Screenshot_2015-06-28-22-35-06-1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vilken brandklass behöver jag på dem olika väggarna.
Behövs det på garageporten?

Är ett garage med carport framför som skall byggas.

Kommunen har bara skrivit med en punkt i kontrollplanen att brandskydd, brandcell enligt bbr5
Mellan garage och bostad

Hur vet jag vad som är vad?

Bifogar bild.
Tack på förhand
 
Garageporten behöver inte brandklassas.

Vilka väggar som ska utföras i brandklass EI 30 framgår ju av ritningen. Övriga väggar, inga krav alls.
Men om du sätter gips på insidan, samt 145mm isolering, samt fasad. Är redan kravet för EI 30 uppfyllt. Sannolikt kommer alltså alla dina ytterväggar vara i rätt brandklass.
 
AG A skrev:
Garageporten behöver inte brandklassas.

Vilka väggar som ska utföras i brandklass EI 30 framgår ju av ritningen. Övriga väggar, inga krav alls.
Men om du sätter gips på insidan, samt 145mm isolering, samt fasad. Är redan kravet för EI 30 uppfyllt. Sannolikt kommer alltså alla dina ytterväggar vara i rätt brandklass.
Ritningen är det jag som gjort så bortse från den, kopierat från en annan jag hittade.

Finns det någonstans att hitta, vad som behövs och när, när det behövs brandskydd dörr, vägg, tak
 
Har nu plöjt igenom hela bbr5 igen men hittar inga besked om när det behövs olika brandklasser och hur det uppnås. I mitt fall vetter ingen vägg direkt mot hus men det är dock nära bostadshuset. Hur får man reda på om dörrar / fönster behöver brandklassas?
 
AG A skrev:
Garageporten behöver inte brandklassas.
Jo, om man bor i Hedemora kommun.
En bekant ska bygga garage och bygget ser ut att vara väldigt snarlikt det TS ska smälla upp. Antingen skulle de ha brandklassad garageport, eller så fick de riva av tak och fasad på bostadshuset och brandskydda med gips, samt byta dörrar och fönster på bostadshuset.
När de ringde runt till porttillverkare och sökte brandklassad garageport blev det samma svar överallt: "Var bor ni? Det måste vara den enda kommunen i världen med sådana krav!"
 
Men en kommun kan inte ha egna regler, är det inte bbr5 man måste följa? Eller så är bbr5 luddig som få så tolkar alla olika?
 
bjornligan skrev:
Men en kommun kan inte ha egna regler, är det inte bbr5 man måste följa? Eller så är bbr5 luddig som få så tolkar alla olika?
Jag har inte själv läst handlingarna så jag vet inte vad de i detalj innebar, vet bara det jag skrev, att porttillverkarna i princip skrattade när de fick veta vilka krav som skulle uppfyllas. Endast en av de kontaktade tillverkarna kunde ordna en port, men då fick den specialtillverkas.
 
Är där några fönster på garaget?

Här är reglerna om avstånd. Se tabell 5:611 på sidan 91:
https://rinfo.boverket.se/BBR/PDF/BFS2014-3-BBR-21.pdf

Tveksamhet finns angående din port eftersom den vätter mot husväggen där det ser ut att finnas en dörr/fönster.
 
  • Gilla
bjornligan
  • Laddar…
Mainstream skrev:
Är där några fönster på garaget?

Här är reglerna om avstånd. Se tabell 5:611 på sidan 91:
[länk]

Tveksamhet finns angående din port eftersom den vätter mot husväggen där det ser ut att finnas en dörr/fönster.
Det är tänkt ett litet fönster på garaget. Ca 7m från hus.

Det är en dörr på husets sida. Ca 7 meter från garageport.

Kan jag inte räkna porten som "4kvm ej brandklass fönster"

Jag förstår inte riktigt tabellen.

Tack!
 
Screenshot_2015-06-29-12-31-57.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bifogar in tabellen om fler vill läsa
 
bjornligan skrev:
Det är tänkt ett litet fönster på garaget. Ca 7m från hus.

Det är en dörr på husets sida. Ca 7 meter från garageport.

Kan jag inte räkna porten som "4kvm ej brandklass fönster"

Jag förstår inte riktigt tabellen.

Tack!
I tabellen kan du se krav som gäller beroende på avståndet mellan garage och hus. Ditt verkar stå 1.5 meter från huset och därför gäller "EI 30 (inkl dörrar) utan fönsteröppningar".

Vill du ha ett fönster är det EI 30 som gäller på det. Jag är lite osäker på porten, kanske kan du få det godkänt om du kan ha 8 meter bort till närmaste fönster. Hur som helst är porten större än 4 kvm. Alternativt om du byter dörren på huset till en med EI30.
 
EI30 gäller även på dörren till förrådsdelen om du inte flyttar den till baksidan. Alternativt om du gör mellanväggen till förrådet som EI30 (inkl mellandörr).
 
Mainstream skrev:
I tabellen kan du se krav som gäller beroende på avståndet mellan garage och hus. Ditt verkar stå 1.5 meter från huset och därför gäller "EI 30 (inkl dörrar) utan fönsteröppningar".

Vill du ha ett fönster är det EI 30 som gäller på det. Jag är lite osäker på porten, kanske kan du få det godkänt om du kan ha 8 meter bort till närmaste fönster. Hur som helst är porten större än 4 kvm. Alternativt om du byter dörren på huset till en med EI30.
Tack för sitt svar mainstream.

Jag undrar om jag kan tolka denna regel annorlunda eller är det glasklart.

Om väggen på huser hade varit 20 meter och längst bort fanns ett fönster/dörr. Hade den behövt vara brandklassad . Början av väggen är 1.5 meter ifrån garaget.

Jag det texten "det räcker att en av byggnaderna klarar el30 vid komplementbostad" visst är garaget en sådan?

Kan jag vrida på texten och slippa brandklassning? Kan hända att det även finna fönster på övervåningen på husets gavel också, där är det ju dock ett carport tak imellan
 
I det fallet tror jag du kan slippa, givet att väggen håller EI30. Man kan räkna på vinkeln 135 grader och se om det klassas som "motstående väggar". Carport-taket är det inget krav på.

Ja, ditt garage är en komplement-byggnad.

Vill du slippa brandklassning helt och hållet så är det säkerhetsavstånd på 8 meter som gäller. Tabellen tillåter dig att bygga närmare om du istället håller dig till de kraven.

Tänk på att det inte är lätt att hitta brandklassade garage-portar.
 
En brandklassad garageport är uteslutet. Isåfall får jag byta dörren på groventren. Vem är det som godkänner "avvikelser" t. Ex i exemplet jag hade med 20m lång vägg med garage i ena änden och dörr i andra till huset. Gick runt och kikade i området nu och finns säkert ett tiotal med garage vid sidan om huset alltid lite bakom. Och inga brandklassad dörrar där. Nybyggt område handlar det om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.