Efter att gräsklipparen gick sönder i helgen så har jag kommit fram till att det kanske är läge att skaffa robot istället. Efter att ha googlat en del så verkar det ju vara rena djungeln, och behöver därför lite hjälp av er som har koll på marknaden...så:

Jag har en plan villaträdgård om ca 1100m2 varav ca 600-700kvm är i princip helt plan, välskött gräsmatta. Enda "kruxen" är en liten slänt (lutar uppåt mot tomtgränsen) i ena hörnet av trädgården (1,2m fall över säg 2-3m) samt en tämligen smal passage på ena kortsidan (säg 1,5m bred) mellan häcken och ett buskage. I övrigt begränsas tomten av tjock häck eller stenmur samt ett par trappsteg (=rymningssäkert).

Jag behöver ha laddstationen på husets högra kortsida ungefär där stenläggningen slutar. Jag skulle vilja att den håller sig borta från stenläggningen runt huset av olika orsaker och därför måste den kunna hitta igenom den smala passagen på högra sidan i bilden. Den ska helst inte låta för mycket och behöver inte vara jättedyr (max 12000-13000, men gärna betydligt billigare).

Vad rekommenderar ni för en dylik trädgård?
 
  • WP_20150629_12_55_48_Pro.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utifrån det du skriver så skulle jag sagt en Worx; då får du köra den ca 20h varje dag alla dagar i veckan på din yta. Kostar ca 6500kr. Smala passagen ska den klara; dock osäker på just sluttningen som du har.

Annars skulle en Gardena R80 klara det också; bör gå få för runt 10.000kr. Vill minnas den har grövre däck/terränghjul och att den även har guidekabel. Klarar 800m2 mot Worx 1000m2. Denna hade jag köpt i ditt fall. Går kanske få billigt om du har Hornbach nära dig någonstans; de hr ju sin fina Prisgaranti..

Sen får man inte bara se det som en engångskostnad utan en investering över tiden. En billig robotklippare är värdelös att ha om den inte klarar att sköta sig själv och klippa just gräset.

Mitt bästa råd; köp en klippare där du vet att du kan få hjälp om något strular och kolla även om du får lämna tillbaka den om du inte är nöjd.
Min granne köpte en Worx från Maxi för 6995kr men skulle tro att han ångrar sig bittert. Så mycket som han är ute i trädgården och justerar begr. kabeln mot vår tomtsida har jag aldrig sett honom vara ute under våra snart 10 år här. O då har han hållt på sedan påskas i år.
 
Gardena R80, Husqvarna 310 eller 220, troligtvis någon av Stigas modeller (kan inte specarna), säkert fler om man letar.

Worx klarar det kanske på papperet eller om man frågar forumets Worx-frälsta skara på ca 2 personer. Men de har stora problem med både mjukvara och hårdvara, vilket går snabbt att läsa sig till på forumet. Priset är dock lågt, så har du stort tålamod och inte har något emot att sitta i telefonkö till kundtjänst samt starta om klipparen manuellt ett par gånger varje dag så finns det eventuellt pengar att spara.
 
Lite snabb prissök på Prisjakt.se.

Gardena R80li: 12.270kr
Gardena R160: 14.700 (klarar dessutom 1600m2, har denna själv på mina 600m2 gräsyta)
Worx WG790E: 6690kr
Husqvarna 310: 15.900kr

Gardena säljs bl.a hos Hornbach. Med deras prisgaranti på 10% skulle du t.om få R160 för drygt 13500kr.

Kan tilläggas också att Gardena ägs av HQ; iaf när det gäller robotklippare. Min R160 är en HQ220 med några mindre justeringar.
 
Glömde en detalj som kan vara bra att ha i åtanke. Vissa robotklippare fungerar inte tillsammans; så har du någon granne med robot eller någon som kan tänkas köpa inom kort skulle jag valt en HQ/Gardena då de fungerar med alla andra märken vad jag vet.
 
Gräsmattan på framsidan eller baksidan är en programeringssak. Om roboten inte klipper tillräckligt på exv. baksidan, så kan man styra så den tvingas dit med jämna intervall.
Till dina 1100 m2 hade jag satsat på en robot som klarar ca 2000 m2. Det blir ett mycket bättre resultat om den inte behöver gå mer än på eftermiddag/kväll.
Vår robot (Stiga) är avsedd för 1200 m2 och vi har 500 m2. Den går 1 timme/dag. Kostade 13900 kr
 
Det som ställer tills det mest på tomten är nog lutningen speciellt när det är fuktig i gräset. En HQ 310 eller en Gardena R160 klarar det men det blir lite över budget. En Worx fixar oxå lutningen om du monterar extra vikter i hjulen som en del har gjort här på forumet. Men då kan det bli andra bekymmer om grannen har robot t.ex. Man får ju vad man betalar för.
 
Hevi: oavsett vad du väljer så berätta gärna för oss vad valet blev.
 
Tråkigt att vissa ägnar sin energi till att diskutera hur dåliga andra märken (worx) är.
Kan det bero på att ni inte har något bra säga om erat eget klippar märke? Då blir det lätt att man pratar skit om det som någon annan har.

Hel nöjd med min Worx sedan första dan. :) Men tror säker det finns andra tillverkare som gör bra klippare. Men det har jag ingen egen erfarenhet av. Så inget jag kan kommentera
 
Preben Bogeballe skrev:
Tråkigt att vissa ägnar sin energi till att diskutera hur dåliga andra märken (worx) är.
Kan det bero på att ni inte har något bra säga om erat eget klippar märke? Då blir det lätt att man pratar skit om det som någon annan har.

Hel nöjd med min Worx sedan första dan. :) Men tror säker det finns andra tillverkare som gör bra klippare. Men det har jag ingen egen erfarenhet av. Så inget jag kan kommentera

Kanske beror på att det inte finns något dåligt att säga om våra klippare; jag kan åtminstone inte komma på något :D. Har även haft en Indego själv så den vet jag hur dåligt den fungerar. Worx har jag inte haft själv men sett hur min granne slitet med sin
 
Preben Bogeballe skrev:
Tråkigt att vissa ägnar sin energi till att diskutera hur dåliga andra märken (worx) är.
Kan det bero på att ni inte har något bra säga om erat eget klippar märke? Då blir det lätt att man pratar skit om det som någon annan har.

Hel nöjd med min Worx sedan första dan. :) Men tror säker det finns andra tillverkare som gör bra klippare. Men det har jag ingen egen erfarenhet av. Så inget jag kan kommentera
Anledningen är att det finns användare på forumet som gör allt för att sälja Worx-klippare och säger att det inte finns några problem, alla buggar är fixade etc., trots att det inte är sant. Om man förekommer denna märkliga individ så riskerar ingen att springa iväg och köpa en problemprodukt innan någon hunnit komma med fakta som nyanserar bilden lite. För även om det finns folk som klarat sig utan problem så finns det fortfarande mängder av andra som sliter sitt hår över alla problem som uppstår.
 
mortimer skrev:
Kanske beror på att det inte finns något dåligt att säga om våra klippare; jag kan åtminstone inte komma på något :D. Har även haft en Indego själv så den vet jag hur dåligt den fungerar. Worx har jag inte haft själv men sett hur min granne slitet med sin
Jag skrev om man inte har något BRA att säga om sin egen klippare inte dåligt. Så skriver man gärna skit om andra märken.

Alla som är läskunniga kan läsa sig till att problem verkar alla märken ha mer eller mindre.
Så skriv varför ert märke är bättre som ni har egen erfarenhet av i stället för att skriva skit om andra märken som nån granne har eller nån kompis hört nått om.
De kan man själv läsa sig till i respektive forum tråd.
 
Preben Bogeballe skrev:
Jag skrev om man inte har något BRA att säga om sin egen klippare inte dåligt. Så skriver man gärna skit om andra märken.

Alla som är läskunniga kan läsa sig till att problem verkar alla märken ha mer eller mindre.
Så skriv varför ert märke är bättre som ni har egen erfarenhet av i stället för att skriva skit om andra märken som nån granne har eller nån kompis hört nått om.
De kan man själv läsa sig till i respektive forum tråd.
Du verkar upprörd ?
 
  • Gilla
Daniel Segerlöv och 1 till
  • Laddar…
mortimer skrev:
Du verkar upprörd ?
Haha nej ingen fara. Känner mig helt lugn när jag tittar ut övet gräsmattan och ser min worx köra ett kvällspass :rolleyes

Själv då ? Inget possitivt att skriva om din klippare t.ex.
 
Redigerat:
  • Gilla
peternicklas
  • Laddar…
Känns lite som vi kommit av ämnet nu. Skulle tro TS fått underlaget nu till val av robot; känner på mig att det blir en R80li :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.