Hej,

Vill gärna ha lite synpunkter på placering av Fiberswitchen (Tjänstefördelaren).

Ska gräva ned slang till fiber och vill gärna montera Tjänstefördelaren på vinden (enplanshus).
Burken är ju inte vacker och när den väl är monterad så är den svår att flytta. Om jag kan montera den på vinden så blir det flexibelt med att dra Tp ned till router och fördela ut till de ställen jag vill ha ethernet.
Håller nu på att pejla tempen på vinden.

Vad tycker ni som har lite erfarenhet ?
 
Chaly
Har du nära till vägguttag på vinden?

Jag satte min fiberomvandlare i tvättstugan (duct via krypgrunden) där den hamnade i ett litet ihopsnickrat skåp med vägguttag och lite nätverksprylar. Centralt i huset och utom synhåll.
 
Ja vägguttag är inte något problem. På vinden är det relativt enkelt att nå ned till de ställen jag vill ha uttag samt enkel att komplettera.
Tänker närmast på värmen under sommaren.
Kommer att bygga någon form av skåp att montera i.
Producerar fiberomvandlaren någon värme ?
 
C
Om du inte har enkel tillgång till vinden kommer du att svära ve och förbannelse den gång den pajar eller du behöver komma åt den för att t.ex. felsöka. Du kan ju placera omvandlaren i annat lämpligt utrymme och ändå dra alla kablar via vinden. Miljön kan säkert också bidra till förkortad livslängd. Men om du å andra sidan har en "halvinredd" vind som är lätt att komma åt så är det väl ett perfekt ställe för ett litet teknikutrymme.
 
Jo jag kommer upp på vinden relativt enkel med lucka med stege. Problemet är att jag saknar det andra lämpliga utrymmet, ingen bra garderob eller skåp att montera i och dessutom är ju monteringen mer eller mindre permanent.
Kollar just nu temper där uppe och än så länge har den inte överstigit 27 grader och max drifts temp på grunkan är ju 50 grader så marginalen är på min sida…ännu :)
O andra sidan om jag läser min egen text så ser det ju ut som jag har bestämt mig….. :) Skämt åsido… får fundera om alternativ placering eller ett isolerat micro kk däruppe.
När man har jobbat 25år i it-branchen så blir man lite trött på alla dessa fix och trix.
Tack för tipsen, ser gärna fler med hiss eller diss.
 
O
Men varför bygga ett skåp till den? om den sitter på vinden så stör den inte.
Skåpet minskar luftflödet ordentligt....
 
Ja i och för sig men det ger också möjlighet att styra ventilationen.
Får se vad jag kommer fram till, jag är mest bekymrad över värmen.
Att dämpa strålningsvärmen var ju mest tanken med "skåp".

Gärna mer synpunkter om ni tror eller inte tror att den överlever på vinden… ett par plusgrader på vintern och kanske +35+ på sommaren. Jag mäter vidare… dagens topp var +35 :)
 
Chaly
Java skrev:
Producerar fiberomvandlaren någon värme ?
Min fiberomvandlare (Raycore) producerar en hel del värme... Verkar inte vara den mest energisnåla designen på hårdvaran. Känns varm när man tar på den, den är varmare än routern (Asus RT-AC68U) som står i samma skåp.
 
Har nu kommit på bättre tankar, kommer att dra upp fiberducten på vinden och gå ned i ett rum för anslutning av tjänstefördelaren och där kommer även switchen att installeras. Kat 6 går sedan upp på vinden igen för fördelning till uttag i de rum som det behövs/önskas. Har börjat att förbereda med håltagning och att dra vp-rör.
Tack för era idéer och förslag, det hjälper att bolla lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.