Grävt ur och plintat upp samt lagt bärlina runt om.
I här ska jag fylla upp med bärlager för att sedan lägga stenmjöl och stenplattor.
Men, eftersom marken lutar ganska mycket där bygget står, är det ganska högt mellan mark och bärlina på 2 av sidorna. Vad rekommenderas för att "stänga till" där nere så inte bärlagret ramlat ut?
Det får gärna se bra ut också eftersom ju detta kommer till att bli grunden på friggeboden som ska stå på bärlinorna...
 
Mineritskiva.
 
Här fäster man en sådan på ett lämpligt sätt?

Närmast nu är att sätta ett järn vertikalt och sen skruva tryckta horisontalt runt om, som på ett tralledäck ungefär.
 
Nere hos leverantören idag.
De hade en 9mm skiva. Lutar åt det, men hur hållbar är den egentligen?
Trycker ju på med lite grus/sten inifrån? Tänkt fästa den uppe i bärlinan så den hänger fritt ner till marken sen...
 
S
Joaquin skrev:
Nere hos leverantören idag.
De hade en 9mm skiva. Lutar åt det, men hur hållbar är den egentligen?
Trycker ju på med lite grus/sten inifrån? Tänkt fästa den uppe i bärlinan så den hänger fritt ner till marken sen...
beror på hur tät du reglar. funkar att sätta nå. ibland sätts minerit med en skiva baki i soprum
 
Nja, alltså där blir inga reglar.
Gjort en ram av 2"6 stående. Tänkt att sitta på utsidan av dessa och nedåt, för att täppa till glappet som blivit av nivåskillnader i marken.
 
S
stöd måste du ha baki.
kan du göra en liten skiss så att man ser ditt problem
 
sketch.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enkel skiss.
Skissen överst är ramen sedd från ovan. I mitten läggs bärlager. Inget konstigt.
Nedan är ramen sedd från sidan. Det prickiga området är öppet område mellan mark och bärlinan.
Här ramlar bärlager ut + att jag vill ha en utseendemässigt ok ram runt boden...
Hoppas jag gjort det enklare att förstå.
 
Nu är det ju för sent, men hade det inte blivit bättre om du gjutit eller murat en mur som du ställt friggeboden på?

Tveksam till att en mineritskiva håller om du ska kunna padda gruset så dina plattor inte sätter sig. Nackdelen med virket som du själv funderat på är att det inte håller för evigt, inte ens om det är tryckt.
 
Varför inte göra grunden med plattor först, och sedan lägga syllen längs kanten?
Eller ja, bara en idé, lite sent nu som sagt :)
 
Att gjuta eller mura en mur hade kostat för mycket.
Lägga plattor runt har varit en tanke...

Funderat ikväll och det lutar nu istället åt tryck som fästs i ramen. Håller den "hängande" så den inte har direkt markkontakt. Vi sätter papp på insidan för att hålla bort direktkontakt med stenen/grusen från insidan.
 
Pappen gör nog marginell skillnad, isåfall ska du köra med typ platonmatta.
 
Minerit håller bra, men jag rekommenderar att montera den sist och då kapa den efter slänten och bara handgräva 5cm i ytan.
Byggmax säljer trossbottenskiva billigare än fasadminerit, brukar fungera bra som rasskydd också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.