Hej,

Har en nysådd gräsmatta som jag behöver klippa 3 ggr/ vecka, för hand.Ganska trött på allt klippande så jag tänkte köpa en robot istället.

Gräsmattan är på ca 460kvm, helt platt med en smalare passage på ca 2 meter.
Se bild: (mm2 ska vara m2)
Area.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det gråa är gräsmattan.

Enligt Husqvarna ska 305:an klara 550kvm +-20% eller 440-660kvm och mina 460kvm ligger precis ovanför minimumet för detta.

Vad säger ni på forumet? tror ni 305:an räcker eller ska jag köra på 308:an
Vilka faktorer påverkar robotens klipparea?

Tack!
 
308 känns lite som lurendrejeri då det är samma maskin som 305, bara det att 305 har en spärr som gör att den måste vila några timmar varje dag, enbart för att HQ ska kunna ta mer betalt för 308 som kan klippa hela dagarna och därmed täcka större yta. Jag tror att 308 har en bättre laddare också som gör att den kan ladda lite snabbare och täcka ytterligare lite mer yta.

305 bör räcka fint, däremot är både 305 och 308 dåliga på att gå i stark lutning så har du lutningar som ska klippas är det bättre att titta på 310.

Vilken du än väljer så bör du placera laddstationen antingen längst ner till höger eller längst ner till vänster, och dra guidekabeln genom hela "bågen". På så sätt hittar klipparen snabbt och lätt över hela ytan.
 
Tack för svaret Martin!

Jag har en helt platt tomt så där har jag inga problem.

Laddstationen ska jag nog placera längst till höger.

Är guidekabel och begränsningskabel samma sak?
Är det rekommenderat att köpa till mer av något?

Tack!
 
Begränsningskabel är den som går runt hela tomten och visar klipparen var gränsen går så att den inte kör iväg. Guidekabeln drar man från laddstationen rakt över gräsmattan och används för att hjälpa klipparen att hitta ut till olika ytor och - ännu viktigare - för att snabbt hitta hem till laddstationen när batteriet börjar ta slut.

Det är samma typ av kabel, alltså du tar den från samma rulle. Det enda man normalt sett behöver köpa till är mer kabel och fler märlor för att fästa kabeln, men det beror ju såklart på hur mycket du behöver. Du kanske klarar dig med det som ingår.
 
Omkretsen på gräsmattan är ca 155m och en guidekabel skulle behöva minst 57 meter.
Så jag får köpa till lite mer kabel, märlor och skarvdon.
Vad säger du om dragningen på guidekabeln, är det viktigt att den går på något speciellt sätt eller räcker det med hur jag ritat?
Signalkabel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser bra. Tänk på att du ska ha en viss sträcka rakt ut ifrån laddstationen. Sen ska guiden anslutas till begränsnings slingan i andra änden. Läs igenom manualen noga innan bara så är det inte konstigheter. Finns att laddahem ifrån Husqvarnas hemsida.
 
Redigerat:
quick skrev:
Det ser bra. Tänk på att du ska ha en viss sträcka rakt ut ifrån laddstationen. Sen ska guiden anslutas till begränsnings slingan i andra änden. Läs igenom manualen noga innan bara så är det inte konstigheter. Finns att laddahem ifrån Husqvarnas hemsida.
Instämmer med föregående talare.

Jag hade om jag fått dra guidekabeln dragit upp den i lite vidare båge upp mot NNV i bilden (med Norr uppåt...) Med det är mest guldplätering. Anslutningen till begränsningsslingan är ju enkel i det här fallet, bara att fortsätta kabeln rakt fram nere i SV-hörnet tills den möter begränsningsslingan. Även i starten ser det ju ut att vara plats så att guidekabeln kan gå rakt tillräckligt långt.

Det kommer att fungera alldeles utmärkt på den tomten. Jag önskar att jag hade en lika bra själv vad gäller lämpligheten för robotgräsklippare. (Har en 308 själv. Den är som sagt lite för känslig för lutningar). Det enda som eventuellt ställer till det är bredden på de smalaste korridorerna. Om man måste ställa klipparen så att den följer slingan för nära, eftersom passagen blir för trång annars, så blir det uppkörda spår på gräsmattan, ja dvs, det kommer att synas, inte så att det blir lervälling. Själv så lever jag hellre med dem än klipper själv... ;) Men allt detta står som sagt i manualen. Så läs den noga innan du börjar gräva ner kabel. Det är ett tips. ;)
 
Tack för era svar!

Jag har nu beställt en 305:a med lite extra kabel.
Återkommer med bilder och rapport!

//Johan
 
Redigerat:
Cameron skrev:
Tack för era svar!

Jag har nu beställt en 305:a med lite extra kabel.
Återkommer med bilder och rapport!

//Johan
Inte för att regna på din parad men kan 305:an programmeras att gå en viss sträcka ut via guidekablen innan den börjar klippa? På 308:an så kan man ställa två olika avstånd och hur ofta den skall gå dessa avstånd innan den börjar. När man har två så smala passager som du har så tror jag det kan vara nödvändigt för att den skall hitta ut från startplatsen och hitta in förbi den sista smala passagen till den ytan.

Jag skulle definitivt kolla det!
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Inte för att regna på din parad men kan 305:an programmeras att gå en viss sträcka ut via guidekablen innan den börjar klippa? På 308:an så kan man ställa två olika avstånd och hur ofta den skall gå dessa avstånd innan den börjar. När man har två så smala passager som du har så tror jag det kan vara nödvändigt för att den skall hitta ut från startplatsen och hitta in förbi den sista smala passagen till den ytan.

Jag skulle definitivt kolla det!
Jo då, enligt manualen för 305 har den något som kallas "fjärrstart" som är till för just detta. Man kan välja två fjärrstartspunkter längs guiden, så tillsammans med att gå ut direkt från laddstationen blir det tre olika startpunkter.
 
MartinP666 skrev:
Jo då, enligt manualen för 305 har den något som kallas "fjärrstart" som är till för just detta. Man kan välja två fjärrstartspunkter längs guiden, så tillsammans med att gå ut direkt från laddstationen blir det tre olika startpunkter.
Gott! Då är det bara att gratulera TS!
 
Rekommendationerna från HQ/Gardena är att man placerar basstationen på den största gräsytan för att få en effektiv klippning; alltså inte nere i någon av dina hörn. 305 och 308 har bara 1st guidekabel dock.
För egen del om jag hade haft en sådan tomt så hade jag också placerat basstationen i nedre högra hörnet och då satt 1 fjärrstart på den stora ytan och låta den gå där 70%. Fjärrsläpp 2 blir i nedre vänstra fickan ca 15-20%
 
mortimer skrev:
Rekommendationerna från HQ/Gardena är att man placerar basstationen på den största gräsytan för att få en effektiv klippning; alltså inte nere i någon av dina hörn. 305 och 308 har bara 1st guidekabel dock.
För egen del om jag hade haft en sådan tomt så hade jag också placerat basstationen i nedre högra hörnet och då satt 1 fjärrstart på den stora ytan och låta den gå där 70%. Fjärrsläpp 2 blir i nedre vänstra fickan ca 15-20%
Precis. Det kommer att fungera lika bra som att ha stationen vid största ytan.
 
Fördelen om man har basstationen där man har störst gräsyta och där då även klipparen befinner sig största delen av tiden är att man överlag får väldigt korta söktider; iaf när det gäller Gardena/HQ.
Satt o studerade min R160 idag till o från. Vid flertalet tillfällen så var roboten bara någon meter från basstationen när den skulle in o ladda. Hade det istället inträffat i andra delen av min trädgård så hade söktiden blivit minst 4min (maxtiden den har för att söka efter basstationen innan den börjar söka efter guidekabeln under 7min) och sedan skulle den gått ca 40m på guidekabeln till basstationen också.
 
Fjärrsläpp, får läsa i manualen när roboten kommer.
Kan inte Husqvarna simulera min gräsmatta om jag skickar in en bild?

Klippte idag igen med min slöa handjagare, herre Gud vad jag längtar efter min robot:)

Tack gör alla svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.