Somsagt hur skulle ni gjort? Byggt nytt och lite sparsamt med tex trämellanbjälklag eller kört på med de dyrare betongen?

Till saken är att jag har precis köpt en tomt med en jävla massa berg:D

Börjat skissa på hur planering av tomt och hus bör se ut, men vet inte riktigt om man bör köra järnet och lägga alla pengar man har och kan få låna. Bara för att sedan betala ränta och amortering till existensminimum... Eller hålla lite i tyglarna dra ner på villha-listan som betongbjälklag, lecaväggar osv. Ha kvar mer i månaden, inte belånad upp över öronen o stress för att få de att gå ihop?

Till saken är att jag är 23 så kan ju hinna bygga fler (nästan drömhus!)

Nån som har ett vägvisande svar? :)
 
S
Ett tvåvåningshus skulle jag aldrig bygga med trämellanbjälklag efter att ha bott i ett. Det låter bokstavligt talat för jävligt av stomljudet när man är på nedre våningen.

Jämför jag med mina föräldrars hus med betongmellanbjälklag så blir valet lättare än att välja mellan enstegstätad putsfasad eller en träfasad med luftspalt.
 
Betong väger 5 gånger mer än trä och därför dämpar det stegljud. Mellanbjälklag i trä behöver inte vara dåligt, men det är svårt att få till en bra ljuddämpning utan en massa speciallösningar. Så prisskillnaden mellan trä- och betongbjälklag blir inte stor.
 
Nu var ju bara betongen ett exempel, som de inte behöver snöas in alltför mycket... (golvet blir över garaget, suteränghus) så vi behöver inte beakta ljud och sånt nu. MEN ja menar mer hela projektet i helhet, bör man bryta ut vissa saker som man inte ska tumma på och dra ner på annat eller dra ner på allt, alt köra på som tåget?
 
Jag hade gått all in på skalet och husets stomme; det är ju det som kommer granskas kritiskt av framtida köpare. Planlösningar, ytskikt, kök och badrum är mer personligt och kommer ändras och bytas ut. Insidan kan bli hur dyr som helst om man börjar göra speciallösningar och tekniska gadgets som inte är nödvändiga, utan bara lite kul :)
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
Okej bra råd :)
 
Jag tycker om trä och tycker inte alls det är någon budgetlösning med mellanbjälklag i trä. Å andra sidan vill jag ha ett "klassiskt" hus, det rimmar inte med betong i mellanbjälklaget då.

Grunden är någonting helt annat :)

Men jag resonerar om Vanbeasten. Jag tummar över huvud taget inte på grundkonstruktion, ej heller på "lagret under ytskikt" (t.ex. både osb och gips, eller råspont i taket).

Däremot tar jag mer än gärna plastmatta i badrum på övre plan (eftersom jag har träbjälklag). Blir snyggt det med och bara dumt med klinker o kakel enligt mig. Även om det sänker värdet i mäklares ögon.
 
Redigerat:
VVS är väl sånt som också är vettigt att bränna pengarna på tycker jag, alltså sånt som är svårt att byta i efterhand.

För att spara pengar kan man ju annars förbereda för saker istället för att skaffa dom på en gång; t.ex. luftkanal för framtida kamin, en regel att fästa en innerväg i där man tänker sig ett eventuellt barnrum i framtiden, kortlingar där man tänker sig ett tungt lyxigt dass eller vad man nu har för drömmar.
 
Vad kostar egentligen ett betongbjälklag? En stor tillkommande kostnad är väl att man då även behöver ha väggar av tex leca istället för trästomme? Är det någon som har räknat på skillnaden totalt sett?
Man måste ju räkna in att utsidan behöver putsas, insidan reglas/isoleras m.m.
 
  • Gilla
byggolle
  • Laddar…
Kaboff skrev:
Somsagt hur skulle ni gjort? Byggt nytt och lite sparsamt med tex trämellanbjälklag eller kört på med de dyrare betongen?

Till saken är att jag har precis köpt en tomt med en jävla massa berg:D

Börjat skissa på hur planering av tomt och hus bör se ut, men vet inte riktigt om man bör köra järnet och lägga alla pengar man har och kan få låna. Bara för att sedan betala ränta och amortering till existensminimum... Eller hålla lite i tyglarna dra ner på villha-listan som betongbjälklag, lecaväggar osv. Ha kvar mer i månaden, inte belånad upp över öronen o stress för att få de att gå ihop?

Till saken är att jag är 23 så kan ju hinna bygga fler (nästan drömhus!)

Nån som har ett vägvisande svar? :)
Har du köpt en tomt med en massa berg skulle jag tipsa om att du först försöker få en uppfattning om vad det kommer att kosta att få tomten i ett "byggbart skick". En jävla massa berg låter dyrt :)

Vi tänkte också gå all-in och bygga drömhuset och fick utan problem låna till det från banken. Det slutade ändå med att vi för nattsömnens skull valde ett hus i "normal prisklass".

Lycka till!

/Krille
 
Huddingebo
Eftersom de blir suterränghus med garage under så blir de leca-väggar i den delen så de spelar ingen roll för den delen, även fotsteg och sådant spelar minimal roll och brandklassa får de göras iaf oavsett trä eller färdiga gjuta-formar. :)

Krille köpte tomten pga jag är bergsprängare så de ska tom vara den billiga delen ;)
men hur känner ni idag? ångrar ni att ni tumma lite på drömmen?

// Emil
 
Aha om du är bergsprängare förändrar det ju situationen och då är nog tomten inga problem :)

Vi har just tecknat kontraktet och skickat in ansökan om bygglov så vi har inte hunnit känna efter ännu. Just nu känns det bra då vi väntar barn när som helst och då känns det skönt att inte har allt för stora lån. Det ger en bättre möjligheter att stanna hemma länge med vår lilla.

Vi resonerade som så att vi bygger inte dyrare än vad vi tror att vi kan sälja för. I staden vi bygger börjar det finnas en övre mental gräns för många vid 4-4,5 mkr och därför vill vi inte heller bygga dyrare än så även om vi har möjlighet.

/Krille
 
Ja de är ju ett bra ställningstagande :)

Okej lycka till med bygglovet och byggnationen!

//Emil
 
Jag skulle gått in på Hemnet och Booli och kollat slutpriser i området och byggt max 10% över det. I GBG är det mycket svårt att sälja över 5-6 miljoner. Det finns ingen köpare som tittar på stommens kvalitet eller installationerna. Den genomsnittlige husköparen är en okunnig barnfamilj där mamman är nästan hysterisk och dom tittar på saker som invånarnas sammansättning, vilka bilar som är parkerade, skolorna meritvärde, avstånd till jobbet och köpcentrum. DOm flesta vill bara smälta in i Svenssondrömmen.

En svinaktig arkitektur som är vräkig uppskattas av många, likaså helkaklade badrum och ett skrytkök. Sedan skall det finnas en enorm gräsmatta med den obligatoriska studsmattan. Givetvis skall det finnas radonprotokoll om det är berg. Sedan skall huset på 197 kvm dra 5000kWh om året i uppvärmning.

Tro mig, har varit på MÅNGA husvisningar och aldrig sett någon som kolla elstammar, vvs eller golvbrunnarnas skick. Jo, enstaka men då är det byggare.

Är du 23 år tror jag du kommer att flytta så du kan bygga drömhuset senare. Men de absolut flesta skiter i huset och vill bara ha en viss adress. Och bergiga tomter är mindre intressanta för de flesta om det inte är strandnära så lägg inte för mycket på huset.

Beroende på tomten så låter sutterräng som ett lämpligt val. Spräng bort ett urtag där du murar upp källaren med leca och så ställ ett enplanshus ovanpå. Så är mitt hus byggt och det fungerar bra. Kan bli riktigt snyggt beroende på hur tomten ser ut. Lutar det ner mot en sjö eller dalgång blir det ofta lyckat.
 
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Man kan flytspackla 25 mm på en mjölkpapp på träbjälklag och få en mycket bättre upplevelse. Kostar 150-200 kr/kvm.

Annars lägger jag själv pengar på plyfa i väggar, bandtäckt plåt på taket och bra installationer. Men jag tycker inte att folk i allmänhet vekar prioritera det vid värdering, känns som snyggast kök/bad vinner den tävlingen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.