Hej!

Har bilat och grävt ur vår källare för att gjuta en ny platta med golvvärme. Efter konstruktör varit på plats så fick jag ok på att gräva ur till 10 cm under grundsulan, totalt 50 cm. Sulan är guten ovanpå sprängsten och direkt på berg. På sulan sticker det nu ut lite sten här och där som inte kunde tas bort utan att skada sulan.

Håller nu på att lägga 10 cm Isodrän (110 kPa) på ett ca 5 cm avjämningslager och det blir del urkarvande i skivorna på stenarna som sticker ut. Ovanpå kommer först en plastfolie läggas sedan 2 lager med 10 cm EPS S200 och avslutas med 10 cm betong. 15 cm makadam 8-16 byttes ut mot avjämning och Isodrän.

Har ni 2 huvudfrågor:

1. Isodränet har ju en kapillärbrytande funktion, vad skall jag använda för att fylla upp håligheter runt stenar där den sågade isodränskivan inte fyller ut?
- Går det med vanliga Leca-kulor eller krävs speciella 12-20K?
- Eller är EPS-cement/betong att föredra (är väl knappast kap.brytande)?
- Går det smula sönder skivorna så man får lösa kulor att fylla med (110-skivorna verkar svåra att smula sönder, kanske testa med mjukare skivor eller Pordrän)

2. Avloppsrören kommer över Isodränet och blir alltså att såga ur EPSen i 2:a lagret samt även karva ur en del i det övre EPS-lagret eftersom rören är 110 och ju skall ha fall. Vad använder man för att fylla upp runt avloppsrören?

Lite bilder på projektet:
 
  • IMG_2149(2).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2148.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2690.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2691.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Snyggt jobb du gjort.

Normalt hade nog springorna lämnats som dom är, men vill man vara extra noga så skulle jag fyllt med leca, det krävs ingen speciell kvalité dom kommer ju nästan inte utsättas för något tryck.

Oftast fylls det inget runt avloppsrören men ett alternativ skulle kunna vara att skumma runt dom, nackdelen med fogskum är att det kan säga vatten, men är det ovanför plastfolie bör inte det va ett problem.
 
Tack! Har haft hjälp så kan inte ta åt mig äran själv :)

Blev till slut EPS-cement som vi använde. Hittade ingen Leca som var kapillärbrytande på lager hos någon i Sthlm. Finns tydligen en speciell sortering från tillverkarna som heter 12-20K.

Eftersom jag inte har något makadamlager under så kändes det tryggare att istället "spärra" hålen med EPS-cementen så vatten inte kan tränga upp den vägen.

Rörmokaren tyckte också att EPS-cementen vore bra att använda för att stödja och säkra avloppsrören när den ligger mitt i isoleringslagret (rören kommer lite högt pga att vi sänkte golvet och inkommande rör ligger inte så lågt som vi hade behövt)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.