror. Fördelen med kameror är att om någon branddrtekor löser ut så kan man kontrollera via kamerabilden om man ser någon rök och då kan man ringa SOS direkt, annars så måste någon fysiskt ta sig till adressen och kontrollera innan personen ringer.
Om SOS åker ut på ett "automatlarm" som inte är ett "äkta brandlarm" så kostar det flera tusen. När det gäller SOS-kopplade automatlarm så kostar det från ca 5000kr varje oäkta automatlarm, vissa kommuner har stigande taxa.

Trådat larm är egentligen bäst.
Plus moms.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.