Orkar ni fortsätta lite till? För att konkretisera lite. Vilka alternativ tycker ni är bäst? Vill ogärna ha mer än 2 högtalare i matsal eftersom det är tjockt med ingjutningsgods i taket då badrummet är ovanför. Jag vill också ogärna ha mer nä 4 högtalare i taket i vardagsrummet eftersom det är ganska mycket jobb. Vilka alternativ röstar ni på och vilken motivering?

Användningsområden att ta hänsyn till
1. Sittande (i respektive rum vid matbord, i soffgrupp eller i läsfåtölj)
2. Under förflyttning (ex. under städning eller när man mellan rummen)
3. Fester (folk sitter vid sittplatser och står på övriga ytor)

Alternativ matsal:

M1:
ljud matsal alt 2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


M2:
ljud matsal alt 3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


M3 (vägghögtalare 180cm över golv):
ljud matsal alt 1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativ vardagsrum (hittar inget bra sätt att fälla in högtalare i väggen här som fungerar med installationer, konstruktion, dörrar mm):

V1:
ljud vardagsrum alt 1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


V2:
ljud vardagsrum alt 2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


V3:
ljud ALT 3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativ bibliotek

B1:
ljud bibliotek alt 1.png

B2 (vägg 180cm över golv):
ljud bibliotek alt 2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!!
 
Med M2+V3+B1 tror jag du i mesta möjliga mån skapat just det lounge ljud du önskar centralt på våningen och utan alltför stora avstånd mellan högtalarna. Längst ut mot väggar/ bortre delar av vardera rum kommer ljudet bli lidande men vem stryker längs väggarna :)

/K
 
kallun skrev:
Med M2+V3+B1 tror jag du i mesta möjliga mån skapat just det lounge ljud du önskar centralt på våningen och utan alltför stora avstånd mellan högtalarna. Längst ut mot väggar/ bortre delar av vardera rum kommer ljudet bli lidande men vem stryker längs väggarna :)

/K
Jag delar nog den bedömningen om lounge-ljud. Men om man istället skulle fokusera mer på så bra ljud som möjligt vid bordet och i soffgruppen, finns det då några kvaliteter med V1 och M1? (Jag ska vara ärlig och säga att jag redan har armerat bjälklaget och vill därför veta om det finns några fördelar, nu verkar det som jag kommer gjuta redan på tisdag men självklart är jag uppe hela natten och gör om armeringen om det behövs, helt självklart, för det skall bli bra). En kvalitet skulle kunna vara att man sittande får hyfsat direktljud eftersom man befinner sig i eller nära sweet spot och att personer som rör sig i rummet eller står på golvet får ett hyfsat lounge-ljud då man på de öppnare golvytorna inte står direkt under någon högtalare utan nås av efterklangsljud.

För att kunna ta ett så bra beslut som möjligt så hade det varit intressant om någon av er har möjlighet, tid och vilja att om så bara jättekort ge en kort bedömning av de olika alternativen (bra och dåligt i vilka situationer?). Självklart är ni alla som hjälper till inbjudna att hälsa på när det är klart, på inflyttningsfest eller vid annat tillfälle :).

Jag kan också tillägga att ringen runt respektive högtalare är 1m i radie. Detta innebär en vinkel på 21 grader från högtalaren i golvnivå (om någon får för sig att ligga på golvet och lyssna:)), 33 grader 105cm över golvet (mitt öra när jag sitter i en soffa), 38 grader 130cm över golvet (när jag sitter på en stol).
 
Mikael_L
För min del tror jag mest på:
M2, eller möjligen vägghögtalare enl M3 men på väggarna vid M2-pos.
V2 eller V3, detta val beror dessutom på om man avser att köra med endast detta par V2 (eller ett av paren i V3) som enda par högtalare vid enskild fokuserad lyssning. (ett försök att få till den "andra anläggningen")
och B2, ev placerade på V-rumsväggen istället.

Jag kan liksom inte peka ut något idealt, men på detta sätt hamnar det mesta högtaleriet på kommunikationsytor och det bör bli ett mer homogent ljudfält där folk befinner sig.

Så går i alla fall mina tankar.
 
Mikael_L skrev:
För min del tror jag mest på:
M2, eller möjligen vägghögtalare enl M3 men på väggarna vid M2-pos.
V2 eller V3, detta val beror dessutom på om man avser att köra med endast detta par V2 (eller ett av paren i V3) som enda par högtalare vid enskild fokuserad lyssning. (ett försök att få till den "andra anläggningen")
och B2, ev placerade på V-rumsväggen istället.

Jag kan liksom inte peka ut något idealt, men på detta sätt hamnar det mesta högtaleriet på kommunikationsytor och det bör bli ett mer homogent ljudfält där folk befinner sig.

Så går i alla fall mina tankar.
Tack! Om man skulle dela vardagsrum i två zoner för möjlighet att växla mellan lounge och fokuserad lyssning. Hade det i så fall varit en idé att kombinera V1 och V2? Kanske flytta den nedre högtalaren i V1 längre in över soffgruppen, så att ex mittenplatsen i soffan är helt central, och flytta V2 högtalarna så att de ligger lite närmre den nedre väggen (som nedre paret i V3)?
 
Mikael_L
Jag har själv funderingar åt ett lounge-ljudsystem.


Jag tänker mig lite åt det här hållet:
hifiplan.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den blå linjen är en limträbalk i taket, som lite typ avskiljer kök/v-rum, som alltså annars har öppen planlösning, öppet mellan rummen.
Runda röda cirkeln bli placeringen av subben/subbarna.
Trianglar visar på högtalares placeringar (som spelar 80-100Hz och uppåt), och deras riktning.
De är garanterat rundstrålande i de lägre frekvenserna, men upp i diskanten, i någon kHz-området strålar satelliterna i sin "riktning".

De högtalare mot limträbalken ska sitta uppe vid taket mot balken i varsin liten låda, då det bara ska gå ner till 80-100Hz och måttlig ljudvolym får det troligen bli 3" bredbandselement i 1-2 liter lådor. Jag kommer inte plöja ner några stora pengar, troligen blir det element som kostar max 400:- /st. Det finns då ganska mycket att välja på som når rätt högt på välljudsskalan.

Jag kommer välja en sida av limträbalken som får spela höger/vänster kanal korrekt, på andra sidan balken skiftar jag höger/vänster kanal, så jag slipper att två högtalare som sitter jättenära varandra spelar olika ljudinformation.

Högtalaren längst till höger i bild är inte bestämd, den kanske skippas. Men om den blir där så kommer jag antagligen sätta kanalerna i v-rum som höger, vänster, höger (när man tittar mot balken). Och i köket höger, vänster (när man tittar mot balken).


Högtalarna högst upp i bild, mot ytterväggen är absolut ej spikade.
Kanske blir det ett par där, kanske sitter de mot taket, eller på var sida om TVn, för att låta mig hifi-nörda, med alla andra högtalare utom subben avstängd. Kanske blir det inte små 3" utan något mer konventionellt, som då kanske inte alls kommer spela samtidigt som de övriga.

Ev kan det också hända att jag kan komma att kasta in ytterligare någon högtalare om jag tror något blir bättre. Jag kommer helt enkelt få testa mig fram.
Men det är lättare för mig, som inte fäller in några, utan nöjer mig med små, basbefriade 1-liters-moduler.


Jag bara beskriver allt detta för att visa lite hur jag själv tänker.
 
Redigerat:
Som HiFi-intresserad gillar jag inte riktigt inbyggda högtalare alls. Det är så svårt att förutse resultatet och extremt svårt att göra något åt det i efterhand. Jag förespråkar ett flyttbart Sonos-system för lounge-ljud som ju dock blir synligt men ack så mycket lättare att få till.

Men mina synpunkter:
- M1 men lite mer ihop så de kommer mer över bordet. Då får du jämnare spridning till alla sittplatser. På andra plats M3 eftersom höjden gör att ljudet kommer över sittande gäster.

- V3 med fyra högtalare ger en jämnare spridning än alternativen. Här kan du prova dig fram till vilken kombination av högtalare som funkar bäst tillsammans.

- B3? Motsatt vägg mot B2! Hade gett stereo-perspektiv för de som sitter i fåtöljerna. Är det inte möjligt så funkar B1. B2 med högtalare bakom huvudet är aldrig trevligt.
 
Tack för alla input! Jag har haft väldigt mycket att göra med bjälklaget så jag glömde helt enkelt av att berätta hur jag till slut gjorde. Sorry.

Hur som helst flyttade jag högtalarlådorna från placering M1 till M2 som flera förespråkade för att få ett bättre lounge-ljud i matsalen. Jag såg Mainstreams inlägg för sent men M1 med tätare placering hade nog också varit ett alternativ för att istället för loungeljud samla alla nära sweet spot. Jag ritade upp rummet i Sketchup och gjorde lober från högtalarna för att kontrollera i vilka vinklar alla vid bordet skulle nås av ljudet och det kändes med den glesa placeringen inte lyckat eftersom vinklarna hade skiljt så väldigt mycket.

I vardagsrummet valde jag ändå att köra med 2 högtalare i taket över soffgruppen men drog ihop dem mer så att ljudet blev optimalt för personen som sitter i mitten av soffan. Detta eftersom jag, efter lite betänketid, kom fram till att den absoluta majoriteten av lyssningstiden i vardagsrummet troligtvis kommer handla om att man sitter i soffgruppen ett antal personer alternativt ligger och läser i soffan. Hur som helst sitter man lägre i en soffa än vid ett matbord och vinkeln blir därför lite mer förmånlig från högtalarna. Jag funderade också på 4 högtalare eftersom det kändes som det vettigaste ur lounge-synpunkt men dels avskräckte merjobbet och dessutom hade jag svårt att få till en placering som jag kände mig riktigt nöjd med. Ett alternativ skulle kunna ha varit att dra ut högtalarna mer mot hörnen av rummet för att öka mängden reflekterat ljud i förhållande till direktljud som når lyssnarna, detta föll dock på att infästningen till den platsgjutna balkongen hade blivit undermålig (armerad in i bjälklaget med hjälp av Isokorb-moduler https://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/256605-jajada-bygger-stenhus-11.html?perpage=15#post2274749).

I biblioteket blir det vägghögtalare på var sida om dörren alltså spegelvänt B2, precis som både Mikael_L och Mainstream förespråkade).

I köket kör vi vägghögtalare vid matbordet som jag nämnde i tidigare inlägg.

Backbox
Jag tillverkade backboxarna ungefär som jag ritade i första inlägget men med skillnad att jag körde igenom M12 gängstång för bättre förankring i betongen. Nedersta runda MDF-ramen är limmad mot plåten och skruvad med skruv med stor utanpåliggande skalle som alltså kommer ligga i betongen och min erfarenhet säger mig att MDF-ramen som högtalaren är monterad i kommer ligga totalt fixerad. skulle mot all förmodan plåten börja låta så tror jag att jag gör hål i den och försöker pressa in fogmassa mellan plåten och betongen men det skulle förvåna mig mycket om det skulle behövas. Trots allt är standardbackbox gjord i plåt och här har dessutom vibrerad betong pressat ihop den en aning. Jag får återkomma om resultatet någon gång i vinter eller så.

Mainstream skrev:
Som HiFi-intresserad gillar jag inte riktigt inbyggda högtalare alls. Det är så svårt att förutse resultatet och extremt svårt att göra något åt det i efterhand. Jag förespråkar ett flyttbart Sonos-system för lounge-ljud som ju dock blir synligt men ack så mycket lättare att få till.
Jag skulle också hållt med dig för några år sedan men jag har blivit liberal, bekväm och prioriterar nu annat (dold montering). Jag hade för 10 år sedan tyckt att årets upplaga av mig själv kompromissade bort allt jag stod för :).
 
Jajada skrev:
Jag skulle också hållt med dig för några år sedan men jag har blivit liberal, bekväm och prioriterar nu annat (dold montering). Jag hade för 10 år sedan tyckt att årets upplaga av mig själv kompromissade bort allt jag stod för :).
Märkligt, jag känner samma sak! Nu kan jag uppskatta enkelheten i tex Sonos. Fantastiskt när hela familjen kan använda systemet. Nästa steg är väl då inbyggda högttalare...

Hur har du tänkt styra det? Just den fysiska kopplingen med en on/off-knapp och volym på en Sonos-enhet får det att bli så sjävklart.
 
Mainstream skrev:
Märkligt, jag känner samma sak! Nu kan jag uppskatta enkelheten i tex Sonos. Fantastiskt när hela familjen kan använda systemet. Nästa steg är väl då inbyggda högttalare...

Hur har du tänkt styra det? Just den fysiska kopplingen med en on/off-knapp och volym på en Sonos-enhet får det att bli så sjävklart.
Hehe, jag visst är det konstigt. Vi har Sonos idag och hela familjen inklusive barnen älskar enkelheten i det men jag har tröttnat på att ingenting händer på hårdvarusidan. Vår Connect Amp kom väl 2008 och Play 5 något år senare. Delay i ljudet gör det omöjligt att koppla dem till TV. För tillfället tycker jag att Denon HEOS känns mest innovativt så det lutar åt ett byte. Jag hoppas att de satsar än mer på CI, första produkten har lanserats i USA, HEOS Drive, och enligt rykte kommer den och fler liknande produkter till Europa mycket snart. Verkar lovande.
 
Finns inget delay längre. Vi har vår Amp kopplad till TVn sedan snart ett år och det funkar klockrent.
 
-RB- skrev:
Finns inget delay längre. Vi har vår Amp kopplad till TVn sedan snart ett år och det funkar klockrent.
What! Det var mer än ett år sedan jag testade och då lät det förskräckligt, fantastiskt om de fått ordning på det! Då sa man på supporten att det var hårdvarurelaterat och att jag kunde stänga av delay (tror det var 70ms) men att det i så fall upphörde vara synk mellan zonerna. Men uppenbarligen stämmer det inte. Jag får testa igen vid läge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.