Skall bygga mig två barstolar med sitsar från en luftvärnskanon. Dessa bör ju vara höj och sänkbara. Var hittar jag lämplig gängad stång av den typ som fanns i gamla verkstadspallar mm ? Söker också inspiration på fot, gärna i industritema, har funderat på tandhjulen från nån vält. Fingängad funkar inte.
 
  • Gilla
Henrik_75
  • Laddar…
Chaly
Kan du inte hitta två äldre verkstadspallar som du kan sno gängmekanismen ifrån? Borde vara ganska lätt att hitta? Jag har två i garaget och använder dom ofta... Finns säkert nya att köpa också. Vart man hittar dylik gängstång vet jag dock inte. Svarva själv?
 
Prova Mekanex

Protte
 
Eugen Wiberger har, men billigare är nog som sagt att hitta en beg stol. På gamla ventiler och maskindelar kan du också hitta om du har någon lämplig skrotfirma i närheten.
 
Trapetsgänga är ju inte så svår att svarva själv (förutsatt att man har tillgång till svarv, förstås). Då får du den dimension och stigning du vill ha.
 
Aliexpress och linnan sidor, ebay osv, sök där.
Kinastång duger nog till en stol
 
Måste det vara trapets? Kan du inte ta kontors stol mekanismen dom du kör upp och ner med en spak? Det finns att köpa löst och långa om man vill ha.
 
Funkar det inte med en fot till en byggställning då? 1563-4-bottenskruv70cmvit.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eller en saxdomkraft från bilskroten
 
Real7 skrev:
Eller en saxdomkraft från bilskroten
Blir inte det lite magert som ben till en barstol? Å andra sidan verkar TS skita i tips, råd och funderingar då han övergivit sin egen tråd.
 
Inte övergivit, varit bortrest ! Tror att bygg ställning är det bästa hittills
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.