Hej!

Bygger nytt och ser att min snickare satt en list vid nocken i innertaket. Ser väl helt okej ut men undrar om man brukar göra så, varför och finns andra alternativ på list?

ImageUploadedByByggahus.se1378183698.388484.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skulle säga att det beror på taktäckning och möjligen också vinkeln. Vid synlig nockbalk kanske man inte behöver listen.

Med sådana skivor går det knappt att få en snygg skarv annars, listen behövs.
 
Det går utmärkt att köra utan list. Se bilder på hur våra snickare löste det.
Samma typ av skivor.
1378193241298.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
emde skrev:
Det går utmärkt att köra utan list. Se bilder på hur våra snickare löste det.
Samma typ av skivor.
[bild]
Hur gjorde ni? Är det någon fog eller stadig hand som gjorde det rakt?

Undrar vilken lösning som är vanligast?
 
Som jag förstått det så är det vanligare med än utan list pga. risken för sprickor vid sättning. Som min bild antyder så finns även en kant mellan burspråk och ryggåstaket. De ska sätta en list där med. Vet någon vad man brukar göra i detta fall?
 
Byggahem skrev:
Hur gjorde ni? Är det någon fog eller stadig hand som gjorde det rakt?

Undrar vilken lösning som är vanligast?
De har kapat skivorna på längden. Sen lagt dem mot varandra och fyllt i skarven med fog ser det ut som.
 
Byggahem skrev:
Som jag förstått det så är det vanligare med än utan list pga. risken för sprickor vid sättning. Som min bild antyder så finns även en kant mellan burspråk och ryggåstaket. De ska sätta en list där med. Vet någon vad man brukar göra i detta fall?
Antar att de garderar sig för att slippa riskera att komma tillbaka.
Vi har inga lister alls i något rum förutom golvlister. Antar att eran lösning är billigare och enklare att göra.
 
Hej, min fråga gäller inte list i nock, men allmänt om Ni upplever hög ljudnivå/eko i rummet med ryggåstak? Är det normala gipsplattor Ni har i taket eller är det akustiktak? Hur högt har ni i tak och hur stort är hela rummet ungerfär?
 
Rum med högt i tak har alltid hög ljudnivå. Har man inte akustikplattor är tjocka gardiner, tjocka mattor mm bra att ha i rummet. Gardinerna behöver inte hänga för fönstren, utan kan hänga vid sidan om för att ge visuellt större fönster. Man kan även göra ljuddämpande tavlor genom att sätta vackra textilier på akustikplattor.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Tack för svar. Jag har varit runt och "hört" lite på några hus med ryggåstak och upplever att de hus som har trägolv och träpanel med profil i taketet har mindre ljudnivå än gipstak. För att inte tala om de som har klinker...
Jag chansar nog på ett ryggåstak ändå...
 
Skrämmer liv i denna 6 år gamla tråd. Gäller lister till ryggåstak. I taket har vi satt moelven rough-panel men undrar vad det finns för lösning på lister? Någon som har tips? I nocken är det ju inga konstigheter men på sidorna där vinkeln är annorlunda mot vanliga innertak... tackar för alla tips och idéer
 
G Granåla skrev:
Skrämmer liv i denna 6 år gamla tråd. Gäller lister till ryggåstak. I taket har vi satt moelven rough-panel men undrar vad det finns för lösning på lister? Någon som har tips? I nocken är det ju inga konstigheter men på sidorna där vinkeln är annorlunda mot vanliga innertak... tackar för alla tips och idéer
Det är ju helt fritt om man vill ha lister eller inte, jag själv listar oavsett om panel taket är vågrätt eller har en lutning.
Titta på bilder från 1,5plans hus för inspiration. Om du inte har provat tryckluftsdriven dyckertpicka är taklister ett bra tillfälle att testa.
 
  • Gilla
Granåla
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är ju helt fritt om man vill ha lister eller inte, jag själv listar oavsett om panel taket är vågrätt eller har en lutning.
Titta på bilder från 1,5plans hus för inspiration. Om du inte har provat tryckluftsdriven dyckertpicka är taklister ett bra tillfälle att testa.
Tackar. Vi vill ju gärna ha list mellan panel i ryggåstak och vägg. Vinkeln är betydligt större än 90 grader. Finns det några snickartips eller färdiga lister för att få det att gå ihop? Blir ju helkonstigt med vanlig taklist
 
Dyckertpickan är inköpt, inkörd och nyoljad
 
Hur har det gått med listerna? Vi har gjort det enkelt för oss och satt fönsterfoder i de där trubbiga vinklarna, snickaren tyckte det var en knäpp idé, men insåg att det var enklaste sättet att få det snyggt.
 
  • Gilla
Granåla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.