MrPlow
Hej!

Vi har c:a 420 kvadratmeter gräs som fördelar sig runt vårt hus på detta sätt:
04D35C23-6AFB-4E99-BF7B-74963198323B.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns inga lutningar att ta hänsyn till och buskarna som finns är ordentligt uppväxta för att inte behöva tråd runt sig. Ingen granne har robot.

Ström är framdraget till det lilla tak som syns vid stjärnan.

En tabell med de maskiner vi tittat på:
Automover 305Landroid Worx M WG790EGardena R50LiRobomow RC304
Pris9699699988999790
Yta (kvm)500800500400
RegnsensorJaJaJa
Batteri (Ah)1,621,62,4
AppJa
ÖvrigtBeprövad modell. Snygg?Billig. Enkel modell.Samma som HQ305? Tyst.Solid klinga. Kantklippare.

Vilken ska man då välja? Är det någon man ska akta sig för? Vill man ha app eller är det bara en grej till som kan gå sönder? Är solid klinga bra eller dåligt? Är regnsensor ett måste? Ska man gå på en större modell? Är jag ute och cyklar vad gäller märken?

Många frågor... Hjälp mig i rätt riktning! Så länge priset ligger kring 10000 är det inte den viktigaste faktorn. Driftsäkerhet är viktigt!
 
Redigerat:
Det som är bra med solid klinga är att den inte behöver bytas annat än om den varit med om extremt hårda tag, samt att den klipper allt i sin väg. Samtidigt är det inte alltid så kul att den klipper allt i sin väg, om den kör på något man glömt kvar. Den är då betydligt mer omild i behandlingen än rakbladsmodellerna. Jag är inte säker men jag har fått för mig att de modeller som har solida klingor låter mer än de med rakbladsliknande knivar.

Regnsensor är för mig helt meningslöst, min HQ har ingen och jag saknar det inte. Men vissa andra modeller verkar ha svårt att klippa bra när det är väldigt blött, och då kan regnsensor vara bra. Dock ser dessa inte ut att vara speciellt tillförlitliga om man ser till vad som skrivs här på forumet.

HQ 305 gör definitivt jobbet för dig. Jag tror att Gardena R50 är samma maskin, vet inte om det är någon funktion som saknas eller så, annars finns det ingen anledning att köpa den dyrare varianten.

Robomow känner jag inte till så mycket om. Landroid-klipparna är billiga men verkar fungera därefter: buggig och instabil mjukvara, laddstationer som inte fungerar, motorer som låter illa, känsliga för slarvig installation, färre inställningsmöjligheter mm.
 
  • Gilla
MrPlow
  • Laddar…
Med tanke på att du har en gräsyta som är väldigt nära 500m2 så skulle jag inte välja en som klarar 500m2 utan välja modellen större för att ha marginal. Annars får du köra klipparen dygnet runt alla dagar i veckan. Skulle klipparen mot förmodan strula 1 dag så får den ännu mer att klippa.
Skrev par inlägg i en annan likvärdig tråd och skulle hellre lägga på drygt 2000kr för en Gardena R80 som klarar 800m2 alternativt spara 1 år till om ni inte har budgeten.
 
Fördelen med mer kapacitet och lägre gångtider är ju även att klipparen bör enligt alla konstensregler hålla längre. Vilket spelar in en hel del på den slutgiltiga kostnaden.
 
quick skrev:
Fördelen med mer kapacitet och lägre gångtider är ju även att klipparen bör enligt alla konstensregler hålla längre. Vilket spelar in en hel del på den slutgiltiga kostnaden.
Mycket bra aspekt. Delarna slits inte lika fort och framförallt får batteriet längre livslängd.
 
Är det inte likadant med R80 som med HQ 315 då, att det är samma som den billigare fast utan vilotid? I så fall faller ju argumenten.
 
har en landroid och den har funkat kanon. den är specad till 1500 kvm och det klipper den på ca 5 timmar om dagen, och är ledig på helgen. så en landroid behöver inte gå dygnet runt iaf.
min tomt är på typ 1100 kvm och jag kör klipparn ca 3,5 timmar på vardagar.
 
MrPlow
mortimer skrev:
Med tanke på att du har en gräsyta som är väldigt nära 500m2 så skulle jag inte välja en som klarar 500m2 utan välja modellen större för att ha marginal. Annars får du köra klipparen dygnet runt alla dagar i veckan. Skulle klipparen mot förmodan strula 1 dag så får den ännu mer att klippa.
Skrev par inlägg i en annan likvärdig tråd och skulle hellre lägga på drygt 2000kr för en Gardena R80 som klarar 800m2 alternativt spara 1 år till om ni inte har budgeten.
Jag kanske tänker fel... Men är inte 305, 308, R50Li och R80Li i princip samma maskin med samma batteri (1,6 Ah)? Det enda som skiljer är väl att de större har bättre laddare? (Och kanske någon programvara?) Men maskinen går väl inte färre timmar för att den laddar snabbare?
 
MrPlow skrev:
Jag kanske tänker fel... Men är inte 305, 308, R50Li och R80Li i princip samma maskin med samma batteri (1,6 Ah)? Det enda som skiljer är väl att de större har bättre laddare? (Och kanske någon programvara?) Men maskinen går väl inte färre timmar för att den laddar snabbare?
Vad har du för robotklippare själv ?
 
MrPlow skrev:
Jag kanske tänker fel... Men är inte 305, 308, R50Li och R80Li i princip samma maskin med samma batteri (1,6 Ah)? Det enda som skiljer är väl att de större har bättre laddare? (Och kanske någon programvara?) Men maskinen går väl inte färre timmar för att den laddar snabbare?
Det är väl också så att R80/308 går med lite högre hastighet än R50/305 därav att de också klarar en större yta.
 
Max R70 skrev:
Det är väl också så att R80/308 går med lite högre hastighet än R50/305 därav att de också klarar en större yta.
Förmodar du menar högre hastighet på hjulmotorerna/hjulen och inte knivtallriken ?
 
Givetvis var det farten framåt som avsågs här. ��
 
Max R70 skrev:
Givetvis var det farten framåt som avsågs här. ��
Mest för att klargöra så det inte blir några tolkningsfel
 
MrPlow
mortimer skrev:
Vad har du för robotklippare själv ?
INGEN! Om du läser hela tråden (eller iaf första inlägget...) så ser du att jag är på jakt efter en!
 
MrPlow
Max R70 skrev:
Det är väl också så att R80/308 går med lite högre hastighet än R50/305 därav att de också klarar en större yta.
Men det borde väl fortfarande inte slita (märkvärt) mindre på gräsklipparen? Iaf inte så att det är värt de extra tusenlapparna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.