Hej!

Min budget-trimmer drog nyligen sista sucken och gräset växer oss snart över öronen. Jag måste skaffa en ny trimmer/röjsåg och det snabbt. Behovet baseras på:

Diverse gräsytor som inte går att nå med gräsklippare
Naturtomt med en del sly
Murkanter och vägren
Med min gamla trimmer tog det ungefär en timme att göra allt.

Jag har googlat duktigt och läst mycket gott om Stihl FS130. Jag har tittat på den i butik och även om den inte känns jätterobust (främst röret och monteringen av styret kanske) så är det ju många som hyllar den.

I en butik fick jag veta att de snart har kampanj på Husqvarna 336FR, t.o.m. till något lägre pris än Stihl:en. Om man tittar på papperet verkar det bara vara ca 2 kg som skiljer maskinerna åt, men hur är det egentligen? Tjänar jag något på att ta den tyngre Husqvarnan?

Eller finns det någon annan maskin jag borde titta på? De hade t.ex. Honda UMK 435 med äkta fyrtaktsmotor i samma butik, också ungefär samma pris.
 
Jag har en Stihl FS130 sedan många år.
Kör den bara med röjklinga (den trekantiga) som tar gräs och sly.

Den har fungerat bra sedan 2007 ungefär. Dock inte så mycket använd varje år :)
 
D09
Kör med stihl fs130

Mer än nöjd :)
 
MrPlow
Du blir nog nöjd med vilken som helst av dem båda!
 
Stihl bygger väldigt lätta trevliga maskiner. HQ:n är över ett kilo tyngre = 18% och för väldigt mycket mer oväsen.
 
Bra tips. Jag tittade på tyngre maskiner innan jag bestämde mig utan att förstå värdet av att inte ha en tyngre maskin än man behöver.

Vikt skulle hamna högre upp på priolistan än vad det gjorde när jag köpte - det var ren tur att jag inte köpte en mycket större beggad maskin i min iver att få en stark maskin.

Nu lyckades jag ju sansa mig tillslut och landade på en fs130 som för mitt brukande är björnstark utan att väga tungt.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Tack för alla svar! Jag var egentligen ganska bestämd på stihlen innan, men när jag såg husqvarnan började jag undra om den ger nåt som jag inte fattar, Husqvarna är lite den typiska röjsågen man har sett sen barnsben. Men min tomt är rejält kuperad och trimningen innebär mycket klätttrande mellan olika nivåer, så då lär jag nog vara glad för en lätt maskin. Jag håller med om att man gärna tar i och vill ha ett monster, men det gäller att sansa sig!

Men hur är det att köra 4-mixen i jämförelse med en tvåtaktare då?
 
Redigerat:
4mixen är och går som en fyrtaktare.
 
Båda är jäkligt bra. HQ eller Stihl spelar ingen roll egentligen. Jag har själv HQ. En maskin med bra balanserad sele märks inte viktskillnader speciellt mycket. Speciellt inte för oss privatanvändare. Går man många timmar med röjsåg gör en lätt maskin lite skillnad.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ska du ha "The good stuff!" så är det Jonsered som är kungen.
 
Jag har läst några grejer som skulle kunna spela in på valet men jag vet inget om sanningshalten. Kanske någon här vet?

Tunnare stång på FS130 = mindre vridstyv?
Styret på FS130 kan röra sig i infästningen
Fyrtaktare varvar upp och ner långsammare
Fyrtaktare är svårare att köra "lugnt", t.ex. om man vill trimma med lite kontroll i trädgården. Tvåtaktare skulle vara lättare att variera hastigheten på.
Tvåtaktare är lättare att serva
 
Vet gör jag inte, men jag kan spekulera lite:

1. Jag har inte uppfattat något med FS130 som böjligt i någon riktning....
2. Ja, styret kan röra sig. Man vill ju kunna ändra vinkeln beroende på hur/vad man röjer. Jag har vid något enstaka tillfälle tyckt att jag fått dra åt under pågående arbete men inte så att jag uppfattat det som ett konstruktionsproblem eller fel.
3. Ja det stämmer nog. Frågan är om det spelar någon roll. Fyrtaktaren är starkare på låga varv så du behöver inte tokvarva för att maskinen ska orka - tror att ev skillnader är så små att dom saknar praktiskt betydelse.
4. Det har jag inte alls någon känsla av. I en vanlig villaträdgård körs en fs130 mest på tomgång.
5. vet ej
6. Färre rörliga delar och kringsystem (för smörjning tex) på en tvåtaktare men Stihls fyrmix kompenserar ju för detta genom att fungera likadant. Vid vanlig privatanvändning är ju servicebehovet synnerligen blygsamt så ev skillnader om det finns några måste vara små. Jag ser inte att jag kommer göra annat med röjsågen än att fetta in vinkelväxeln och byta tändstift. Tror inte man gör något mer vid vanlig service heller...
 
Tack för svaren! Imorgon är det köpdags… :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.