Håller på att bygga altan och tänkte samtidigt uppgradera garaget med ny el då det enbart finns enfas utdraget dit. Lyckades lokalisera och gräva fram kabeln idag, självklart liggandes utan skydd i sanden, när jag ändå höll på att gräva hål till alla plintar.

Frågan är nu, jag är helt emot att lägga kabeln helt löst utan vill ha den i ett sånt där gult 50mm markrör. Hatar att behöva gräva upp och dra fram saker så fort något ska bytas eller uppgraderas och rör ger en lite mer flexibilitet för framtiden. Men hur fäster man röret i respektive ände? I husgrunden är det bara borrat ett hål och kabeln går fritt genom grunden och genom plattan/grunden i garaget är det draget ett vp-rör typ 20mm eller runt omkring.

Spontant känns det som att jag bör borra hål i grunden och dra in röret helt, tätas det i så fall på utsidan grunden på nåt vis? Men hur sjutton gör jag med vp-röret som tittar ut i garaget?

Får en ekkj typ 4x6+6 plats i den röret och är det tillåtet med ett så litet rör?

Tanken är att en undercentral sätts i garaget och den blir oberoende av huset, smidigare för mig och framförallt för all utebelysning och spa-badet som frugan vill ha :D

Vad finns det annars för kabel att använda sig av om man drar det i markrör?
 
Redigerat:
tommib
Moderna kabeltyper är t.ex. N1XV eller Aceflex. Betydligt smidigare än EKKJ.

Jag skulle inte gå in under marknivå med kabeln, utan låta gulröret sticka upp en bit vid fasaden och sedan gå upp ca 20-30 cm från marken och gå in där (eller högre upp om det blir snyggare på insidan). Det minskar risken för vatteninträngning. Tänk på att skydda kabeln med kabelskydd av metall denna bit, det finns billigt på t.ex. Jula. Att kabeln går fritt genom grundmuren är inget konstigt.

Röret fixeras inte mer än att man gräver ner det. Det kommer inte röra sig någonstans när du fått tillbaka det du grävde bort...
 
Där är ju redan hål i grunden för kabeln som matar garaget i dagsläget, så hål är där redan. Men förstår nu efteråt varför det är fukt i det hörnet då kabeln bara ligger löst genom hålet som är borrat och sen är det bara täckt med sand.

I vilket fall som helst, röret behöver inte fästas i något alls dåd, bara ligga löst? Det funkar bra ändå att få igenom kabel om man i framtiden behöver göra något, alternativt nu när jag bara lägger röret och kabeln kommer i efteråt?

Vad heter den där aceflex-kabeln? Någon speciell man ska leta upp? Har TN-C system i huset, från -54 :)
 
Du har väl ett väldränerat hus ;) Det brukar inte vara några problem att gå in med kabeln under jord. Mycket riktigt ligger markslangen still och behöver inte fästas i ändarna. Det ligger ju under mark!

EKKJ är en utmärkt kabel, den bästa IMHO. N1XV anses enklare att installera, det är allt. ACEFLEX heter också N1XV, N1XV-K närmare bestämt, eller RV-K.

Även om du har TN-C till huset kan du gärna lägga en femledare och får TN-S till garaget.
 
tommib
Det skulle väl vara om slangen ligger under mark hela vägen och det sen går bara kabel genom husväggen. Då kan det bli svårt att byta framöver. Annars ska det ju som Bo skriver vara ok så länge huset är väldränerat, även om inte jag skulle chansa. Om grundmuren delvis är över mark skulle jag föredra att gå in där. Apropå dränering så är ju inte sand det material jag skulle vilja ha närmast grundmuren....

Nu är ju inte jag elektriker så jag kan inte uttala mig om EKKJ vs N1XV i något annat avseende, men när vi drog el till friggeboden på landet körde vi N1XV och det var nästan som att jobba med en vanlig skarvsladd. Väldigt enkelt att dra i och smidig att arbeta med i övrigt också. EKKJ har väl som fördel att skyddsjorden ligger koncentriskt runt kabeln och ger ett extra skydd mot avgrävning men den risken bör ju vara minimal med ett rör och varningsband (samt utmärkning på karta var kabeln går, till huspärmen :))

Håller helt med om TN-S till garaget, något annat är bara att skjuta sig i foten i framtiden. Det finns egentligen inga nackdelar med det.
 
Sanden, blandat med diverse fyllnadsmaterial, har legat där sen -54 och det har funkat hittills så jag är inte så bekymrad. Har inte grävt så långt ner heller, tror inte att det är sand hela vägen. Verkar lite väl dumt, även för hus med +60 på nacken.

Tänkte på det, vilken kabel är smalast, med tanke på det korkade vp-röret som är ingjutet i grunden på garaget? Om det ska splittas till TN-S i garaget, hur funkar det in centralen i huset? Kopplar elnisse ihop jord och nolla på skenorna, eller splittar han det redan där även om skruven binder samman jord och nolla? Ser man det som en ren TN-S i garaget sen, eller heter det nåt annat rent fackmannamässigt?

Med tanke också på att det garanterat är en 90-graders böj i plattan på garaget, får man igenom en ekkj där, eller kommer man vara gråhårig innan man lyckats?

Om man splittar till ett TN-S i garaget, är det inte lämpligare att dra en 5x6 istället för ekkj? Vad är mest riktigt, eller det kvittar? Dras den kabeln hela vägen till centralen i källaren, eller den kabeln får inte klamras inomhus? Vad är enklast, dra FK i rör fram tills där det går igenom grunden och slänga ihop allt i en dosa?


Ursäkta alla frågor, men kunskapsbanken kan väl aldrig riktigt bli helt fylld :D
 
tommib
Jag är som sagt inte elektriker men jag vill minnas att någon sa att Aceflex 5G6 är minst. Drakas hemsida säger att den är 15mm i diameter, så det borde gå genom ett 20mm rör, även med böj. Ev kan det vara bra med lite smörjmedel.

Vad gäller TN-S påverkar det inte valet mellan EKKJ och N1XV. Eftersom skärmen i en EKKJ är samma area som ledarna är den ok som PE så den blir i praktiken samma 5G6, även om den anges som 4G6 + 6. Däremot lär du inte få in den genom ett 20mm rör med böj. N1XV är också mer lättjobbad inomhus. Det finns inte någon anledning att byta till FK, det är bara fortsätta fram till centralen med samma kabel.

Lite klyschigt kanske, men den enda dumma frågan är den man inte ställer innan det skiter sig :)

Edit: Tog bort kopplingen, Bo och GK100 beskrev det mycket bättre nedan...
 
Redigerat:
ACEFLEX är smalast och smidigast. Sedan kommer N1XV om det är en flerkardelig variant variant N1XV-R. EKKJ är både tjockast och styvast, men bäst :) Samtliga får klamras inomhus. Det är N1XE som inte får dras inomhus pga den låga brandklassen.

Splitten till TN-S sker där PE- och N-ledarna lämnar plinten i centralen i huset. Om det är en gammal diazedcentral så har du en PE-skena och en N-plint. N-plinten tillhör då troligen grupperna i centralen. Då ska både PE- och N-ledarna i kabeln till garaget utgå ifrån PE-skenan i centralen. Då får du "riktig" TN-S i garaget. Kabeltyp spelar ingen roll här.

Edit: Mitt svar förutsätter att kabeln kopplas in parallellt, utan avsäkringar i centralen. I detta fall får det svåra konsekvenser att koppla N-ledaren till N-plinten. Skruven är till för att frånskilja den från PE-plinten t.ex vid isolationsmätning, vilket dels gör att garaget får en flytande nolla, och matande central får en spänningssatt N-plint, inte bra alls.

Endast om kabeln till garaget kopplas som en grupp och därmed bryts med huvudbrytaren, då kan (ska) N-ledaren utgår ifrån N-plinten.

Men nu vet vi ingenting om hur centralen i huset ser ut.
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Om matande central är försörjd via TNC ska man vid uttag av huvudledning TNS som inte är avsäkrad där koppla både N och PE till jordskenan som i det fallet skulle kunna benämnas PEN-skena. Kopplar man via säkringar i centralen gör man som tommib skriver och kopplar N och PE till respektive skena precis som för vilken annan grupp som helst. Detta är viktigt att göra rätt och om man som TS nu verkar inne på lägger femledare 6 mm2 behöver man i de flesta fall inte göra mer än lägga nya delen parallellt och utanför diverse JFB, HB osv blir rent och bra.

Är garaget byggt lite längre tillbaks i tiden är kanske VP-röret som är runt 20 mm ett 22.5 och då får du nog i vilken som av kablarna som nämnts här om inte längden och böjarna ställer till det. En nutida EKKJ är inte så grov eller styv men som sagt kanske den bästa rent tekniskt, därefter N1XV och lägst på skalan Aceflex, men i TS fall spelar det mindre roll. När vi ändå är inne på det så är betekningen 4G6+6 inte vanlig eller korrekt, G betecknar att gulgrön ledare finns i kabeln och det gör det inte i tex EKKJ så vi skriver där 4x6+6 eller ibland 4x6/6 men det förra är det helt korrekta skrivsättet om man slåss mot ev BW.

Sen upprepning i princip ser jag nu.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar, då har jag lite koll på hur det är tänkt.

Centralen är lika gammal som huset gissar jag, det enda som är uppdaterat genom tiderna är elmätaren plus att jag då och då med ojämna mellanrum bryter strömmen och drar åt alla skruvar. Litar väl inte helt på den där gamla elen med sina gamla stålrör i väggarna, tidigare hade jag även gammal blymantlad kabel. Livsfarlig! Hittade även nån med riktigt gammal plast eller pvc eller vad man nu hade, den smulades sönder bara man tittade på den!

Badrummet har i vart fall egen ny undercentral med jfb och snart får även garaget det. Sen nån gång i framtiden ska det bytas central i huset och elsaneras/uppgraderas så att det kan portioneras ut lite mer än de tre (3!) 10A säkringar hela huset går på.


Tänkte på det. Den huvudbrytare jag har sitter innan elmätaren, i vart fall rent fysiskt, spelar det nån roll rent inkopplingsmässigt för garagets uc? Tänkte så inte elar'n behöver bygga om det med i samband med uppdelningen till garaget?!
 
Menar du att elmätaren sitter bredvid elcentralen, och att elcentralen då saknar huvudbrytare? Det är ok. Elmätarens huvudbrytare kommer ju då att bryta strömmen till både hus och garage, men det förändrar ingenting ang hur kabel till garaget ska kopplas in.

Nätägaren vill att huvudbrytaren ska sitta efter elmätaren numera, men om de inte krävde att den skulle flyttas vid mätarbytet tror jag inte de kan komma i efterhand och kräva det.
 
Om man tittar på det rent fysiskt, sitter det såhär nerifrån och upp:

Inkommande kabel
Litet skåpar med tre huvudsäkringar, för den delen oplomberat :rolleyes:
Huvudbrytare modell gammal monterad på nåt svart plåtskåp
På samma svarta plåtskåp sitter strax ovanför brytaren elmätaren, en ny fjärravläst typ
Efter det kommer tre proppskåp, antagligen har man väl utökat efter årens lopp och behov

Tar jag huvudbrytaren bryter jag exakt allt, den brukar jag använda så fort jag ska göra nåt och inte orkar testa vilken av de tre säkringarna som går vart. Samma säkringar kan ha en lampa i källaren, ett uttag i hallen å nån lampa på ovanvåningen och nåt uttag. Det är väldigt random och senast jag renoverade ovanvåningen hittade jag en dosa som var matad från två olika säkringar. Gör nästan aldrig något utan att först ta huvudbrytaren. Så ni förstår kanske behovet av en rejäl eluppgradering i huset så småningom.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.