mortimer skrev:
Känns lite som vi kommit av ämnet nu. Skulle tro TS fått underlaget nu till val av robot; känner på mig att det blir en R80li :D
Nä, jag tycker faktiskt att det är rätt tunt med matnyttig information ännu så länge -lite mycket pajkastning i förhållande till balanserade åsikter...jag tycker vi tar och sjunger "We shall overcome"? :)

I alla fall, om jag fattar det rätt så kör worx enbart på begränsningsslingan när den ska till de olika zonerna? Hur gör Gardena? Använder den guide-slinga, och i så fall, kommer den klippa resterande yta runt guide-slingan, eller kommer den tratta längs med slingan så fort den hittar den och skita i det som är intill?!?

Vad är det för fel på t ex Bosch Indego Connect? Är den verkligen så horribel som det sägs? Julas Meec? Är det bara skräp, eller skulle den duga (iofs går den bort pga av att Meec har en så sjukt ful smutsröd färg -urk!)?
 
Guideslingan är till för att den ska hitta ut till olika områden och tillbaka till laddaren snabbare. Den kan även följa begränsningskabeln, så guiden är en bonus som de andra inte har. Jag är inte säker, men jag tror mig ha läst att det upplägget skyddas av någon form av patent.
 
hevi skrev:
Nä, jag tycker faktiskt att det är rätt tunt med matnyttig information ännu så länge -lite mycket pajkastning i förhållande till balanserade åsikter...jag tycker vi tar och sjunger "We shall overcome"? :)

I alla fall, om jag fattar det rätt så kör worx enbart på begränsningsslingan när den ska till de olika zonerna? Hur gör Gardena? Använder den guide-slinga, och i så fall, kommer den klippa resterande yta runt guide-slingan, eller kommer den tratta längs med slingan så fort den hittar den och skita i det som är intill?!?

Vad är det för fel på t ex Bosch Indego Connect? Är den verkligen så horribel som det sägs? Julas Meec? Är det bara skräp, eller skulle den duga (iofs går den bort pga av att Meec har en så sjukt ful smutsröd färg -urk!)?
Jag lägger ner mina bidrag i tråden då det bara verkar vara lågbudget som gäller
 
mortimer skrev:
Jag lägger ner mina bidrag i tråden då det bara verkar vara lågbudget som gäller
Nej, det är absolut inte bara lågbudget som gäller, men innan jag slantar upp så vill jag förstå vad dom olika modellerna erbjuder och vad man får för pengarna, så att jag kan göra ett hyffsat intelligent val!

-En Worx för 6000 spänn kan vara ett jättedåligt köp om det är så att skiten helt enkelt inte funkar drägligt från dag 1. Om den däremot funkar OK rent mjukvarumässigt men är helt mekaniskt utsliten och redo för skroten om två år, så kan det vara helt OK för mig -jag räknar kallt med att robotklippare kommer att utvecklas oerhört under de närmsta åren och priserna kommer att pressas, så om två år kanske jag kan köpa en ny klippare för 5000 spänn som spöar skiten ur dagens top-of-the-line Husqvarna för 20kkr+, men som bara håller två år osv...

Om jag istället kommer att få spendera veckor i supportkö och klipparen skickas fram och tillbaka mellan serviceställen och mig, likt pingpongbollen i "Forrest Gump" så ka jag tänka mig att köpa mig fri från den olägenheten genom att gå upp en prisklass...

Men, "sista snäppet" kostar oftast oproportionerligt mycket -jag köpte t ex ett nytt kamerahus för 30000kr+ för någon vecka sedan, eftersom jag anser att jag behöver upplösningen, dynamiska omfånget och tillförlitligheten. Jag vet att det finns kamerahus som är nästan lika bra för halva priset, och de flesta skulle antagligen tveka på att köpa ett kamerahus för ens en tiondel av priset, då man ju har kamera i sin mobil osv, men av olika skäl valde jag ett premiumkamerahus som kostar som en helt OK beggad bil, trots att jag redan har en kamera i mobilen...för att jag inte ville ha något strul eller riskera att huset inte räcker till nörd det gäller...

Så, ungefär tänker jag, när det gäller robotklippare och vad den får kosta...:)
 
  • Gilla
Daniel Segerlöv
  • Laddar…
peternicklas
Preben Bogeballe skrev:
Tråkigt att vissa ägnar sin energi till att diskutera hur dåliga andra märken (worx) är.
Kan det bero på att ni inte har något bra säga om erat eget klippar märke? Då blir det lätt att man pratar skit om det som någon annan har.

Hel nöjd med min Worx sedan första dan. :) Men tror säker det finns andra tillverkare som gör bra klippare. Men det har jag ingen egen erfarenhet av. Så inget jag kan kommentera
Håller med till 100%, vi har speciellt 2 st. som bara skriver skit om Worx. Kanske är avundsjuka på att de valde fel märke, jag vet inte, bara att det är irriterande.
 
peternicklas
hevi skrev:
Nej, det är absolut inte bara lågbudget som gäller, men innan jag slantar upp så vill jag förstå vad dom olika modellerna erbjuder och vad man får för pengarna, så att jag kan göra ett hyffsat intelligent val!

-En Worx för 6000 spänn kan vara ett jättedåligt köp om det är så att skiten helt enkelt inte funkar drägligt från dag 1. Om den däremot funkar OK rent mjukvarumässigt men är helt mekaniskt utsliten och redo för skroten om två år, så kan det vara helt OK för mig -jag räknar kallt med att robotklippare kommer att utvecklas oerhört under de närmsta åren och priserna kommer att pressas, så om två år kanske jag kan köpa en ny klippare för 5000 spänn som spöar skiten ur dagens top-of-the-line Husqvarna för 20kkr+, men som bara håller två år osv...

Om jag istället kommer att få spendera veckor i supportkö och klipparen skickas fram och tillbaka mellan serviceställen och mig, likt pingpongbollen i "Forrest Gump" så ka jag tänka mig att köpa mig fri från den olägenheten genom att gå upp en prisklass...

Men, "sista snäppet" kostar oftast oproportionerligt mycket -jag köpte t ex ett nytt kamerahus för 30000kr+ för någon vecka sedan, eftersom jag anser att jag behöver upplösningen, dynamiska omfånget och tillförlitligheten. Jag vet att det finns kamerahus som är nästan lika bra för halva priset, och de flesta skulle antagligen tveka på att köpa ett kamerahus för ens en tiondel av priset, då man ju har kamera i sin mobil osv, men av olika skäl valde jag ett premiumkamerahus som kostar som en helt OK beggad bil, trots att jag redan har en kamera i mobilen...för att jag inte ville ha något strul eller riskera att huset inte räcker till nörd det gäller...

Så, ungefär tänker jag, när det gäller robotklippare och vad den får kosta...:)
Worx är den mest prisvärda klipparen som idag finns på marknaden. Den har haft vissa fel på mjukvaran men dessa är åtgärdade, likaså det fel på ett kretskort i laddstationen som orsakade att den fick svårt att hitta hem. Worx har en mycket bra support och de löser de flesta problem direkt. väldigt många problem är användarproblem som t.ex. att inte läsa manualen innan man installerar den. Min egen är nu inne på sitt tredje år och den har gått felfritt nu i 8 veckor, alltså sedan säsongsstarten. Det som Worx idag saknar är en guidekabel som den kan följa hem men som även kan leda ut klipparen till ett speciellt ställe som den ska starta att klippa på. Worx följer slingan hem och även ut om man specar zoner för klippning. Den kantklipper även 1 gång per vecka så att använda trimmer blir minimal efter optimering av slingan. Bosch har på pappret den idag bästa tekniken för att klippa en gräsmatta. Tyvärr så kan man inte säga detsamma om deras kvalitet, den finns inte. Finns det som är inne på sin 8:nde klippare. Sedan är det väldigt fel att att kalla Worx för en lågbudgetklippare, den har ett lågt pris MEN samma spec som de dyrare klipparna. Vill du betala 6-8000 för guidekablen så kan man göra det men det är väldigt få som behöver den. Min gräsmatta är som en hästsko, 750 kvm och den hittar hur bra som helst. Kör den på auto men 50% plus efter gödning. Den klipper c:a 75-90 minuter och laddar 60 minuter. Ett mycket bra köp enligt många.
Vill även tillägga att t.ex. Meec, Rustas HQ 220, Bosch m.fl.är väldigt stora klippare. Tar du Worx 791 eller 792 så är de c:a 60% mindre vilket gör att den blir mycket smidigare, speciellt på mindre gräsmattor. Worx är endast 37 cm. bred. Meec är t.ex.B60 cm de andra ligger ungefär i samma storlek. HQ 305 och 308 är lite mindre.
 
Redigerat:
Suck. Nu börjas det igen. Om alla buggar är fixade, varför har folk fortfarande samma problem som innan den sista uppdateringen kom? Och problemet med kretskortet skulle alltså vara åtgärdat menar du? Ändå ser man dagligen hur Worx-ägare rekommenderas att åtgärda just detta. Det är ju omöjligt att ta dig seriöst när du inte är ärlig en enda gång och bara snackar bort de problem som faktiskt finns.

Att Worx har en kantklippningsfunktion är ju på inget sätt någon fördel jämfört med t.ex HQ, det är en nödlösning som behövs för att Worx bara klipper fram till kabeln och sedan vänder. Hade den klippt en bit längre hade man inte behövt slösa en dag på att klippa kanter.

Dessutom klipper den fortfarande inte ända ut, så man luras lite av att det kallas kantklippning.
 
MartinP666 skrev:
Suck. Nu börjas det igen. Om alla buggar är fixade, varför har folk fortfarande samma problem som innan den sista uppdateringen kom? Och problemet med kretskortet skulle alltså vara åtgärdat menar du? Ändå ser man dagligen hur Worx-ägare rekommenderas att åtgärda just detta. Det är ju omöjligt att ta dig seriöst när du inte är ärlig en enda gång och bara snackar bort de problem som faktiskt finns.

Att Worx har en kantklippningsfunktion är ju på inget sätt någon fördel jämfört med t.ex HQ, det är en nödlösning som behövs för att Worx bara klipper fram till kabeln och sedan vänder. Hade den klippt en bit längre hade man inte behövt slösa en dag på att klippa kanter.

Dessutom klipper den fortfarande inte ända ut, så man luras lite av att det kallas kantklippning.
För att citera mig själv tidigare i tråden

"Har man inget bra att säga om sin egen klippare så pratar man skit om andra"
 
  • Gilla
peternicklas
  • Laddar…
Jag har en worx 790. Har haft problem med avstängning men för mig tycks det funka att köra med eng. inställningar. Jag har en stor baksida sen låter jag den gå på sjöstensplattgång till 2 mindre ytor. För att hitta dessa måste man programmera zoner. Men zon är lite ljug tycker jag då det enbart innebär att den vid start (visst antal % av start)följer slingan till ett släppställe. Sliter ju en del på gräset vid slingan men än så länge inget katastrof. Ibland släpper den och nästa direkt så är den tillbaks ute på stora ytan. Men den är vass på att ta sig genom smala gångar

Guidekabel hade varit guld och trådlöst hade varit "nice"

Fick den för drygt 5000kr med prisgaranti på jem o fix. Det är den värd men nog inte såå mkt mer.

Har inte behövt ändra slingan mer än på 1 ställe där jag snålade med avståndet.

Avstägningsproblemen "ska" vara fixade med senaste mjukvaran som går att ladda ner och installera själv. Den möjligheten är ju bra. Men förtroendet för dom som lev är ju inte så högt med den buggen. Uppenbarligen testade de inte årets mjukvara innan säsongssläpp men nu har de väl lärt sig den läxan...
Jag är nöjd men tror också framtiden kommer innebära en ordentligt produktutv för alla klippare.
 
Preben Bogeballe skrev:
För att citera mig själv tidigare i tråden

"Har man inget bra att säga om sin egen klippare så pratar man skit om andra"
Det blir inte mer substans i inlägget för att du upprepar det. Jag skrev i början av tråden att flera HQ/Gardena-modeller gör jobbet utan problem, vad mer behöver sägas? Det är bara problemklipparna som måste diskuteras i milslånga trådar för att reda ut alla konstigheter.
 
Hur tror ni det blir med slänten? Efter som den ligger ut med tomtgränsen kan det nog bli problematisk att följa begränsningslinan hem? Var ju någon som hade problem med det här på forumet att den orkade inte köra rakt i lutningen när batteriet började sina. Vilket resulterade i att den tappade linan, körde rätt över gräsmattan och tog ett varv till. Det problemet slipper man ju med en guide kabel.
 
Ja, det är lite det jag funderar på nu, faktiskt. Det är ju ingen jättelutning och slänten är ju inte jättestor, men jag har ingen aning om hur dåliga dom här klipparna är på att klättra. Går dom alltid samma varv (typ medurs)? Man vill ju helst inte att den tar den långa vägen runt hela trädgården när den försöker ta sig till zonen på framsidan...då kanske en klippare med guidekabel är att föredra.

Sen det här med wifi/gprs-koppling...är det användbart eller bara en gimmick? Hela grejen med att ha en robotklippare är väl att man ska slippa styra runt den utan den skall sköta sig själv, så jag ser lixom ingen nytta med en fjärrkontroll...finns det några användbara funktioner om man väljer en klippare som är uppkopplad, eller är det bara meningslöst?
 
Det är inte en fjärrkontroll, man har det för att styra inställningar och avläsa status etc. Men ska man koppla upp sig med GPRS behöver man ett SIM-kort och alltså ett telefonabonnemang (eller kontantkort). Jag hade personligen tyckt att det vore bra att ha, men absolut inte avgörande.
 
Fjärrstyrning via en app eller liknande känns lite onödigt. Har man ställt in klippare så den funkar som det ska så är det nog mest en kul grej. Kör den fast eller batteritorsk så är det ingen app i världen som kan bära tillbaka den till laddaren ändå. Så skulle vara om man har klipparen vid en sommarstuga så man kan hålla lite koll.

Om du köper en klippare utan guide kabel får du räkna med att den kör mycket ut med begränsningskablen. Och då även spåren som blir. Vad jag fattat det som så tror jag dom flesta alltid kör samma håll ut med kabeln. Åtminstone när dom ska hem för laddning.
 
Redigerat:
Tror tyvärr att det blir kämpigt med en Gardena R80 eller HQ308 (samma klippare) Tror att du behöver gå upp på HQ 310/315 alt garden R160 (med den känns gammal, meny etc)

Däremot fixar en Worx landroid M (790 OCH 791) jobbet, Det är klasskillnad i rörelsemönster mellan lilla Gardena R80/HQ 308 där Worxen är mycket effektivare. Jag är mycket nöjd med min Worx som fungera perfekt ink att den har 3 års garanti.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.