Halloj!!

För ca 3 veckor sedan grävde vi bort 3 stora buskar, och fyllde därefter på med matjord.

sådde rätt så direkt och efter ca 1-2 veckor så började det växa,,,,,, OGRÄS!!!

90% ogräs,, Vad ska man göra,,, ??? se bifogade bilder


erpcvomnykkkde
yvuujbooldfjng
 
Det är bara att klippa med gräsklipparen när det blir för högt, gräset tar över efter några klippningar...

/ATW
 
Vad är det för jord du sått i? Ogräset måste ju kommit med den.
 
Claes Sörmland
Måste ha varit stallgödsel eller jord från jordbruk med all den svinmållan. Men svinmålla är lyckligtvis ett lättutrotat fröogräs.
 
Firman som grävde buskarna hämta jord, han sa bara matjord så jag vet ej exakt vad det är för sort.

Hur utrotar man svinmålla?
 
Låt gräset ta sig ordentligt och sen klipper du med klipparen som vanligt - eventuellt så kompletteringssår du i höst om det behövs.
 
Det brukar bli så när man köper matjord, sett det i nästan alla trädgårdar här inklusive min egen, ogräset gillar dock inte gräsklippning så det försvinner rätt snart.

Jag hade varit mer orolig för all småsten som är på bilderna.
 
jag reagera också på all småsten,,, men jag kan ju nada om sånthär så jag lät det va,,

Vad är det värsta som kan hända med all småsten??
 
mr_kenzo skrev:
jag reagera också på all småsten,,, men jag kan ju nada om sånthär så jag lät det va,,

Vad är det värsta som kan hända med all småsten??
Det smäller som sjuttsingen i gräsklipparen och sabbar kniven. 😉 Inte jätteskönt att gå på heller.

Svinmollan behöver du inte fundera över, som tidigare skrivits. Den är ettårig och gillar inte alls att bli klippt.
Själv rycker jag upp frösådd Åkervinda för glatta livet. Den vill man INTE ha in i sitt trädgårdsland!!! I gräsmattan är den harmlös, men rent gräslig i odlingar. Än så länge är det bara småplantor utan jordstam, men lyckas dom göra rotstam är det kört...
 
Tack för alla svar,
Jag väntar tills det börjar ta sig sen klipper jag
 
peternicklas
mr_kenzo skrev:
Tack för alla svar,
Jag väntar tills det börjar ta sig sen klipper jag
Släng på Stroller gödning så försvinner det snabbt. Ogräset ska bort snarast då det tar kraft från gräset.
 
Vet inte hur skonsamt stroller är, men generellt är det väldigt lätt att bränna rötterna på en så ung gräsmatta. Jag fick rådet att inte ogräsbekämpa kemiskt förrän mattan är ett år.
 
mexitegel skrev:
Vet inte hur skonsamt stroller är, men generellt är det väldigt lätt att bränna rötterna på en så ung gräsmatta. Jag fick rådet att inte ogräsbekämpa kemiskt förrän mattan är ett år.
Känner inte heller till stroller... Personligen skulle jag köra med gräsklipparen på högsta höjden. Då klipper du inte det nya gräset, men plågar ogräset rätt ordentligt. Ett annat alternativ så rycker du upp mållan för hand. :)
 
Vi hade också en jäkla massa ogräs (okänd modell) i vår gräsmatta som vi sådde förra våren. Jag rensade den för hand två ggr för hand strax innan ogräset gick ut i blom. Gräset var då fortfarande alldeles för kort för att börja klippas och jag var rädd att klipparens hjul skulle förstöra det känsliga gräset.

Ett riktigt skitgöra, om det blev bättre än att ha kört med gräsklipparen vet jag ju inte. Men i år är gräsmattan verkligen fin.
 
Jag drar mig till minnes att jag läste en artikel om hur ekologiska morötter odlades på Gotland.

Om jag inte minns fel gjorde de så här:
Marken förbereddes för sådd
Morötterna såddes
Efter en "lagom lång tid" så gick de över marken med gasolbrännare och dödade ogräset som hunnit komma upp. Det där "lagom lång tid" var då precis innan morötterna började sticka upp sina blad, så de skadades inte.
Då hann morötterna komma upp innan ogräset återhämtat sig.

Nåt liknande borde ju kunna fungera även för gräsmatta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.